Review

Rating 7/10
User rating 0/10
  • Erg uitdagend
  • Verslavend
  • Uitgebreide customization
  • Graphics ondermaats
  • Gaat op den duur vervelen
  • Had op sommige punten beter uitgewerkt kunnen worden

Danny Geveling | Thursday 7 Apr 2016, 12:00

Team17 - bekend van Worms - publiceert een nieuwe sim/survival game die wel erg doet denken aan Fallout.

Unicube is een kleine game developer die bestaat uit twee personen. In samenwerking met Team17 (bekend van Worms en Alien Breed), dat het project opmerkte op Kickstarter, hebben ze nu hun eerste spel gelanceerd.

Review

Na een globale apocalyps verblijft een enkel gezin in een ondergrondse bunker. Aan jou de taak om voor hen te zorgen. Je houdt ieder gezinslid in de gaten door naar de statistieken te kijken en vervolgens naar hun behoeften te handelen. Door iemand op expeditie te sturen kan je waardevolle spullen vinden. Het doel is om zo lang mogelijk in leven te blijven. Als je deze beschrijving leest en de gameplay bekijkt, dan kan de vergelijking met Fallout Shelter (een mobile game) niet uitblijven. Wanneer je eenmaal aan het spelen bent. kom je er gelukkig al snel achter dat Sheltered een stuk uitdagender is.

Customization

Het begint allemaal als jij en je gezin de ondergrondse bunker vinden. Dit gezin mag je zelf maken en kan je helemaal naar eigen wens aanpassen. Zolang het maar uit twee volwassenen en twee kinderen bestaat. Je kan ieder lid een persoonlijke naam geven, een eigen outfit, een karaktertrek en iedereen krijgt ook zijn eigen set vaardigheden. Deze vaardigheden zijn; intelligence, charisma, perception, dexterity en strength. Iedere vaardigheid kan je punten toebedelen, maar niet geheel naar eigen keus. Er zijn bepaalde presets gemaakt waar je uit moet kiezen. Dit is geen minpunt, want er is goed over nagedacht en er is genoeg variatie om een karakter te creëren dat naar je zin is. Bovendien kan je ook nog een huisdier kiezen dat het leven van de bewoners positief kan beïnvloeden. Je hebt de keuze uit een hond, een slang, een paard en een vis. De vis bijvoorbeeld, reduceert het stress gehalte in de bunker. Het paard kan mee op expeditie voor meer snelheid en als je zadeltassen maakt kan het ook nog eens extra spullen voor je dragen.

De makers hebben bewust (?) voor een pixel art look gekozen. De aanpassingen in de outfits die je kan maken zijn daardoor niet echt fantastisch. Het mogen er dan best veel zijn, echt opvallen doen ze niet. De karakters blijven een berg pixels zonder enige gelaatsuitdrukking. Het is daarom bij deze titel, die serieus bedoeld is, moeilijk om je te vereenzelvigen met het gezin dat je hebt gecreëerd. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar door de stijl doet het me gewoon niet zoveel als er iemand sterft in de bunker. Ik krijg simpelweg geen connectie met de bewoners. In deze tijd verwacht ik zelfs van indie developers meer grafische kwaliteit. Het is wel erg makkelijk om proberen weg te komen met achterhaalde graphics door het 'kunst' of 'oldschool' te noemen.

Met de muis

Het is duidelijk dat dit spel voor de pc is ontworpen. De besturing gaat geheel via een cursor die je het best met een muis kan bedienen. Toch is het voor de console opvallend goed aangepast. Iedere functie lijkt eerst tig keer uitgeprobeerd voordat er is besloten deze onder een bepaalde knop te zetten. Er is echt nagedacht over hoe de besturing het beste zou kunnen werken op een console. Dat is ook positief merkbaar tijdens het spelen.

Expeditie

In Sheltered is er maar één doel en dat is zo lang mogelijk overleven. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat iedereen in de bunker genoeg te eten en te drinken heeft. Je hebt hiervoor in het begin een watervat tot je beschikking met een zuiveringssysteem. Ook krijg je een aantal blikken voedsel. Natuurlijk regent het niet altijd en het is dan ook slim om het watervat uit te breiden zodat het meer water op kan slaan. Ook de blikken voedsel gaan snel op en is het dus zaak om iemand op expeditie te sturen. Dit doe je door middel van een landkaart waarop je kan zien wat voor gebouwen er in de omgeving zijn. Gebouwen die je nog niet hebt ontdekt staan aangegeven met een vraagteken. Vervolgens druk je op zo’n locatie waarna zichtbaar wordt hoeveel water je nodig hebt voor de expeditie in kwestie. Heb je niet genoeg water, dan gaat de expeditie niet door. Dan is het hopen op regen en als die uitblijft zullen de bewoners één voor één het loodje leggen.

