Tim Colman | maandag 5 Jun 2023, 21:25

Klaar voor een nieuwe game waarin je moet vissen? Misschien is Dredge iets voor jou.

• Prachtig artwork
  • Ontspannen visgame met puzzelelementen
  • Spannende horror ondertoon met Lovecraft-touch
  • Kaart toont je opdrachtgevers niet na de missies, train je geheugen

Visgames hebben een speciaal plaatsje in m’n gamerhart. Ik heb compleet niks met écht vissen, maar Sea Bass Fishing & Sega Marine Fishing van Sega op de Dreamcast bieden de perfecte timewaster en rustmomentje na een drukke dag. Spelen met de vishengel-controller maakte de ervaring compleet af. Genoeg over consoles & games van weleer, maar nu snap je beter waarom ik zo graag Dredge wilde reviewen. Dredge is namelijk een visgame, maar terwijl de game de indruk geeft van een ontspannen vis-simulator te zijn, schuilt er net onder het wateroppervlak een heel andere ervaring. Volg me mee in de duistere wereld van Dredge, waar H.P Lovecraft nooit ver is.

Bagger

Je loopt bij de start van de game schipbreuk net naast het kleine eiland Greater Marrow. De burgemeester biedt je een lening aan om je schip te repareren als je even op het eiland blijft. Je hebt weinig keuze dus gaat op z’n aanbod in en zo vaar je één keer per dag uit om vis te vangen en de lokale markt van verse producten te voorzien. De game verbergt z’n invloeden niet en voelt door en door Lovecraftiaans aan. Overdag is het allemaal heel gezellig met rustige muziek, leuke dorpbewoners en rustig wat vissen. Naast vissen spendeer je ook heel wat tijd aan onderzoek, je materiaal upgraden of zijmissies voltooien voor de verschillende dorpbewoners. ‘s Nachts draait alles 180 graden met dikke mist, bliksem en het akelige gevoel dat er iets onder je gammele bootje schuilt. Willen of niet, je moet de nacht en z’n mogelijke verschrikkingen trotseren. De paniekmeter in de vorm van een rood oog dat enkel ‘s nachts opent geeft aan hoe het met je schrik zit.

Ik had het al over de invloed van Lovecraft op Dredge en dat betekent dus spanning en gevaar. De burgemeester vraagt je om een speciaal pakket af te leveren op een ander eiland. Die vertelt dat er relikwieën verloren zijn gegaan op vier omringende eilanden en dat hij iemand zoekt op die items op te baggeren en aan hem te bezorgen in ruil voor een beloning. Elk eiland kent zijn eigen gevaren en een reusachtig monster.

Gone Fishing!

Om vis te vangen moet je verschillende mini-games voltooien, die allemaal eenvoudig genoeg zijn. Eerst moet je zoeken naar opkomende bubbels op willekeurige plekken in de wateren rond het eiland. Heb je die gevonden, dan hangt het van je uitrusting af en of je genoeg ruimte in je inventaris hebt of je de vis gevangen krijgt. Met een paar keer drukken op de actieknop in de groene zone hengel je je target zo binnen. De grootste uitdaging is nog om je vangst in de onhandig gevormde inventaris puzzel te passen, waarin ook de visuitrusting en de motor van je schip zitten, die samen ook wat ruimte in beslag nemen. Sommige vissen vereisen meer denkwerk dan andere, zoals de zeebaars die slechts twee vakjes in beslag neemt en bijna overal terecht kan, terwijl grotere vissen zoals de tonijn of de haai veel ruimte in beslag nemen en dus meer denkwerk vereisen om te vinden waar ze te plaatsen. Dit eenvoudige, maar uitdagende, mechanisme voegt een leuke strategie toe, waarbij je vooruit moet plannen wat je kunt vangen en wat je weer in zee gooit. Het gaf me soms wel wat Resident Evil flashbacks waarin je me veel wringen en verschuiven al je gevonden items moet zien op te bergen. Voordat je uitvaart neem je best ook even de tijd om je uitrusting, hengels en motoren te kiezen, je kan namelijk niet alles meenemen. Ik voelde al snel dat de spanning van het spel zit in de balans zoeken tussen plaats maken voor veel vis en dus veel inkomsten of minder risico’s lopen en goed beschermd zijn tegen mogelijke gevaren.

Dredge ziet er werkelijk prachtig uit dankzij het handgetekende artwork. Niet alleen de wereld en de bewoners, maar ook de verschillende vissen en monsters. Elke vis die je overdag vindt, heeft zijn eigen gruwelijke variant om te vangen als de zon ondergaat. Elk ontwerp varieert, van de vis met meerdere ogen die eruitzien tot vissen met rottend vlees en krakende kaken. Ze allemaal vangen is een hele klus, maar gezien ze er elk zo uniek uitzien is het echt wel de moeite waard om eens de completionist uit te hangen. De nacht in gaan is natuurlijk niet zonder risico's, maar die kan je verkleinen door meer licht te installeren op je bootje en skills boeken te lezen. Voor je het weet steek je de zee blindelings over zonder schade op te lopen, geen overbodige luxe als door je alle varianten, de zijmissies én het hoofdverhaal wil varen. Het spel traint je geheugen vrij stevig, want de verschillende opdrachtgevers vind je niet terug op de kaart. Toch een minpuntje zeker als je een onderbroken speelsessie hebt waar je gebruik moet maken van een goed geheugen en wat herkenningspunten om je beloning te gaan halen. Ik had ongeveer vijftien uur nodig voor de hoofdgame, reken minstens het dubbele voor 100%.

Dredge is wat voor iedereen. Of je nu fan van Lovecraft bent, houdt van horrogames of een fervent fan van visgames bent, dan moet je Dredge eens uitproberen. De ontwikkelaars zijn er op meesterlijke wijze in geslaagd het werk van Lovecraft met volledige perfectie te vangen door een spel te creëren dat uiteindelijk gaat over de overlevingsstrijd van een uitgeputte visser die probeert te herstellen na een schipbreuk. De game mechaniek is simpel, maar doet z’n werk. Voor elke keer dat je uitvaart moet je even afwegen hoeveel risico je wil nemen, maar dan kan je de volle zee op. Ideale game als tussendoortje na een lange actie-game of RPG.