• Leuk tussendoortje
  • Speelt soepel
  • Snel eentonig, weinig variatie

Yoram Jacobs | woensdag 27 Jan 2016, 12:00

De volgende kleurige indie game om uit te kiezen. Schot in de roos of slechte rip-off? Lees het hier.

Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Een uitdrukking die we in de gamewereld maar al te goed kennen. En die is zeker van toepassing op Zuma, eh, Sparkle 2. Ja, dit lijkt wel heel erg op die ene bekende 'knikker-schiet' game. Dat gezegd hebbende, is dit zeker geen onaardige game. Lees hieronder de review.

Sparkle 2, van de Finse ontwikkelaar 10tons, is een simpele game met een heel eenvoudige opzet. Jij bestuurt een 'Orb Slinger', een soort katapult die je 360 graden kunt draaien, waarmee je orbs (knikkers) kunt schieten. Je 'tegenstanders' bestaan uit een soort slangen die bestaan uit orbs van verschillende kleuren. Schiet een rode orb op 2 of meer rode orbs in de slang en ze verdwijnen. Dit heet een 'Match'. De slang begeeft zich al kronkelend richting een gebied dat jij moet beschermen. Bereikt deze slang zijn doel, ben je game over. Jouw doel is dus deze slangen weg te schieten met behulp van de Orb Slinger. Bij elke verslagen slang, krijg je een x aantal 'runes', die met behulp van een metertje aangeven hoe ver je bent in het level. Is deze rune meter vol, dan komen er geen nieuwe slangen bij. Versla de laatste slang en het level is voorbij. Elk level (er zijn er 90) duurt tussen de een en drie minuten.

Powerups & Enhancements

Bij elke drie 'matches' krijg je een powerup: een bepaalde kleur verdwijnt uit de slang, je krijgt een freeze ray, waarmee je een gat kunt schieten in de slang, of, mijn favoriet: fireworks, een ontploffend stuk vuurwerk dat 360 graden om zich heen schiet. Heel fijn als je in het nauw zit! Dit zorgt voor leuke spanning, lukt het je om drie keer een match te krijgen? Welke powerup ga je nu krijgen?

Om de zoveel behaalde levels krijg je ook een 'Enhancement' voor je Orb slinger. Denk aan vlinders die de dichtstbijzijnde Orbs wegschieten, teer dat Orbs vertraagt, etc. Het ontgrendelen van deze enhancements is niet alleen een leuke bezigheid, het helpt je ook zeker in de steeds moeilijkere levels. De moeilijkheid neemt toe door de snelheid van de slangen en omdat er steeds meer kleuren bijkomen waar je rekening mee moet houden. Aan hectiek geen gebrek!

Overige Modes

Naast deze Quest Mode (het 'verhaal' heeft weinig om het lijf: vind vijf sleutels, einde verhaal) zijn er nog de Survival Mode en de Challenge mode. Beide gamevarianten zijn identiek aan de quest mode, met een hele, hele kleine nuance. Als je het echt ontzettend leuk vindt om alles te halen, dan speel je dit, anders ben je na de Quest mode wel klaar. Sparkle 2 is dus geen game waar je wekenlang zoet mee gaat zijn.

Look & feel

Het spel ziet er leuk en fris uit. De gekleurde Orbs, de effecten van de powerups, het is allemaal prima verzorgd. Het is tegelijkertijd overduidelijk een smartphone game, dus verwacht geen overdreven lichteffecten. Het geluid is ook in orde, met een mix aan aardige fantasy-achtige muziek, en typische arcade game muziek. Tenslotte een belangrijk aspect in een hectische game als deze is natuurlijk de besturing; die is meer dan prima. Zelden kwam het voor dat ik op een plek in de slang richtte en de Orb niet aankwam.

Sparkle 2 is een prima game. Geen hoogstaande gameplay, maar wel heerlijk om even tussendoor te doen. De leuke muziek en de uitstekende besturing maken dit een game voor jong en oud en voor beginners en gevorderden!