Als een bewoner op expeditie is krijg je via de radio te horen wat hij of zij gevonden heeft. Je kiest dan wat er mee genomen wordt. Dit moet je goed plannen, want aan het begin heeft een persoon die op expeditie is maar plek voor vijf artikelen. Voordat je meer mee kunt nemen zul je eerst dierenhuid moeten vinden om er een tas van te maken. Ook kan je op expeditie andere mensen tegen komen. De één zal goederen met je willen ruilen, maar de ander zal je proberen te beroven waardoor je moet vechten tot de dood. Dit gaat via een turn-based vecht systeem dat niet al te moeilijk is. Vaak is het simpelweg een kwestie van op de 'aanval' knop blijven drukken tot je het gevecht gewonnen hebt.

Sheltered is zeer uitgebreid. Je kan bijvoorbeeld in plaats te zoeken naar blikken eten in de omliggende huizen, ook een val neer zetten boven de bunker. Als je dan een dier vangt, heb je de huid en het vlees. Je hebt dan óók een vriezer nodig om het vlees op te slaan. Verwaarloos daarom ook niet de generator die ervoor zorgt dat er stroom is. Je leest het al, om het gezien écht goed in leven te houden, moet je veel voorbereidingen treffen en op alles voorbereid zijn.

Leven in de bunker

Het is van levensbelang dat je iedereen in de bunker voorziet van zijn behoeftes. Je karakters hebben behalve eten en drinken ook slaap nodig en moeten af en toe naar het toilet. In het begin is dat niet meer dan een verroeste emmer. Heeft een bewoner slaap, dan zal hij niet veel uitvoeren en zelfs trauma kunnen oplopen. Een goed uitgerust persoon werkt ook harder. Dit is allemaal aangegeven in balkjes die groen beginnen en langzaam overgaan naar rood. Als je The Sims hebt gespeeld, zal deze manier van spelen je vast bekend voorkomen. Negeer je de behoeftes van een persoon dan sterft hij. Er is dan de keuze om hem te ontleden en zijn vlees in de vriezer te plaatsen voor consumptie. Je eigen kind in stukken hakken om hem vervolgens op te eten gaat je echter niet in de koude kleren zitten. Het stress niveau schiet dan ook omhoog. Begraven is de beste manier, maar dan moet je wel de middelen hebben om een graf te maken.

Je zal merken dat iedereen veeleisend is. Mijn eerste sterfgeval was dan ook al na twaalf dagen. Mijn dochter had water nodig en het wilde maar niet gaan regenen. Had ik beter opgelet, dan was ik niet op een expeditie gegaan die veertien flessen water benodigde. In mijn tweede poging met een nieuw gezin besloot ik de automatische functie te gebruiken. Bewoners letten dan zelf op hun eerste levensbehoeften en dat neemt een hoop werk uit handen. Je kan je dan veel meer concentreren op het verbeteren van de apparatuur en het verzamelen van spullen op expedities. Het spel wordt hierdoor een stuk leuker en soms zelfs verslavend. Er komen regelmatig bezoekers aan de deur waarmee je goederen kan ruilen. Sommige van deze bezoekers hebben niet het beste met je voor en zullen je aanvallen als je de deur open doet. Soms kan je een bezoeker rekruteren en deel uit laten maken van je bunker. Na zeven dagen zal hij je vertrouwen en mag je hem ook gebruiken voor expedities. Pas wel op, want als het stress niveau te hoog wordt zal hij de bunker verlaten.

Leuk detail

Boven de bunker staat een caravan. Deze caravan kan je op den duur gaan gebruiken op expedities. Dit kan pas als je alle onderdelen hebt verzameld die nodig zijn om de caravan aan de praat te krijgen. Het is een leuk detail dat de makers eraan toegevoegd hebben. Ergens voor sparen is natuurlijk altijd leuk en de voldoening is dan ook groot als de caravan het eindelijk doet. Er zitten als het goed is meerdere voertuigen in Sheltered, maar die ben ik nog niet tegengekomen.

Conclusie

Sheltered is een survival en management spel dat je lang bezig houdt en technisch goed in elkaar steekt. Tegelijkertijd kan de game gaan vervelen, omdat je na verloop van tijd constant hetzelfde doet. De grafische stijl is twijfelachtig. Enerzijds leuk en 'oldschool', anderzijds gewoonweg te simpel. Ben je op zoek naar een mix van Fallout, State of Decay en The Sims? Dan ben je bij Sheltered aan het juiste adres. Je moet wel over een dosis doorzettingsvermogen beschikken. Het is namelijk niet makkelijk om iedereen in leven te houden.

Reacties

Login of registreer om te reageren.