Tim Colman | dinsdag 2 Nov 2021, 0:14

Na twee eigen films en een Telltale-game, hebben de Guardians of the Galaxy nu hun eigen volwaardige actiespel!

• Héél leuk verhaal
  • Flink wat humor
  • No-nonsense gameplay
  • Geen enkele link met het MCU

De lancering van Marvel’s The Avengers vorig jaar kon je moeilijk een groot succes noemen. Ik speelde het spel een paar maanden later en vond een behoorlijke single-player die net iets te veel MMO-elementen bevatte. Dit leek niet echt een stevige basis om Marvel’s Guardians of the Galaxy game op veel verlanglijstjes te krijgen na de onthulling tijdens E3 2021.

Maar gelukkig hebben de ontwikkelaars achter Marvel's Guardians of the Galaxy besloten om zich te richten op wat Guardians zo leuk maakt en het resultaat is een scherp single-player avontuur dat aanvoelt als een goede film.

In quarantaine

Ondanks de naam en de personages is Marvel's Guardians of the Galaxy niet verbonden met het Marvel Cinematic Universe. In plaats daarvan speelt het zich af in een nieuwe verhaallijn die zich jaren na de galactische oorlog tegen Thanos afspeelt. Hoewel ze als helden uit de strijd komen, gaat het de Guardians niet voor de wind. Ze doen nog steeds klussen om de eindjes aan elkaar te knopen, en één van die klussen brengt hen naar de Quarantaine Zone, een gebied dat het Nova Corps heeft omringd met een krachtveld om wapens en schepen uit de oorlog in onder te brengen. De Guardians krijgen de opdracht om de zone binnen te dringen en een monster mee naar huis te brengen voor een klant.

Helaas voor Star-Lord, Gamora, Drax, Rocket en Groot worden ze bij het verlaten van de zone opgemerkt door het Nova Corps en hebben ze een boete aan hun been. De Milano, het iconische schip van de Guardians krijgt een tracker en ze hebben maar een korte tijd om de boete te betalen. Betalen ze niet dan wordt hun schip onklaar gemaakt en riskeren ze gearresteerd te worden. De poging van de Guardians om hun boete te betalen brengt hen in een situatie die de hele Melkweg bedreigt, en die ze met tegenzin moeten zien op te lossen voordat het te laat is.

Het spel toont de relatie tussen de Guardians in verrassende diepte. Hoewel de fans gewend zijn aan snelle grappen en grollen, kun je in de pauzes tussen de missies op de Milano meer te weten komen over het verleden, de aspiraties en de gevoelens van elk teamlid. Bovendien zijn er overal in de game voorwerpen te vinden waarmee je verdere gesprekken kunt ontgrendelen, zodat je een leuke reden hebt om de levels tot in de kleinste hoekjes te verkennen. De verhaallijn en het tempo in Marvel's Guardians of the Galaxy doen erg denken aan games zoals Mass Effect, The Witcher 3 of Deus EX. Jouw reacties op een situatie beïnvloeden de houding van de groep en de uitkomst van de missie. Verwacht geen te drastische wijzigingen, maar de verschillen geven het spel wat herspeelbaarheid, aangezien er alternatieve reacties, scènes en soms missie paden zijn, afhankelijk van wat je kiest.

Got stagger?

Je speelt het hele spel als Peter Quill, aka Star-Lord, vanuit een third-person perspectief. De gameplay is een mix van verkenning, het oplossen van lichte puzzels en gevechten. Meestal doorkruis je gebieden en gebruik je Star-Lords jet-boots, wapens en de vaardigheden van de andere Guardians om een bepaald doel te bereiken. Elke Guardian heeft z’n eigen specialiteit die het team kan helpen obstakels te overwinnen. Drax tilt zware dingen op, Gamora kan snijden en hakken, Rocket past in kleine ruimtes en kan met technologie werken, en Groot kan liaanbruggen maken of voorwerpen binden. Het feit dat je een beroep moet doen op je team om je door de game heen te helpen, draagt bij aan het gevoel van teamwork. Het zou makkelijk zijn geweest om Star-Lord alles te laten doen terwijl de anderen meelopen, maar de ontwikkelaars hebben er goed over nagedacht om ervoor te zorgen dat elke Guardian een kans krijgt om nuttig te zijn.

Helaas is het heelal een gevaarlijke plek en de Guardians lopen vaak recht vooruit in de problemen. Elke vijand heeft twee balken: gezondheid en stabiliteit of stagger. Op veel gewone vijanden kun je gewoon beuken tot ze vallen, maar bij de iets moeilijkere tegenstanders moet je hun stagger-meter vullen. Zodra een vijand begint te wankelen, stopt hij met aanvallen en is zijn verdediging verlaagd, waardoor het team hem voor een korte tijd de volle laag kan geven. Ook hier komt teamwork om de hoek kijken: sommige Guardians zijn beter in schade toebrengen, terwijl anderen uitblinken in het verhogen van de stagger-meter.

Net als bij veel andere titels heb je ook in dit spel de mogelijkheid om de vaardigheden van je helden te verbeteren met stat points. Er zijn perks vrij te spelen die de capaciteiten van Star-Lord verbeteren. Ook kun je voor elke Guardian eigenschappen vrijspelen door vijanden te verslaan en een hoger level te halen. Hoewel je de andere Guardians niet rechtstreeks kunt besturen, kun je ze wel vragen om speciale aanvallen uit te voeren op vijanden, wat leidt tot een interessant combo-systeem. Je kunt de Guardians hun vaardigheden laten gebruiken wanneer ze zijn opgeladen, maar om ze zo effectief mogelijk te laten zijn, moet je in de gaten houden welke Guardian waarin het beste is. Zo zette ik Drax vaak in om vijanden aan het wankelen te brengen om hen dan de volle laag te geven met Rocket of Gomorra. Als laatste kan je ook alle Guardians nog samenbrengen in een aanval, zolang je de juist meter maar gevuld hebt.

Zoals ik al zei heeft de game geen enkele link met het Marvel Cinematic Universe en als Marvel fan knaagt dat toch een beetje. Ergens had ik toch het gevoel naar de huismerk-versie van m’n favoriete helden te zitten kijken. Nu heeft de game wel degelijk z’n eigen look en vibe en heeft daar geen vastgelegde continuïteit voor nodig. Qua officiële muziek scoort de game dubbel en dik. Je wordt getrakteerd op een hele reeks 80’s hits en het spel zou gewoonweg niet hetzelfde zijn zonder de prachtige soundtrack (die je trouwens ook gewoon op Spotify kan beluisteren). De stemacteurs leveren meer dan uitstekend werk met de personages, maar ook hier opnieuw geen grote namen: enkel Brandon Paul Eells, die Drax speelde in Telltale's Guardians of the Galaxy, speelt de rol hier opnieuw.

Marvel's Guardians of the Galaxy is een uitstekend voorbeeld van hoe je een bestaand IP kunt omzetten in een videogame. De game is een prachtige ervaring die uitstekend gebruik maakt van zijn licentie. De prima gameplay is een ideaal middel om je onder te dompelen in een avontuur met de Guardians. Een absolute must voor Guardians of the Galaxy fans en voor iedereen die houdt van een rechttoe rechtaan single-player avontuur van een uur of tien.