Mortal Kombat 11 is het nieuwste deel in deze serie vechtgames, die zijn oorsprong kende in de arcadehallen in 1992. Nu, 27 jaar later, kunnen wij genieten van deel 11.

• Prachtige graphics
  • Fantastische Story Mode
  • Oneindige variaties mogelijk op elk personage
  • Altijd online zijn is verplicht
  • Willekeurige schatten in The Krypt

Mortal Kombat is een vaste naam aan het game firmament. Of je nu kennismaakte met het spel in de arcadehal in de jaren ‘90, via de ports op Super Nintendo en Megadrive (met één van de meeste legendarische cheat codes ooit; de bloedcode) of via één van de meer recente edities; iedereen die zichzelf een gamer noemt kent Mortal Kombat. Kan de nieuwe telg, ondertussen al de elfde, zowel beginnende als doorgewinterde fighting game fans bekoren?

MK Renaissance

Mortal Kombat vond zichzelf al een paar keer opnieuw uit tijdens z’n zevenentwintig jaar lange geschiedenis. Dit is niet anders met de elfde telg in de reeks, de tweede op de huidige generatie van consoles. MK11 zet de traditie verder met een spel dat vertrouwd aanvoelt, maar voldoende nieuwe en verrassende elementen toevoegt. NetherRealm Studios bouwde niet alleen verder op vorige Mortal Kombats, maar ging ook inspiratie halen bij de Injustice reeks. MK11 komt met een verbeterde versie van het gear systeem van Injustice 2 waarbij spelers hun eigen samengesteld karakter kunnen maken met een speciale move loadout en cosmetische keuzes.

Vechtspellen zijn al een tijdje niet meer de grafische krachtpatsers die ze waren in het 32-bit tijdperk, maar MK11 doet toch erg z’n best om grafisch de grenzen te verleggen. Het is zonder meer één van de best uitziende vechtspellen van dit moment en ik durf zelf te stellen dat MK11 mee kan in de top tien van de best uitziende games van deze generatie.

MK11 zit afgeladen vol met single-player content. Naast je eigen karakters samenstellen kan je een artificial intelligence team starten dat je de strijd kan laten aangaan met de AI teams van andere spelers. Er is de Story Mode die de meeste spelers zo’n vijf à zeven uur zoet houdt, de Towers of Time om je in-game currency buidel te spekken en gears en consumables te verzamelen om je karakters uit te bouwen. Met de Klassic Towers keer je terug naar old skool Mortal Kombat zoals we die kennen uit de eerste trilogie en last but not least kan je op avontuur in de immense Krypt om een rijkdom aan in-game content te unlocken. Met andere woorden: er is genoeg in je eentje te doen om je heel wat uurtjes zoet te houden zonder dat je je skills online moet gaan testen.

Timetravel

De Story Mode is ronduit uitstekend. Hou je klaar voor een Mortal Kombat verhaal met blockbuster proporties dat zowaar alle mogelijke personages uit de MK geschiedenis samenbrengt. Zonder al te veel te spoilen wordt je meegenomen in een timetravel-lus en zie je de huidige versies van vele personages contact maken met hun oudere tegenhangers. Het scenario gaat er hier en daar wel eens over de rand, maar is dat eerlijk gezegd niet wat we van een MK Story Mode verwachten? De gevechten zijn gemakkelijk genoeg zodat je als beginnende speler niet zou vastlopen, maar aan de andere kant bieden ze toch voldoende uitdaging voor de meer ervaren spelers. De Story Mode is duidelijk een stap vooruit op die van Mortal Kombat X, en die was op z’n minst al zeer verdienstelijk te noemen.

De Towers of Time zijn de Mortal Kombat-versie van de oneindige ladders die je ook terugvindt in andere NetherRealm games. Dankzij de unieke modifiers die het decor, vechters en bepaalde mechanics beïnvloeden krijgen je een oneindige combinatie aan leuke situaties. Op releasedatum stonden de Towers of Time op z’n minst gezegd nogal scherp afgesteld Zo hadden negatieve modifiers soms enkel toepassing op de speler en niet op de cpu. NetherRealm kwam snel met een reactie en pastte een aantal elementen aan met een flinke update die de vervloekte ongebalanceerde modifiers deed verdwijnen.

