• Boeiende zeegevechten
  • Diep levelsysteem
  • Goede estetische presentatie en geluid
  • Zeer weinig variatie in zijmissies
  • Verkennen lastiger gemaakt door het kaartensysteem

Gespeeld op Xbox One X.

Sea of Thieves (en natuurlijk Assassin’s Creed IV :Black Flag) blaasde de laatste jaren het piratengenre een nieuw leven in. Ontwikkelaar 3D Clouds, bekend van Overcooked! & Worms WMD, pikt met King of Seas een graantje mee. Ik maakte de sprong en vaarde een weekje op de zeven zeeën in King of Seas.

Aye kapitein!

Je start als kersverse kapitein van een schip en gaat op zoek naar een lang verloren gewaande schat in een procedureel gegenereerde wereld. Het begint allemaal, wanneer je bij het begin beschuldigd wordt van de moord op je vader, de koning, door je eigen bondgenoten. Gered door de lokale piraten krijg je de kans je naam te zuiveren en de dood van je vader te wreken. Het situeert zich naar het einde van de jaren 1600 wanneer de Royal Navy de piraten naar de uithoeken van de Caraïben verdreven hebben. Maar met jou als nieuwe kapitein zijn de ooglapdragende vrijbuiters klaar om terug te slaan. Na de verplichte tutorial missies en uitleg door een aantal NPC’s, gaan de wijde zeeën open.

Als je eenmaal de wereld van King of Seas bent binnengevaren, zoals in de meeste RPG's, begint het spel te schitteren doordat je overal naartoe kunt. Je leert over de verschillende facties: piraten, marine en handelaren. De marine valt aan op het eerste zicht, de koopvaardijschepen hebben iets meer geduld en kan je zelfs als bondgenoten gebruiken. Maak het echter niet te bont: als je koopvaardijschepen aanvalt en plundert, vooral in de buurt van de verdedigingsposten op de verschillende eilanden, kan je relatie met hen verzuren. Belangrijk is dat je vrij de havens kan bezoeken voor de nodige extra items & upgrades.

Zowel zeilen met het schip als aanvallen voelt natuurlijk en intuïtief aan, door een grote overvloed aan materiaal en buit was ik in staat om m’n schip vrij snel uit te bouwen. Je botst snel op schepen die een pak groter zijn dan het jouwe, maar met de nodige snelheid en wendbaarheid kon ik een ‘wie niet sterk is, moet slim zijn’ tactiek ontwikkelen. Elk schip in King of Seas heeft zijn eigen health en armour bar. Maar schepen kunnen variëren op allerlei parameters van speciale vaardigheden voor de bemanning tot bepaalde munitie, je schakelt wanneer nodig en past je aan in de strijd. Of het nu is om de gezondheid of bepantsering naar beneden te halen, ze gevoeliger te maken voor schade of wat dan ook nodig is om te overleven.

100K

100,000 goud verzamelen, dat was m’n belangrijkste objectief binnen de main questline. Goud vinden is op zich niet zo moeilijk, maar je gaat vaak in je buidel moeten tasten nadat het loodje gelegd hebt op zee. Op zich geen probleem, denk je: daar heb je de sidequests voor om rustig te levelen en resources te verzamelen. Maar laat nu net zijn dat de side quests in King of Seas ongelooflijk saai en repetitief zijn. Hoeveel keer kan je rum, snoep of pelikaaneieren gaan zoeken en afleveren, met dan nog telkens dezelfde dialoog als cadeau. Het verhaal zelf past zich aan aan je acties en zo zie je de verhoudingen tussen de verschillende groepen verschuiven naargelang je vordert. Het is heel jammer dat zo'n groot deel van het verhaal door zo veel sleur wordt omringd. Het is niet dat het niet loont, het levelsysteem gaat vrij diep. Elk onderdeel van de personage- en scheepsaanpassingen heeft verrassend veel niveaus om je eigen stempel te drukken. Grootste reden is toch de procedureel gegeneerde wereld die sowieso zorgt voor een herhaling van patronen en NPC’s. Ook het wat klungelige kaartsysteem helpt niet om als ware ontdekkingsreiziger de wereld in te trekken, je moet vaak wisselen van scherm en dat helpt niet om een vlotte flow te ontwikkelen.

Ho Silver!

Je speelt het spel vanuit vogelperspectief boven je schip, verwacht hier geen AAA graphics à la Gears of War, maar de makers deden hun best om levendige en kleurrijke omgevingen te creëren. Wie onlangs games heeft gespeeld waarin zeilen een belangrijk onderdeel van het spel is, zoals Assassin's Creed Odyssey, weet hoe vermakelijk de soundtrack en score kunnen zijn. King of Seas doet in dat opzicht niet onder voor andere games. Er worden instrumentale zeemansliederen gespeeld terwijl je zeilt, wat het zeilen aangenaam maakt, vooral omdat dit het grootste deel van het spel is. De muziek ondersteunt ook heel goed het drama van de zeegevechten, algemeen is de audio zeker een van de sterke punten van het spel: golven crashten tegen de houten romp en de schreeuw van de nabijgelegen meeuwen klonken heel overtuigend en meeslepend.

Ik heb best genoten van King of Seas dankzij de boeiende zeegevechten en de leuke sfeer. Van zeilen tot grootschalige scheepsgevechten, het was allemaal fris en interessant. De verscheidenheid aan keuzes en de upgrades van personages en schepen geven je veel ruimte om je eigen stempel te drukken. Daarnaast zijn de visuals aangenaam uitgewerkt, maar springt vooral het audiodesign eruit. De vele sidequests halen niet het niveau van het hoofdverhaal. Wie zin heeft in een top-down piratenavontuur moet King of Seas zeker een kans geven, wie een hekel heeft aan repetitieve sidequests zoekt betere een andere single player-rpg.