• Mooie tekenstijl
  • Lekker uitdagend
  • Soms weer té uitdagend
  • Niet aantrekkelijk voor casual gamer

Dorian de la Fosse | donderdag 21 Apr 2016, 19:30

De Xbox One heeft na lang wachten eindelijk een JRPG gekregen. We moesten er lang op wachten, was het 't wachten waard?

Stranger of Sword City is een Fantasy Dungeon RPG, welke is ontwikkeld door Experience, Inc. De game werd in Japan uitgebracht voor de Xbox 360 en later volgden er ports naar Windows en Playstation Vita en uiteindelijk naar de Xbox One. Hoe bevalt de game in een nieuw jasje?

In Stranger of Sword City speel jij als jezelf. Voordat de game van start gaat krijg je een character creation screen waar je een aantal dingen kunt selecteren. Je begint met het kiezen van een character portrait, daarna heb je de mogelijkheid om je naam in te vullen, gevolgd door een nickname (welke in de game gebruikt zal worden) en je leeftijd. Wat interessant is aan Stranger of Sword City is de toegevoegde waarde van je leeftijd. Je leeftijd bepaald namelijk hoeveel levenspunten jij maximaal krijgt en de hoeveelheid bonuspunten die je aan je eigen stats kunt toevoegen. Vul je in dat je onder de twintig jaar oud bent? Dan krijg je drie levenspunten en minimaal aantal drie bonuspunten (je kunt wel dobbelen om het aantal te verhogen), maar vul jij bij leeftijd zestig in, dan krijg je één levenpunt, maar wel minimaal tien bonuspunten. Als je character klaar is dan mag je kiezen welke klasse je wilt zijn. Je kunt kiezen uit: Samurai, Knight, Dancer, Ninja, Fighter, Ranger, Cleric en Wizard.

Stranger... In Sword City

Na het aanmaken van je character kan de game beginnen. Jij bent de enige overlevende van een neergestort vliegtuig. De wereld waar je in terecht bent gekomen lijkt in niks op de wereld waar je vandaan komt. Daar komt nog eens bij dat deze wereld vol met gevaarlijke monsters zit. Na een korte introductie kom je uit de dungeon waar het vliegtuig neergestort is en volgt de eerste onthulling. Je bent terecht gekomen in de buurt van Sword City. Een levendige stad waar je veel tijd door zal brengen in de game. Hier ontmoet je een aantal mensen die Strangers worden genoemd. Strangers zijn mensen die vanuit een andere wereld in Sword City terecht zijn gekomen. Je raadt het al, jij bent ook een Stranger. Als Stranger ben jij veel sterker dan de lokale bevolking. Het is aan jou (en de andere Strangers) de taak om speciale monsters te verslaan en de zogeheten Blood Crystals te verzamelen die ze bij zich dragen. Die kristallen krijg je natuurlijk niet van elk monster, maar alleen van de zogeheten Lineage Types. Dit zijn varianten van normale monsters die een bizarre hoeveelheid kracht hebben gekregen dankzij de Blood Crystals.

Samen staan we sterk

Naast je eigen personage is het ook mogelijk om je teamleden te creëren. Op een paar standaard companions na ben je vrij om je creatieve brein aan het werk te laten gaan. Er is wel één belangrijk verschil in verhouding tot het aanmaken van de protagonist: je kunt het ras van je teamleden bepalen. Jij als protagonist bent een mens. Dit is niet aan te passen, maar voor je teamleden krijg je de keus uit een aantal diverse rassen. Je hebt Human, Elf, Ney (katachtigen), Dwarf en Migmy (halfling). De mensen zijn gebalanceerd. Alle attributen (Strength, Intelligence, Piety, Vitality, Agility en Luck) hebben een basiswaarde van 9. Als Elf heb je aan het begin een hogere Intelligence, dit zou dus een logischere keuze zijn voor een Wizard. De Ney hebben de hoogste basis agility (fighter, samurai, ninja), de Dwarves hebben de hoogste strength (Knight, Fighter) en de Migmy hebben de hoogste Piety (Cleric, Dancer).

