Tim Colman | zaterdag 21 Nov 2020, 10:19

Verken de straten van verschillende Japanse buurten met een nieuw hoofdfiguur in Yakuza Like A Dragon!

• Ichiban Kasuga is een waardige opvolger voor Kazuma Kiryu
  • Nieuw turn-based gevechtsysteem is geslaagd
  • Yokohama is een prachtige nieuwe plaats om te ontdekken
  • Geen uitgewerkte vrouwelijke personages

Misschien is het de ongelofelijke prestatie die Ryu Ga Gotoku Studio neerzet met de Yakuza-formule aan te passen tot een turn-based RPG. Of is het het extreme niveau aan detail dat aan Yakuza: Like A Dragon's is gegeven. Of is het toch de manier waarop de game de absurde Yakuza-minigames onder handen neemt en en ze allemaal opdrijft tot volume 11. Allemaal redenen waarom Yakuza: Like A Dragon zo speciaal is, maar voor mij is het na Yakuza 0 de aflevering waarin alle elementen van de serie beter samenkomen dan ooit.

Turn-based Mafia

Is Yakuza: Like A Dragon een waardig deel in de reeks? Als fan van het eerste uur wilde ik eerst een antwoord op twee vragen: Heeft de verandering van hoofdpersonage invloed op de charme van de reeks, en zorgt de verandering naar turn-based combat er niet voor dat de reeks z’n roots uit het oog verliest? Wel, Ichiban Kasuga moest een paar stevige schoenen vullen, maar hij doet dat behoorlijk goed. Zo goed zelfs dat hij mooi naast Kiryu mag staan. De tweede vraag is een ander paar mouwen, vooral om het een kwestie van smaak en voorkeur is. Als je een hekel hebt aan turn-based mechanics, ga je deze keer moeten passen voor Yakuza. Sta je open voor dit soort rpgs of reken je je zelf tot de fans dan heeft Yakuza: Like A Dragon heel wat in huis en kan de game mee met turn based outsiders zoals Paper Mario. Yakuza fans weten op dit moment genoeg, maar wat heeft het spel in huis voor gamers die nog niet in Kamurocho rondliepen?

Ichiban Kasuga kan mee in het pantheon van knotsgekke gamepersonages. Extra veel expressie in z’n gezicht, a crazy hairdo en zoals het hoort voor een Yakuza, mooi in het pak. Kasuga is een mega fan van de Dragon Quest-gameserie. Dat is ook meteen de reden waarom je nu turn-based je vijanden te lijf gaat. Kasuga ziet het leven doodleuk als een immense RPG. Zo beschouwt hij zichzelf ook als een echte held. Niet alleen omdat hij anderen helpt, maar ook omdat hij zelfverbetering hoog in het vaandel draagt en stap voor stap naar een betere versie van zichzelf werkt. Omdat je in het spel nu voortdurend met je handlangers rondloopt leer je ze veel beter kennen. Ik kan niet te veel weggeven rond wat je allemaal meemaakt en vooral wie je allemaal tegen het lijf loopt maar zoals het hoort bij een Yakuza zijn het stuk voor stuk goed uitgewerkte, herkenbare en lieve karakters. Bovendien is de Engelse versie van de game prima gedaan, echt een pluim voor de Engelse acteurs. Vrouwen blijven in de game wel een speciale rol spelen en zijn vaak het doelwit van spot. Niet gemeen bedoeld denk ik, maar ook niet echt meer van deze tijd in vergelijking met de vrouwelijke personages in andere rpg’s.

Let's go to the beach

Ook nieuw in de serie is de badplaats Yokohama. Dit stuk van de kaart is echt gigantisch, maar de ontwikkelaars besteden evenveel zorg aan elk gebouw in Yokohama als aan gebouwen in Kamurocho. Elk gebouw, elke wegwijzer, elke kleine bar heeft z’n eigen identiteit. De badplaats is prachtig weergegeven en omdat elk detail is uitgewerkt van de enorme parken tot de kleine steegjes, is Yokohama een genot om te verkennen.

Er is opnieuw meer dan genoeg te doen in Yakuza: Like A Dragon. Qua minigames gaan ze all the way: vechten tegen schapen om wakker te blijven, slagkooien, mahjong, karaoke, een reeks gokspellen, een heuse bedrijfsmanagementsim en last but not least een Mario Kart-kloon. Voor de old skool Sega fans zijn de arcade games ook weer van de partij met bijvoorbeeld Space Harrier, Out Run, Virtua Fighter 2 en niet te vergeten Super Hang-On die sinds 2013 op Nintendo 3DS geen release meer zag. Er zijn meer dan een dozijn banen beschikbaar voor je gang members, en elk heeft een specifieke set wapens, een apart gevechtskostuum en een enorme, gevarieerde lijst met flitsende vaardigheden.Ik dacht niet dat Ryƫ ga Gotoku studio in staat ging zijn om de overgang van de serie naar een volwaardige RPG zo naadloos te realiseren. De ontwikkelaars hebben de game niet alleen in een turn based RPG-sjabloon gepast, ze hebben er een compleet originele game van gemaakt.

Gevechten laden snel en ondanks de turn-based gevechten duurt het niet langer om je tegenstanders lopen te sturen dan in de vorige afleveringen. Ook leuk is dat gelegenheidswapens uit de omgeving nog steeds gebruikt kan worden. Je gezelschap en je tegenstanders cirkelen om elkaar heen, en afhankelijk van waar jij bent, kun je nog steeds een scooter naar iemand trappen of hun hoofd inslaan met een verkeerskegel. De toevoeging van actiecommando's voor zowel aanval als verdediging brengt alles samen tot een heerlijk dynamisch pakket.

Yakuza: Like A Dragon brengt een positief en hoopvol verhaal dat met hart en ziel verteld wordt. Het is een verhaal over een goedbedoelende goofball die zijn best doet tegen onmogelijke kansen in een onverschillige en wrede wereld. Voeg daarbij RPG-gameplay op niveau bij met een immens aantal vermakelijke zijmissies en mini-games en je krijgt echt wel waar voor je geld. Yakuza: Like A Dragon is een ideaal instappunt, en ook als je al fan bent kun je Like A Dragon zonder problemen hoog in je lijstje met favoriete Yakuza-games zetten.