Lees hier de review van deze survival game.

• Unieke mix van PvPvE
  • Leuke manier van verhaalvertelling
  • Goede klassenverdeling
  • Kan snel repetitief worden
  • Geen echte singleplayer optie
  • Premiumpas in een betaalde game

Capcom heeft qua type games een erg uitgebreide portfolio. Van horrorgames tot aan stevige actiegames, ze zijn allemaal van de partij. Voor hun nieuwe game Exoprimal hebben ze dus ook uit veel talent kunnen putten en dat pakt op bepaalde vlakken erg goed uit. Maar is dat beeld dan ook direct tekenend voor de nieuwe game?

Machine tegen beest

In Exoprimal bestuur jij Ace, die samen met zijn crew is gecrashed op het voorheen tropische paradijs genaamd Bikitoa Island. Het team was onderweg om een zogeheten “rogue AI”, genaamd Leviathan, te stoppen die de ondergang van het eiland in werking heeft gezet, maar dit klinkt makkelijker dan het is. Kort na de landing wordt Ace, samen met exofighters uit andere dimensies, geteleporteerd naar het jaar 2040, drie jaar in het verleden. Hier raken de exofighters verzeild in een strijd tegen een prehistorische vijand, de dinosaurus. Samen met vier andere piloten moet je zien te overleven terwijl je wordt belaagd door diverse varianten van de geschubde tegenstander in de hoop lang genoeg te overleven om weer terug te mogen keren naar jouw eigen tijd: 2043.

Het verhaal van Exoprimal mengt diverse science-fiction elementen om een reden te creëren dinosaurussen af te slachten in een zogeheten Combat Test. Maar na elke match krijg je meer informatie over wat er nou precies is gebeurd op Bikitoa Island. Door alle verzamelde informatie aan elkaar te linken ontvouwt zich een plot dat dieper gaat dan simpelweg een reden om hersenloos te hakken of te schieten. De manier waarop dit wordt gebracht is bijzonder. Elk stukje informatie wordt in een speciale cirkel in het menu geplaatst en als je alle belangrijke stukken uit een gedeelte van de cirkel hebt verzameld volgt er een cutscene met een uitleg over dat onderwerp, zoals bijvoorbeeld het ontwikkelproces van Leviathan, de AI van het eiland. Dit is een leuke en unieke manier om het verhaal te presenteren, aangezien de campagne van de game volledig multiplayer is.

Samen winnen of samen sterven

Exoprimal onderscheidt zich van menig ander game in het third-person shooter genre door hun multiplayer-systeem. Het is dus geen singleplayer ervaring en de game vereist ook dat je online bent om de game te kunnen spelen. De manier van spelen kan het beste worden omschreven als PvPvE (Player versus Player versus Environment). In essentie houdt dit in dat je zowel tegen de game als tegen vijandelijke spelers speelt en dit wordt gedaan op een manier die doet denken aan objective-based shooters. Zo zijn er een aantal korte missies die jouw team moet voltooien in een PvE format. Denk bijvoorbeeld aan een golf aan velociraptors neerschieten of een episch gevecht tegen een grotere dinosaurus zoals een Carnotaurus. Het team van tegenstanders krijgt exact dezelfde missies, maar je kan aan het begin niet met elkaar rommelen. Je ziet alleen rode schaduwen die tonen hoe goed het andere team speelt. Zodra alle missies zijn voltooid volgt er een finaleronde en, afhankelijk van jouw keuze in het menu, is dit een PvP- of een PvE-ronde. In de PvP finale is er wel de mogelijkheid om het direct op te nemen tegen het andere team. Eén van de finale spellen is het escorteren van een grote kubus naar de eindzone. Je kan de tegenstander dwarsbomen door hun kubus te vernietigen of je kunt ervoor kiezen om het hele team uit te schakelen waardoor je een paar seconden ademruimte krijgt. Dit alles gebeurt overigens terwijl je wordt aangevallen door dino’s, dus het is belangrijk samen te werken met het team om niet overspoeld te worden.

