Metro Redux

Remakes beoordelen blijft altijd lastig. Doe je dat vanuit het oogpunt van de mensen die de game al gespeeld hebben en dus vooral geïnteresseerd zijn in de upgrades, of voor de mensen die de game gemist hebben en de totale ervaring zoeken? Voor de eerste groep mensen zou ik zeggen dat Metro Redux niet genoeg vernieuwing biedt om een tweede aanschaf te verantwoorden. Sure, de game ziet er wat mooier uit en er zijn wat nieuwe modi, maar niets echt wereldschokkends. Mocht je echter deel uitmaken van de tweede groep, en op die groep heb ik ook het cijfer gebaseerd, dan haal je met Metro Redux een solide verzameling van twee games in huis die door de aanpassingen beter dan ooit bij elkaar passen.

User rating 9/10
  • Nieuwe modi Spartan en Survivor
  • Sneaken in 2033 werkt nu wel
  • Verder grotendeels dezelfde games
  • Had Last Light echt een remake nodig?

Peter Paardekooper | donderdag 18 Sep 2014, 12:43

Tegenwoordig is het een trend om games in een nieuw jasje te steken. Zoals je ook hebt kunnen lezen in mijn column, ben ik van mening dat dat wel echt wat moet toevoegen om een (tweede) aanschaf te verantwoorden. Zo hebben ook de twee Metro-games van 4A Games, respectievelijk 2033 en Last Light, een upgrade gekregen. In deze review zal ik voornamelijk ingaan op de verschillen en aanpassingen die zijn doorgevoerd in Metro: Redux.

Joost

Allereerst wat achtergrondinformatie. De twee games spelen zich een aantal jaren nadat een nucleaire oorlog Moskou onbewoonbaar heeft gemaakt af. Hierdoor is de resterende bevolking vertrokken naar de plek waar de straling het minst erg was doorgedrongen; de Russische metrotunnels. Hoofdpersoon Artyom en de andere overlevenden ontdekten echter al snel dat de straling lang niet het enige is waar ze zich druk over hoefden te maken...

Metro 2033 kwam uit in 2010, en werd toentertijd positief ontvangen. Pluspunten waren het sterke, meeslepende verhaal en solide gameplay, die gelukkig nog steeds in deze versie aanwezig zijn. Een kritiekpunt waren echter de stealthgedeelten, die vanwege het ontbreken van een goed werkend stealthsysteem niet lekker speelden. Welnu, in Redux is dit verleden tijd door de simpele toevoeging van een takedown-optie. Waarom zo’n vanzelfsprekende functie niet in het origineel zat mag Joost weten, maar nu kan je gerust vijand na vijand besluipen zonder dat ze je in de smiezen krijgen.

Maximale immersie

Wat me erg opviel aan 2033 was het minimale dat de game in de HUD probeerde te tonen. Ga je een gebied met giftige lucht in? Dan zie je geen melding of iets dergelijks, maar zal je dat merken aan Artyoms gehoest en gekuch. Is je gasmasker in slechte staat? Dan zul je dat zien aan echte barstjes en scheurtjes in je vizier. Deze manier van spelen is even wennen, maar het zuigt je wel maximaal in de game.

Wat ik wel redelijk verwarrend vond was het betaalsysteem in de game. De valuta in deze game zijn je kogels. Vanzelfsprekend schiet je ook met kogels (ja echt waar), en het duurde een tijdje voor ik doorhad met welke kogels je kon betalen en welke je ook echt als ammunitie kon gebruiken. Kogels als betaalmiddel is origineel (een gegeven dat hoogstwaarschijnlijk uit Dmitry Glukhovsky’s boeken is overgenomen, waarop de games zijn gebaseerd), maar als het flessendoppen of iets dergelijks waren geweest had het een hoop verwarring gescheeld. En ja, dat was een referentie.

"Waarom deze functie niet in het origineel zat mag Joost weten."

Hard Survivor

Als je de twee versies van Metro 2033 naast elkaar zou zetten (iets dat weinig van jullie ook daadwerkelijk zullen doen, maar stel) dan zul je merken dat de Redux-versie een stuk lichter en minder grauw is dan het origineel. Ook zijn de controls wat ‘gemoderniseerd’ om meer overeen te komen met die van Last Light, dat vorig jaar het levenslicht zag.

Grootste verandering in Redux is echter de toevoeging van twee nieuwe modi, die je manier van spelen aanzienlijk kunnen veranderen. Naast de standaard keuze tussen moeilijkheidsgraden Normal of Hard, krijg je bij het starten van zowel 2033 als Last Light de keuze of je op Spartan of Survival wil spelen. Last Light is van zichzelf iets meer actie-geörienteerd, dus dit is 4A’s manier om je beide games op dezelfde manier te laten beleven. Spartan schroeft de intelligentie van je tegenstanders een beetje naar beneden, en geeft je wat meer ammo op bepaalde stukken. Een modus voor de wat meer actie-liefhebbenden onder ons dus. Survival daarnaast is hoe Metro 2033 bedoeld is: de A.I. is op zijn scherpst en je zal moeten letten op elke kogel die je afschiet en uitgeeft. Als je dus een echte uitdaging zoekt, speel je beide games op Hard Survivor. Ik wens je succes.

"Survival is hoe Metro 2033 bedoeld is."