• Wei Shen’s martial arts moves
  • Game ligt voor de volle prijs in de winkel
  • DLC voegt niet heel veel toe

Peter Paardekooper | woensdag 12 Nov 2014, 23:28

Is twee keer op vakantie gaan naar hetzelfde eiland leuk? Is twee keer Hong Kong onveilig maken in Sleeping Dogs leuk? Check onze review!

Review: Sleeping Dogs: Definitive Edition

In 2012 kwam na een lang ontwikkelproces eindelijk Sleeping Dogs uit. De game zou oorspronkelijk de derde telg in de True Crime serie worden, maar uitgever Activision vond de game niet goed genoeg en annuleerde het hele project. Square Enix nam de game toen over, veranderde de naam in Sleeping Dogs en bracht de game alsnog uit. Nu, twee jaar later, verschijnt de remastered versie. Kent deze herziene uitgave genoeg nieuwe content en extra glanslaagjes om een tweede aanschaf te verantwoorden?

What's new?

Laat ik beginnen met wat je allemaal voor nieuws kan verwachten op de disc van Sleeping Dogs: Definitive Edition. Allereerst is de volledige game opgeschaald naar 1080p (zoals het hoort) en zijn er wat animaties en lichteffecten verbeterd. De game kent verder niet echt merkbaar “next-gen geweld”. Het is wel zichtbaar wanneer je de twee versies naast eklaar draait, maar daar is ook alles mee gezegd. Daarnaast is het - al zo perfecte - combatsysteem verbeterd aan de hand van een beter countersysteem en is de moeilijkheidsgraad wat gebalanceerder gemaakt. De grootste eyecatcher is echter het complete pakket aan DLC, dat op deze versie gewoon op de disc wordt meegeleverd. Hieronder vallen extra outfits, auto’s, wapens, en nieuwe verhaallijnen: zie hiervoor ook het kopje ‘DLC’ onderaan deze review.

Goed, tot zover het nieuwe. Want waar je Sleeping Dogs waarschijnlijk voor zal kopen is de game zelf, en is dat wat? Die vraag, jongens en meisjes, kan ik beantwoorden met een volmondig ‘ja!’. Sterker nog, Sleeping Dogs is één van de beste sandboxgames die je op de Xbox 360 (en nu dus ook de One) kan vinden. Zo kent de game een heerlijk meeslepend verhaal vol twists en turns. Je speelt als Wei Shen, een undercover-agent met een duister verleden. Je missie is het uitschakelen van de Sun On Yee, één van Hong Kong’s grootste criminele bendes. Je begint onderaan de ladder, maar met hulp van jeugdvriend Jackie Ma zal je jezelf steeds hogerop weten te werken. Naarmate het verhaal vordert zal je echter steeds meer gaan afvragen waar Wei’s echte prioriteiten liggen...

Vermalen in de vleesmolen

Andere ster van het verhaal is Hong Kong zelf. De stad barst van de sfeer. Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar als ik kennissen mag geloven heeft Square Enix de ziel van de stad perfect vast weten te leggen. Het Hong Kong van Sleeping Dogs is onderverdeeld in vier (bestaande) gebieden: North Point, Central, Kennedy Town, en Aberdeen. Elk district is duidelijk anders. Zo struikel je in North Point (soms letterlijk) over de kleine kraampjes van visverkopers, en kan je op de Night Market (24/7 open!) gaan shoppen voor nieuwe kleding terwijl marktkoopmannen op de achtergrond elkaar proberen af te troeven met leuzen als “Good prices!” en “I’ve got real brands!” Central daarentegen stikt weer van de rijke snuiters en sportauto’s. Ik zeg het je: deze game aanschaffen is het goedkoopste alternatief voor een vakantie naar Hong Kong.

