De storm met Final Fantasy-remakes is nog niet gaan liggen! De PS2-games Final Fantasy X en X-2 komen eraan.

• Het verhaal staat als een huis
  • Twee games voor de prijs van één
  • De muziek is nog steeds goed
  • Geen grafisch hoogstandje meer
  • De gameplay is relatief traag

In 2003 zagen we de originele release van Final Fantasy X, op de PlayStation 2. De remaster trend waar Square Enix mee bezig is, niet remake zoals bij de aankomende versie van Final Fantasy VII,  heeft al gezorgd voor veel versies van een van de grootste titels van de studio. Maar tot voor kort waren de meeste Final Fantasy remakes alleen beschikbaar op de Playstation. Nu heeft Square Enix dit uitgebreid naar onder andere de Xbox One.

Het verhaal van Spira

In Final Fantasy X kruip je in de huid van Tidus, een jonge Blitzballspeler uit de legendarische stad Zanarkand. Tijdens een match wordt Tidus door een enorm monster (Sin) naar een andere wereld gebracht, genaamd Spira. Hier ontmoet hij Yuna, een jonge vrouw die in de voetsporen van haar vader wil treden door een summoner te worden. Een summoner is een persoon wiens leven in het teken staat van het verslaan van Sin. Deze ontmoeting mondt uit in een emotionele reis door de wereld van Spira, gevuld met unieke personages, zijmissies, geheimen en intriges.

Final Fantasy X-2 plaatst je in de schoenen van Yuna, twee jaar na de gebeurtenissen van FFX. Yuna krijgt te maken met geesten uit het verleden, die erg doen denken aan Tidus en Yuna. Om tot de bodem van dit mysterie te komen reis je weer door heel Spira in de hoop het verhaal tot een goed einde te brengen. Het leuke aan deze game is dat er meerdere eindes beschikbaar zijn, maar tegelijkertijd is de game ook aanzienlijk korter dan het eerste deel.

Gameplay en strategie

Final Fantasy X beschikt over een turn-based combat systeem. Oftewel; iedereen wacht netjes op zijn of haar beurt alvorens er een actie wordt uitgevoerd. Het is een bekend systeem en dat is leuk voor de liefhebbers van JRPG’s, maar ik kan me voorstellen dat nieuwkomers hier wat meer moeite mee hebben. Dat zal vooral liggen aan het tempo van de gameplay. Wat wel mooi is aan dit systeem is dat je de tijd krijgt om je strategie uit te denken. De game kent namelijk een strength/weakness systeem waardoor je goed na moet denken welke acties je tegen welke tegenstanders gebruikt.

In Final Fantasy X-2 werkt het net even anders. Dit combat systeem doet het meeste denken aan die van Final Fantasy VII, VIII en IX. Hier vecht je door het gebruik van een ATB gauge, een balkje dat automatisch vult, waardoor je een actie uit kan voeren. Het ATB-systeem zorgt er voor dat de gevechten “live” zijn. Je komt nog steeds in een arena terecht als je vecht, maar je tegenstanders wachten niet tot jij klaar bent met het selecteren van je acties. Je moet dus altijd op blijven letten.

Kennis is macht

Waar Final Fantasy X zich onder andere onderscheidt van andere JRPG’s is het Sphere Grid systeem. Je personages in de game gaan geen levels omhoog, zoals je waarschijnlijk gewend bent van dit type games. In plaats daarvan krijg je ervaringspunten die je om kan zetten in spheres voor het Sphere Grid van je personages. De spheres geven je toegang tot nieuwe vaardigheden: zo kan Tidus met de tijd magische spreuken leren. Lulu, de Black Mage van je team, kan weer de krachtigste spreuken uit de game leren en Yuna krijgt helende vaardigheden en kan haar summons (het oproepen van allerlei wezens) sterker maken. Aan het begin van de game krijg je de keuze uit een Normal of een Expert Sphere Grid, waarvan de laatste weer bijdraagt aan het verhogen van de moeilijkheidsgraad.

Waar je in FFX vast zit aan bepaalde klassen voor je tegenstanders, daar is het in Final Fantasy X-2 wel anders. De personages in deze game kunnen on the fly van klasse wisselen door middel van zogeheten dress spheres. Deze veranderen niet alleen je klasse en uiterlijk, maar ook de vaardigheden waar je personages over kunnen beschikken. De dress spheres kunnen sterker gemaakt worden door experience points te verdienen, waardoor er nog meer vaardigheden worden vrijgespeeld. Er zitten ook speciale dress spheres in de game die je personages laten transformeren in hun ultieme vorm, waarin ze supersterk zijn. Het nadeel hiervan is wel dat je andere teamleden tijdelijk verdwijnen tot je weer terug transformeert, dus je moet goed nadenken over het moment van activeren.

Oud tegen nieuw

Er valt natuurlijk nog veel meer te vertellen over deze games, maar uiteindelijk betreft het een review van een remaster, oftewel er zijn genoeg reviews over de originele versies van de games te vinden. De vraag is nu: Zijn de games het kopen waard? Persoonlijk zeg ik van wel. Je krijgt twee games voor de prjis van één en het verhaal van deze games moet je zeker een keer hebben doorlopen, want het staat als een huis. Zelfs Final Fantasy X-2 die, volgens veel mensen, veel wegheeft van Charlie’s Angels, maar dan met monsters. Het blijft echter wel een remaster, dus de graphics van de game, los van de cutscenes, zijn erg outdated en daar moet je tegen kunnen. Er is gebruik gemaakt van de welbekende HD-skin, waardoor alles er strakker uitziet maar nog steeds niet indrukwekkend. De muziek daarentegen is nog steeds ijzersterk.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster is een goede collectie voor de prijs (op dit moment digitaal verkrijgbaar voor vijftig euro). Het verhaal van de games is ijzersterk, wat het de moeite waard maakt om te spelen. Zeker op de Xbox, aangezien dit de eerste keer is dat de collectie hiervoor verschijnt. Daar staat wel tegenover dat het gevechtssysteem een beetje uit de tijd is voor velen, en het is inmiddels ook geen grafisch hoogstandje meer. Als je de games nog niet hebt gespeeld, dan zou ik de collectie zeker aanschaffen. Heb je de games wel eerder gespeeld, dan moet je goed te raden gaan bij jezelf of je het waard vindt om de games nog een keer te spelen met een HD-laagje.