Bijna alle gegevens van je characters staan vast. Als je eenmaal een character hebt aangemaakt, dan kan je bepaalde dingen niet meer veranderen, zoals de verstrekte bonuspunten of de naam. Wat wel aangepast kan worden is het portret en de stem van je characters. Zo kun je dus rondlopen met een Ney die er uit ziet als een Dwarf. Je kunt ook aanrommelen met mannen- en vrouwenstemmen, maar niemand is zo vreemd toch? Nog een belangrijk aspect dat aangepast kan worden is de klasse van je characters, maar daarover straks meer.

Combat

Je zal heel veel tijd doorbrengen met het jagen op de Lineage Types, aangezien zij jouw ticket naar huis zijn. Maar een JRPG zou geen JRPG zijn als dit een makkelijke klus was. Als je progressie boekt in het verhaal dan verschijnen er continu nieuwe dungeons. Elke dungeon heeft zijn eigen omgeving en unieke attributen en soms zelfs eigen exclusieve monsters. Je begint een gevecht door middel van random encounters of door tegen een oranje of rode vlam aan te lopen. De gevechten zijn turn-based, dus elke JRPG fanaat zal zich direct thuis voelen. Je kunt er voor kiezen om elke handeling tijdens het gevecht te volgen, maar er is ook een mogelijkheid tot “quick apply”. Alle acties van zowel de jouw team en tegenstanders zullen direct worden uitgevoerd. Dit is een ideale uitkomst als je weer voor de zoveelste keer een Treant tegenkomt en je weet dat je hem zonder moeite kan verslaan. Er is gelukkig ook een mogelijkheid om alle uitgevoerde acties terug te kijken. Je krijgt dan een DOS-achtig scherm met daarop alle informatie van de vorige ronde. Zo kun je zelfs na quick apply achterhalen welke aanval jouw character heeft vergiftigd.

Vanished

Stranger of Sword City is geen makkelijke game. Je zal regelmatig terug moeten keren naar de Strangers Guild om je characters te reviven of te recoveren. Dit lijkt misschien verwarrend. In de dungeons kunnen je characters worden herstelt van diverse aandoeningen (poison, confusion) door middel van items of de magie van een Cleric. Maar als je een monster tegenkomt die te sterk is (en dat gebeurt vaak) dan zit je met gestorven teamleden. Deze teamleden kunnen niet met magie tot leven worden gewekt (wel met bepaalde items, maar die zijn duur), dus je zal ze moeten reviven. Dit neemt aardig wat tijd in beslag gebaseerd op de leeftijd van het gestorven character. Jonge characters herstellen eerder, terwijl characters met een lijftijd tussen de 20 – 59 er langer over doen om te herstellen. Over characters van 60+ hoef je je geen zorgen meer te maken, die verdwijnen (vanish) gelijk zodra ze dood zijn. Dit heb je natuurlijk nauwlettend in de gaten gehouden tijdens character creation, toen zag je dat ze maar één levenspunt hadden. De term zegt het al, als je character vanished dan is hij voorgoed weg. Elke keer als een character sterft, dan verdwijnt er één levenspunt. Na het reviven (dit duurt gemiddeld een dag of twee) kan je ze personages laten recoveren om zodoende één levenspunt aan te zuiveren (dit duurt gemiddeld een dag of zes). Om de tijd te laten passeren moet je door high level dungeons heen, of veel monsters verslaan. Het is dus belangrijk dat je goed op de gezondheid van je team let!

