Tim Colman | woensdag 6 Mrt 2024, 12:05

De Like A Dragon-franchise is weer terug, met een nieuw en nog groter avontuur!

• Ichiban én Kiryu
  • Verbeterd vechtsysteem
  • Honolulu doet dromen
  • Je hebt heel wat tijd nodig om alles te zien en te doen

De terugkeer van Ichiban én Kiryu liet even op zich wachten maar de fans van de Like a Dragon-reeks, of de Yakuza serie zoals we ze vroeger kenden, zien eindelijk hun favoriete personages terugkeren. In 2023 kwamen er twee Like a Dragon-titels uit, met Like a Dragon: Ishin die een prequel bracht in het feodale Japan en de spin-off Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name die ik eerder ook reviewde. 2024 starten we dus met Like a Dragon: Infinite Wealth, het negende hoofdstuk in de reeks!

Hawaiiaanse Punch

De verhaallijn van Like a Dragon: Infinite Wealth is echt een masterclass geworden in de manier waarop de speler betrokken wordt in het verhaal. Het verhaal legt wel verbinding met de vorige delen en borduurt mooi voort op de rijke verhaaltraditie van de serie, met een focus op diepgaande karakterontwikkeling, complexe verhaallijnen en de thema's van eer, macht, en de zoektocht naar welvaart in een moderne setting. Hoofdheld Ichiban Kasuga keert terug uit Yakuza: Like a Dragon en blijft de lollige en gezellige figuur die hij eerder was - onwrikbaar vrolijk, hoe vaak hij ook in elkaar wordt geslagen - en dit keer wordt hij gekoppeld aan Kazuma Kiryu, die we in een meer bedachtzame stemming aantreffen vanwege zijn recente diagnose van kanker. Dit vreemde koppel reist naar Hawaï op zoek naar de biologische moeder die Kasuga nooit heeft gekend, maar ze raken al snel verwikkeld in een meeslepende samenzwering waarbij een lokale religieuze sekte en meerdere misdaadsyndicaten betrokken zijn. Het mysterie dat volgt neemt al snel een aantal dramatische wendingen uit, zonder ooit zo ingewikkeld te worden als sommige van de meer ingewikkelde plots uit het verleden van de serie. Het is de eerste keer dat de reeks zich buiten Japan begeeft en het werkt wonderwel in Infinite Wealth. Yakuza fans met heimwee kan ik geruststellen, je ziet de gekende straten van Kamurocho en Yokohama uit de vorige games ook terug in Infinite Wealth.

Drakenbloed

De gevechten zijn ook aanzienlijk verbeterd en bieden een meer dynamische en strategische ervaring dan in de vorige games. Ook in de straten van Honolulu kom je genoeg tuig tegen om een potje mee te knokken. Het gevechtssysteem in markeert een significante evolutie ten opzichte van eerdere spellen in de serie. Terwijl eerdere titels zich voornamelijk richtten op turn-based strategie of directe actie, introduceert dit deel een hybridesysteem dat spelers uitnodigt om real-time strategische beslissingen te maken, terwijl ze ook deel moeten nemen aan snelle, actiegerichte gevechten.

De jobs maken ook een terugkeer en laten je de klasse van een personage wijzigen om de samenstelling van je team nog beter af te stellen. Je hebt een ruime keuze en de jobs geven een extra laagje aan je aanpak in gevechten. Een duiker, een samurai of een desperado: geen enkel typetje is té gek. Naast nuttige eigenschappen zoals twee pistolen of de mogelijkheid om status effecten op je vijanden te werpen zorgen de jobs ook voor heel wat humor en entertainment.

Een moeilijke of gemakkelijke draak

Yakuza staat er wel om bekend om hier en daar een stevige moeilijkheidspiek in te bouwen. Bij Like a Dragon: Infinite Wealth heb ik daar niks van gevoeld en evolueert het spel mooi mee met je vooruitgang, hoewel de laatste chapters wel een stevige uitdaging bieden. Heb je liever wat meer uitdaging dan moet je wel wachten tot na je eerste playthrough om een tandje of twee bij te steken. Het omgekeerde geldt ook: vind je de basisinstelling toch net iets té moeilijk, is er geen andere keuze dan wat te grinden om je met brute kracht door wat gevechten te forceren. Al bij al vind ik dit iets minder doordacht qua design, zeker wanneer veel andere games van dit type je in staat stellen je moeilijkheid vrijwel compleet te personaliseren.

Tropische afleiding

Nog een kort woordje over de vele extra ervaringen en gamemode die dit Hawaiiaanse avontuur spelers biedt. Het Sujimon systeem uit Yakuza: Like a Dragon maakt z’n terugkeer en laat je opnieuw een mooie catalogus aan mannen verzamelen, maar nu met raids, training en stadiongevechten. Liefhebbers van besteldiensten kunnen hun hartje ophalen in Super Crazy Delivery, een soort Crazy Taxi-modus maar dan met moto’s. Misschien wel de meest uitgebreide zijactiviteit heeft Dondoko Island of gewoonweg Animal Crossing in Yakuza. Op dit aparte eiland kan je je helemaal laten gaan in landschapsarchitectuur, interieurontwerp en bouw je je eigen huisje om nieuwe gasten aan te trekken.

Dat brengt me bij misschien wel het enige minpuntje van de game (en misschien ook wel heel de reeks), Like a Dragon vraagt heel wat van je. Zeep je in voor vijftig uur aan Story Mode en dan spreek ik nog niet van de extraatjes die ik zonet hierboven vernoemde. Het loont de moeite, maar je moet er even voor gaan zitten.

Like a Dragon: Infinite Wealth bouwt verder op al zijn voorgangers en verbetert op vrijwel alle vlakken de verandering die Yakuza: Like a Dragon inzette in 2020. Die-hard fans zullen de evolutie van de gameplay en de diepgang van het verhaal waarderen, terwijl nieuwkomers een rijke nieuwe wereld zullen vinden om in te duiken. Honolulu kan als locatie zonder probleem naast Kamurocho en Yokohama staan en dat misschien niet alleen in Yakuza games, maar misschien wel in games algemeen.