Zelfs de auto’s rijden (net zoals in het echte Hong Kong) links op de weg. Dit is in het begin heel erg wennen, maar het is nog een bewijs hoeveel moeite Square Enix heeft gestoken in het namaken van de stad. Als je in de actievolle hoofdmissies niet bezig bent met het onveilig maken van de linkerbaan (of de rechter, who am I to judge?) dan ben je waarschijnlijk bezig met vijandelijke gangs in elkaar meppen met behulp van het heerlijke combatsysteem. Fans van Batmans Arkham-reeks zal het heel bekend voorkomen. Sleeping Dogs’ combatsysteem werkt met counters, en brute moves. Hele brute moves. Naast het ‘gebruikelijke’ breken van armen en benen, trekken vooral de finishers de aandacht. Grijp een vijand vast, sleep ze naar een specifiek object en voer moves uit die grenzen aan Mortal Kombat-achtige gruwelijkheid. Je kan je vijanden vermalen in vleesmolens, spiezen op zwaardvissen, en ophangen aan vleeshaken. De hele game is grotendeels gericht op martial arts, het duurt sowieso een paar uur voordat je een pistool in handen hebt.

Cockfights

Qua lengte en content stelt deze Definitive Edition ook allesbehalve teleur. Je zal zo’n 10 tot 15 uur bezig zijn met het hoofdverhaal, en als je zo’n completionist als ik bent en voor de 100% gaat dan kan je dat wel verdubbelen. Er zijn naast de hoofdmissies genoeg andere activiteiten in Hong Kong te vinden om je te vermaken. Zo kan je politie-cases oplossen, die soms zo uitgebreid zijn dat ze eigenlijk als tweede hoofdverhaal kunnen tellen. Je kan vechten in de Martial Arts Clubs, weddenschappen afsluiten in Majong en Cockfights, vreemdelingen op straat helpen met de vreemdste klussen, straatracen, en de onvermijdelijke collectibles verzamelen. Probeer ook vooral eens karaoke te gaan zingen, wat echt hillarisch is (vooral als je Wei expres de valse noten aan laat slaan).

De game houdt in alles dat je doet ook je statistieken en records bij, waarvan je meldingen ontvangt als je vrienden beter presteren. Langste stuk rijden zonder schade op te lopen, hoogste motorjump, meeste headshots, meeste aantal collectibles verzameld, je kan het zo gek nog niet bedenken of de game houdt het voor je bij. Ook krijg je voor een aantal van deze challenges medailles, die alleen maar stimuleren om zoveel mogelijk vreemde shit in Hong Kong uit te halen.

DLC – Nightmare in North Point

De eerste DLC, Nightmare in North Point genaamd, haalt het bovennatuurlijke naar Hong Kong. De verhaallijn combineert de zombiegekte van een paar jaar geleden met Chinese mythologie, en je tegenstanders bestaan ook grotendeels uit Jiangshi: Chinese zombie-geesten. Deze zijn eerst immuun voor Wei’s martial arts, maar nadat hij een speciale thee bestaand uit o.a. antivries (ik verzin het niet) drinkt kan hij de Chinese superspoken terug naar het hiernamaals sturen. Geheel in de stijl van het hoofdverhaal komt er ook geen enkel vuurwapen in deze DLC voor. Qua speelduur zal je in ongeveer twee uurtjes alles wel gezien hebben.

DLC – Year of the Snake

In Year of the Snake wordt Wei gedegradeerd tot gewone wijkagent en moet hij een terrorristengroep uitschakelen die nieuwjaarsdag wil verpesten. Dit voelt heel erg aan als een stapje terug in vergelijking met het hoofdverhaal, dat vol zat met twists en turns en zieke actiemissies. Sure, je bent nog steeds hordes mannetjes aan het neerschieten vanuit de achterbank van een speedboot maar het is een stuk minder subtiel. Deze DLC is iets langer dan zijn voorganger, maar ook hier zal je in een kleine drie uurtjes doorheen zijn. Een leuke bonus is wel dat je de wapens die je in beide DLC’s unlockt kan gebruiken in het hoofdverhaal.

Sleeping Dogs: Definitive Edition mag dan wel weer de zoveelste HD-rerelease zijn, het is wel één van de beste sandboxgames van de vorige generatie. Zelfs als je het origineel al gespeeld hebt is het na twee jaar nog leuk om weer terug te keren in Hong Kong. Het verhaal sleept je mee en laat je niet los, de stad loopt over van de sfeer, en de moves die Wei Shen uit zijn mouw tovert heb ik alleen in Mortal Kombat gruwelijker gezien. De game bevatte oorspronkelijk al een hoop content, maar nu alle DLC er ook nog wordt bijgeleverd kan je als liefhebber van freeroam-games geen miskoop doen met deze game. Binnenhalen dus!