Tactiek, tactiek en nog eens tactiek

Stranger of Sword City is dus uitdagend. De moeilijkheidsgraad wordt gedeeltelijk aan het begin bepaald, Normal of Beginner. De rest van het spel hangt af van hoe je team is ingedeeld, welke gear ze hebben, hoe hoog hun level is en welke skills en spells ze tot hun beschikking hebben. Je kunt nieuwe gear krijgen in de winkel, maar dat is allemaal basisgear. De beste gear krijg je uit Hiding Battles. Er zijn bepaalde gebieden in de dungeon waar je jezelf kunt verstoppen. Als je je verstopt dan kun je voorbijkomende monsters belagen om de schatkist die ze bij zich hebben te bemachtigen. Om dit de kist in handen te krijgen moet je de leider van de groep verslaan (en daarna de rest). Als de leider ontsnapt dan neemt hij de kist met zich mee. Per monster verschilt in de inhoud van de kist. Je krijgt van tevoren te zien welk type gear in de kist zit (bogen, speren, armor, accessoires enz.). Er zijn vier verschillende typen kisten: hout, metaal, zilver en goud. Per type kist krijg je gear tussen variërende gradaties (E tot S). Het is ook mogelijk om speciale gear te krijgen. Van speciale gear is er maar één exemplaar in de hele game. Als je hem verkoopt of discard dan krijg je het voorwerp niet meer terug. Er is wel een manier om de waarden van het voorwerp te verhogen (of te verlagen als je pech hebt). Dit doe je door je gear op te laten eten door Mumic, een schatkist (gebaseerd op Mimic monsters) die je als random encounter tegenkomt. Wanneer Mumic je gear heeft opgegeten, zal je de hopelijk betere versie, wel opnieuw moeten vinden. Naast het verzamelen van gear zal je ook veel bezig zijn met het onvermijdelijke grinden. Ook ik moest hier aan geloven, maar tot mijn verbazing heb ik mij geen moment verveeld. Mede dankzij quick apply blaas je door de dungeons heen en voordat je het weet heb je weer een grote hoeveelheid nieuwe gear en skills.

Om je kansen tijdens de gevechten nog meer te verhogen kun je kiezen om character classes te veranderen. Zoals de naam het zegt verander je hiermee de klasse van je personages. Hier moet je uiteraard wel voor betalen, maar op de lange run is het de investering wel waard. Een class change is echter niet zonder gevolgen. Je huidige level wordt gehalveerd, maar de helft van je huidige HP wordt bij je nieuwe HP gevoegd en je kunt een aantal skills van je vorige klasse equipen, zodat je als Wizard toch een boog kan gebruiken. Aan het begin kan je twee skills van een andere klasse equipen, maar elke keer als je met een nieuwe klasse level dertien bereikt, krijg je een extra skill slot (maximaal 16). Bij elk level dat je stijgt krijg je een skillpoint die je toe kunt dienen aan één van de attributen, maar na een class change wordt je level gehalveerd. De consequentie hiervan is dat je geen skill points krijgt als je een level omhoog gaat, totdat je weer op je originele level zit. Ook hier moet je dus goed nadenken over wat je doet.

Kunst

De gebieden in Stranger of Sword City zijn heel gevarieerd. Neem bijvoorbeeld de Dungeon Ghost Town. De sfeer van de dungeon is grimmig, met een overvloed aan paars en zwart en speciale tegels die je vergiftigen als je er op loopt. De vijanden die aanwezig zijn, zijn voornamelijk dood. Ghosts, skeletons en ga zo maar door. Kijk je naar de dungeon Mausoleum of the Sea dan bevindt je jezelf in een onderwater wereld met watermonsters en tegels die een stroomversnelling voorstellen. Het nadeel van deze dungeon is dat je er geen magic kunt gebruiken (dus ook geen healing magic van je Cleric). Zo heeft elke dungeon wel iets. Maar het ziet er ten alle tijden geweldig uit. De design stijl van Stranger of Sword City is bijzonder, aangezien er weinig tot geen bewegende beelden zijn, maar het stoort eigenlijk nooit. Daar komt ook nog bij dat je kunt kiezen uit twee verschillende stijlen voor de characters, de originele realistische stijl en de nieuwe anime stijl. Dus zelfs hier kan je invloed op uitoefenen.

De muziek is erg sfeervol en de stemmen van de personages origineel, oftewel Japans. In principe is Stranger of Sword City een geslaagde game voor iedere JRPG fan met Xbox One. Het enige probleem is dat mensen die niet thuis zijn in de wereld van JRPG de stijl waarschijnlijk niet zo interessant vinden. Hier kan je als developer natuurlijk weinig aan doen, maar het zou zonde zijn om de game af te kraken, omdat het een traditionele JRPG is.

Er valt nog veel te vertellen over Stranger of Sword City, maar het is beter als je de game zelf ervaart. De game heeft een rijk combat systeem en heel veel opties, maar de moeilijkheidsgraad ligt hoog. Dit zou gamers kunnen afschrikken, net zoals de bijzondere tekenstijl. Stranger of Sword City zal er met regelmaat voor zorgen dat je de controller naar het scherm wil gooien, maar dat maakt het extra speciaal als je eindelijk weer een Lineage Type tegenstander weer te verslaan. Geweldig in zijn genre!