• Screenshotfunctie
  • Niks nieuws
  • Upgrades aan de dure kant
  • Vreemde controls

Peter Paardekooper | zondag 20 Sep 2015, 17:00

XBW ging voor je op reis naar The Great Nothing. Is daar meer te vinden dan zand alleen?

Filmgames; het is eigenlijk een genre op zich. Jarenlang hebben ze (terecht) een slechte reputatie gehad, maar tegenwoordig zijn er gelukkig ook enkele uitzonderingen te vinden. De industrie had wellicht door dat je blindstaren op een gelijktijdige release met de bijbehorende film de kwaliteit van de games niet ten goede komt. Zo zijn steeds meer studio’s zich gaan focussen op games van franchises in plaats van specifieke films: neem bijvoorbeeld Deadpool van een paar jaar terug, of de Batman Arkham-franchise. De ontwikkelaar achter de Mad Max-game, Avalanche Studios, had ook een paar maandjes langer om zich op de game te focussen, en dat is duidelijk te zien.

Just Cause

Als de naam van de ontwikkelaar uit de vorige alinea je bekend voorkwam kan dat kloppen, ze zijn namelijk onder het grote publiek bekend van Just Cause. Een prima vergelijker voor Mad Max, beide games zijn namelijk gigantische open world games die voornamelijk draaien om het slopen van je omgeving en vijanden. Voor de mensen die niet bekend zijn met de Mad Max-franchise; in Mad Max speel je als Max Rockatansky (duh), een lone runner in een gortdroge post-apocalyptische wereld waarin water en benzine (of ‘guzzoline’, zoals het in de game genoemd wordt) de twee meest waardevolle producten zijn. Dit maakt Mad Max de zandbakkerigste sandbox die er eigenlijk kan zijn.

Een aantal dingen vallen op wanneer je de game opstart. Zo is de stem van Max niet gedaan door de twee grote acteurs die Max op het witte doek geportretteerd hebben: Mel Gibson noch Tom Hardy. Begrijpelijk, top-notch Hollywoodacteurs liggen vaak buiten het budget van ontwikkelaars. De stemacteur die nu voor Max is ingehuurd klinkt echter als een derderanks Arnold Schwarzenegger-impersonator. Gelukkig draait de game niet om diepgaande dialogen en went de stem vrij snel. Hetzelfde kan gezegd worden over de controls. In plaats van de standaard besturing aan te houden die 90% van de games kent, heeft Avalanche gekozen voor een eigen controlschema. Springen met LT, richten met LB, rennen met RT, en schieten met B. Erg apart, maar ook dit went gelukkig na een tijdje.

Nieuws

Dan is het tijd om het te hebben over wat er echt in de game te doen is; en dat is niet weinig, het is alleen niks nieuws. Alles dat je kent uit eerdere open world games kan je, met een Mad Max-sausje eroverheen natuurlijk, ook in deze game doen. Naast de gebruikelijke hoofd- en zijmissies kan je de wereld verkennen door middel van luchtballonnen (vantage points), kampen overnemen zodat de macht van de vijandelijke facties afneemt, collectibles zoeken, konvooien vernielen, en ga zo maar door. Ook de hand-to-hand combat zal je waarschijnlijk heel bekend voor gaan komen; het parry- en timingsysteem is namelijk één op één overgenomen uit de Arkham-games van Batman. Je hebt het allemaal al eerder gedaan en gezien, maar dat betekent niet dat het niet gewoon verdraaid fun is om te doen.

Wat is er dan wel nieuw in deze game? Dat zijn voornamelijk twee aspecten. Ten eerste is er de car combat, die ik sinds Carmageddon niet zo goed gezien heb. Je rijdt rond in je eigen customizable auto, Max’ Magnum Opus, en upgrades voor deze auto zijn er zat. Te installeren zijn; spikes op de motorkap en achterbak, flamethrowers op de zijkant, een explosieve harpoen met de geweldige naam Thunderpoon, drie verschillende nitroboosts, kleurtjes en decals, enzovoort. Zo kan je zelf je eigen wheels of death bouwen totdat geen vijand meer de confrontatie met je aandurft. De wereld zit vol met vijandelijke voertuigen die je met je eigen auto naar gene zijde kan helpen. Favoriete moves van mij waren de chauffeur met de harpoen recht uit zijn auto trekken, en een brandstoftank al rijdend vanaf dichtbij opblazen. Alles vanuit het gemak van je eigen vierwieler natuurlijk. Kleine sidenote is wel dat deze upgrades aan de dure kant zijn; voor een gemidelde upgrade betaal je 500 tot 700 scrap (de munteenheid van deze game), en scrap vind je meestal in stapeltjes van 10 tot 20. Na een uurtje of 15 spelen zat ik op +/- 8000 scrap. Als je alles wil unlocken ben je dus wel even bezig.

Fotoalbum

Het tweede aspect waar ik echt enthousiast over ben in Mad Max is de screenshotfunctie. Ook niet volledig nieuw, maar ook heb ik het nergens zo goed uitgewerkt gezien als in deze game. Op elk willekeurig moment kan je door een druk op de thumbsticks de game pauzeren, waarna je in de screenshot-editor komt. Hier kan je de camera volledig draaien en inzoomen, filters toevoegen, en aanpassingen maken in de depth of field en blur. Dit gaat dus behoorlijk diep, en vond ik stiekem ook één van de leukste dingen om te doen. De wereld van Mad Max is prachtig vormgegeven en ondanks het eenzijdige gegeven (woestijn) hebben de makers toch nog een hoop variatie in het landschap weten te proppen. Groengele vulkanische vlaktes, zandstormen die uit de zevende ring van Dantes Inferno lijken te komen, en natuurlijk het twisted Steampunk-circussfeertje van Gastown. Door middel van de screenshotfunctie hou je een soort van foto-album bij van je playthough door de game. Alle screenshots die je in dit artikel ziet staan zijn dan ook geen persscreens, maar stills regelrecht uit mijn eigen avontuur. En puur daarom heb ik deze keer ook wat extra screens toegevoegd aan het eind van deze tekst. Pauzeren, een beetje aanpassen, en uploaden. Zo makkelijk is het!

Mad Max is als op vakantie gaan naar weer datzelfde all inclusive vijfsterrenhotel waar je al zo vaak geweest bent. Je hebt het allemaal al eens eerder gezien en gedaan, maar dat neemt niet weg dat het gigantisch leuk blijft om chaos te veroorzaken in de barre vlaktes van The Great Nothing. De gameplay komt uit Just Cause, de combat uit Arkham Asylum, maar het maakt me allemaal niks uit. Mad Max is fun!

Mad Max is ons beschikbaar gesteld door Vouchercloud.

Veel oefenen

Mad Max vecht als eenzame strijder tegen bandieten. Met zijn oerinstincten weet hij te overleven. Hij zoekt in zijn missies naar voorraden om de ultieme gevechtsauto te maken. Wapens die je als gamer binnen handbereik hebt zijn niet alleen je controller of je speltechniek. Je moet ook slim zijn en veel oefenen en dat doe je met verschillende spellen. Op vouchercloud vind je een overzicht met alle acties van spellenwinkels. Zo vind je bijvoorbeeld het laatste aanbod met Cosmox codes. Handig, want zo kun je nog meer games kopen of je nu stufi of salaris krijgt.