In The Krypt in MK11 ga je op ontdekkingstocht op het eiland van Shang Tsung uit de eerste Mortal Kombat uit 1992. Tijdens je zoektocht vind je allerlei interessante items die je kan gebruiken om je een weg te banen door de verschillende deuren en paden. Grafisch ziet het er allemaal prachtig uit en het eiland is de ultieme nostalgia trip voor old skool Mortal Kombat fans.

The Krypt staat vol schatkisten die je kan openmaken met één van de drie verschillende munteenheden in het spel. De schatten zijn wel compleet willekeurig, wat zoveel betekent dat je de ene keer een vet kostuum of gruwelijke brutality en de andere keer slechts een stuk concept art kan verdienen. Betalen om meer kisten te openen kan niet, dus laat het een troost zijn dat hoe meer je speelt hoe meer leuke spullen je zal verzamelen.

Een minpuntje is wel dat het spel je voortgang niet bewaart als je niet verbonden bent met de MK servers. Op zich geen groot probleem gezien je Xbox One vrijwel altijd met het internet verbonden is, maar je voortgang verliezen omdat de servers het laten afweten is minder leuk.

Met vijfentwintig karakters bij lancering en nog zes extra karakters aangekondigd voor het eerste DLC-pakket vind elk type speler hier wel iets dat bij hem/haar past. Elk personage heeft twee standaard variaties, net zoals bij MKX. Het verschil tussen die variaties is echt groot genoeg en zorgen voor een totaal andere vechtstijl. Je ziet met andere woorden vijfentwintig vechters op het selectiescherm, maar dankzij de variaties gaat het om veel meer dan dat. Waar andere vechtgames simpelweg verder bouwen op de vorige afleveringen, voelt MK11 zeer nieuw aan. Klassieke karakters behouden hun special moves, maar die vragen een andere toetsencombinaties dan toen in de arcadehal. Alle combo’s kregen ook een update wat nieuwe spelers ook de kans geeft om de match tot een goed einde te brengen.

Novice vs pro

Competitieve spelers zullen ook zeker hun gading vinden. Het nieuwe metersysteem is prima voor beginners, maar biedt een pak diepte voor de pro’s. Met twee units voor aanvallende mogelijkheden en nog eens twee voor verdedigende vaardigheden krijgt het meter management een heel nieuw niveau qua strategie aangemeten. MK11 gaat hier duidelijk verder in dan andere vechtgames. Je start elke ronde met een volle meter die zachtjes herlaadt na gebruik. Aanvallend kan je moves versterken of specifieke wakeup aanvallen uitvoeren, verdedigend kan je combo’s droppen of een tech roll uitvoeren. Dat lijkt flink wat om in je routine te verwerken, maar het systeem is verbazingwekkend intuïtief en zelfs voor beginnende spelers gemakkelijk om op te pikken.

Over beginnende spelers gesproken, ben je een nieuwkomer dan kan je alle ins en out’s van het vechtsysteem leren in de uitgebreide tutorial. De tutorial is extreem praktisch en leert je alles van basic aanvallen tot de meer geavanceerde flow van een match en hoe je zelf je combo’s kan bouwen. MK11 gaat heel ver in z’n trainingsmodus met zelfs uitleg over expert-level concepten als frame data, specifieke lessen over welke moves safe of unsafe zijn, hoe druk te creëren in een gevecht en hoe je frame traps vermijdt. Daarbovenop krijg je ook lessen voor specifieke personages die je kunnen helpen om de meeste bruikbare moves en combos voor je favoriete Mortal Kombat vechter te ontdekken.

Wil je je skills online testen dan kan dat in ranked, casual en king-of-the-hill modes. Het spel geeft je een aantal handige tools die je kan gebruiken tijdens casual matches om je vijand z’n win/loss ratio te zien, je eigen kans op succes te berekenen en wat meer info te krijgen over de internetverbinding van je tegenstander. Kortom; ook de online-modus zit goed in elkaar, voor zowel starters als geoefende spelers.

Mortal Kombat 11 is niet zomaar een makkelijk vervolg voor de fans. Dit spel is de ideale eerste stap in de fascinerende wereld van de fighting games. Het vechtsysteem is gestroomlijnd, zowel beginnende als pro spelers vinden hier hun ding in terug. Met een pak aan single player content, een meer dan compleet en gevarieerd aanbod aan personages en haarscherpe graphics wordt het moeilijk om NetherRealm te verslaan met een beter vechtspel. KonKreet: een absolute must play!