Er zijn meerdere manieren om het jouw tegenstanders zwaarder te maken. De eerste, en wellicht belangrijkste, optie is het kiezen van de juiste exosuits. Deze pakken zijn onderverdeeld in drie verschillende klassen die je wellicht bekend voorkomen als je arena shooters als Overwatch hebt gespeeld. Zo is er de Assault-klasse, die focust op aanvalskracht, de Tank-klasse, waar verdediging de belangrijkste factor is en de Support-klasse, waar het helen van teamleden bovenaan staat. Elke klasse heeft ook meerdere exosuits met verschillende vaardigheden en specialismen. Zo heeft de Supporter Nimbus geweren waarmee ze vijanden kan aanvallen die met een druk op de knop veranderen in geweren die teamleden kunnen helen. Of wat dacht je van Murasame, een samoeraipak die klappen op kan vangen als Tank, waarna hij een allesvernietigende counter uit kan voeren. Naast de standaard aanvallen hebben alle exosuits ook een supervaardigheid waarmee ze extra veel schade aan kunnen richten of nog beter kunnen verdedigen of helen.

Naast de exosuits krijgen beide teams ook een voorwerp genaamd een Dominator. Dit voorwerp stelt jouw team in staat om één speler te veranderen in een dinosaurus, zoals een triceratops, waarmee je de tegenstander te lijf kunt gaan. Door tactisch gebruik te maken van dit wapen kan je zomaar het tij keren, mits jouw teamleden goed blijven spelen zonder jouw aanwezigheid.

Ondanks dat de essentie van de game elke ronde hetzelfde is, zijn de opdrachten vaak anders. Want hoe meer informatie je verzameld, hoe gevaarlijker de dreiging van de dino’s wordt. Zo kan het voorkomen dat je opeens te maken krijgt met experimentele dino’s genaamd neo dinosaurs. Deze wezens beschikken over speciale vaardigheden, zoals snipen of explosies veroorzaken. Deze evolutie van de rondes is aan het begin leuk om te zien, maar na een aantal uur spelen begint de herhaling toch wel toe te slaan wat weer kan leiden tot verveling. Het is daarom ook aan te raden de game in fases te spelen in plaats van lange gamesessies.

Modieuze machines, voor een prijs

Het is je wellicht niet ontgaan dat ook Exoprimal een betaald abonnement heeft voor toegang tot exclusieve content. Nu betreft het vooral cosmetische voorwerpen, zoals skins, emblemen en stickers, maar het feit dat er nog extra geld wordt gevraagd nadat je al het volledige bedrag voor de game hebt betaald voelt altijd erg wrang. Mocht je de premium pas kunnen weerstaan, maar toch jouw exosuits willen aanpassen dan zal je voornamelijk zijn aangewezen op de in-game beloningen. Eens per zoveel levels krijg je een kist die fungeert als lootbox. Hier kan je bepaalde skins of voorwerpen uit krijgen, maar deze zijn nooit gegarandeerd. Je kunt zelfs dubbele skins krijgen die dan worden omgezet in de in-game currency waar je dan weer nieuwe upgrades of skins mee kunt kopen. Deze upgrades zitten gelukkig niet achter een betaalmuur, maar moeten wel worden geopend door te stijgen in level. Naast het spelersniveau heeft elke exosuit ook een persoonlijk progressieniveau. Door een suit vaak en goed te gebruiken zal deze in niveau stijgen, waardoor er ook weer andere voorwerpen worden geopend. Het is bijzonder om te zien dat Capcom een goed werkend beloningssysteem heeft gecreëerd en dan toch nog de drang voelde om mensen ook te laten betalen voor content.

Exoprimal is een prima multiplayer game waarbij je continu afwisselt tussen PvE en PvP. De manier waarop het verhaal wordt verteld is leuk bedacht, maar doordat de game na een aantal uur kan vervelen wordt het wellicht wel lastig om het hele verhaal bij elkaar te verzamelen. Daarnaast beschikt de game niet over een singleplayer-modus en hebben ze een premium pas toegevoegd in een game waar je nu nog de volle pond voor betaalt. Dat gezegd hebbende steekt de game wel solide in elkaar en kan je zeker plezier halen uit de unieke mix tussen dino’s en spelers.