XBW Review: Thief - Xbox One

Het is tijd om mensen te beroven! Gaat Thief er met de grootste buit vandoor? Of is het een enkele reis naar de gevangenis?

Oude namen

We zien steeds vaker games terug komen. Games die ooit groots waren en plots verdwenen uit de winkels. Max Payne 3 kwam bijvoorbeeld negen jaar na het voorgaande deel, Deus Ex: Human Revolution overbrugde een gat van elf jaar en ook Fallout 3 en Diablo 3 waren goede comebacks.

Thief zou je ook kunnen zien als een comeback. Het vorige deel in de serie, Thief: Deadly Shadows, kwam tien jaar geleden, in 2004, uit. Daarvóór kwamen in 1998 en 2000 respectievelijk Thief: The Dark Project en Thief II: The Metal Age uit. Alle drie waren goede games en de serie gaf een goed voorbeeld voor het stealth genre.

Maar het vierde deel uit de Thief serie voelde van te voren niet alleen aan als een comeback voor de serie. Voor dat ik aan de game begon had ik het idee dat de game een comeback voor het genre zou worden. Een echte first person stealth game zie je niet vaak meer. Sommige games bevatten wel stealth elementen, maar niet als primaire gameplay.

The thief

In Thief volgen we het verhaal van Garrett, een meester in stelen die zijn zaken graag privé houdt, wat grappig is voor iemand die constant in andermans zaken zit en neemt wat hij kan nemen. Helaas worden aan het begin van de game de characters nauwelijks geïntroduceerd. De game lijkt op een reboot en er werd gezegd dat een nieuwe groep gamers als doelgroep werd gebruikt. Maar tegelijkertijd lijkt het belangrijk om al wat kennis te hebben over het Thief universum.

Het voelt bijna alsof het verhaal erin zit, zodat het er in zit. Aan het begin van een chapter worden dingen uitgelegd en vol motivatie ga je op pad. Maar al snel vergeet je wat het doel is en loop je langs het pad alle loot op te rapen die je tegenkomt tot dat jet je bestemming bereikt. Af en toe zit er een puzzel element in wat zorgt voor wat afwisseling. Helaas zijn de puzzels erg makkelijk en snel opgelost.

In de loop van de game kan je je skills verbeteren door upgrades te kopen met het geld dat je steelt. Helaas maken de upgrades de gameplay nauwelijks anders. Je kan bijvoorbeeld iets sneller sloten open breken of je focus functie, waarmee je belangrijke elementen in de wereld kan zien, loopt minder snel leeg.

In de schaduw van de nacht

Een erg belangrijk element van Thief is het navigeren door de donkere delen van de game. In de schaduw ben je een stuk minder goed zichtbaar dan in het licht. In sommige situaties kan je het oplossen door kaarsen te doven met je hand of grotere lichtbronnen uit te schieten met een waterpijl. Maar in andere situaties moet je creatiever zijn en de juiste route verzinnen langs de guards om zo je doel te bereiken.

Helaas kwam ik er snel achter dat de bewakers niet helemaal goed zijn uitgebalanceerd. Ze zien soms erg snel je beweging. Maar daarna is het extreem makkelijk om weg te rennen naar een andere straat om vervolgens gewoon opnieuw te beginnen, als of er niks is gebeurd.

Uiteraard kan je ook een agressievere aanpak hanteren door de bewakers aan te vallen. Een veilige manier om ze uit te schakelen is met het gebruik van je boog. Daar zijn een aantal verschillende pijlen voor te gebruiken die je met geld kan kopen. Je kan ook de vijanden directer aanvallen maar een gevecht van dichtbij produceert veel geluid en trekt de aandacht van andere vijanden aan. Aan het combat systeem is duidelijk te zien dat stealth een stuk belangrijker is dan een directe aanpak. Persoonlijk vind ik het dan ook leuker om zonder de aandacht te trekken naar mijn doel te sneaken en onderweg wat sieraden hun neuzen weg te kapen.

Wat fijn werkt bij het sneaken is het cover systeem. Je kan vloeiend langs hoekjes kijken en als er dichtbij een andere muur of object ligt kan je daar met een druk op de knop snel heen rennen. Op die manier voelt het sneaken vloeiend en snel aan. Natuurlijk is er geduld nodig om op een stille manier langs het gevaar te kruipen, maar door dit soort element voelt het proces een stuk vloeiender en sneller aan.

Klimmen en klauteren

Naast het verstoppen in de schaduw van de stad kan je ook de hoogte opzoeken om te ontkomen aan de guards. Al snel in de game krijg je een haak waarmee je op bepaalde plekken op de muur omhoog kan klimmen en je kan je boog gebruiken om een pijl met een touw af te schieten om snel op andere plekken te komen. Ook bevinden er zich plekken in de game waar je langs buizen en randen een weg moet vinden.

Het klimmen werkt goed en is vloeiend maar het is wel gelimiteerd. Het was gaaf geweest als je de vrijheid had gekregen zoals in Mirror's Edge. Aan de andere kant het klimmen naar de oneindige hoogte er voor zorgen dat het stealth element minder nodig is en dat zou afdoen aan de ervaring.

Na tien seconden laden hangt er mist in de straten

Iets wat de game erg goed doet is een sfeer neerzetten. De game ziet er redelijk grauw uit. Een monotone kleur hangt er rond. Maar toch voelt het sfeervol aan. De stad ziet er vies uit en dat merk je ook aan de gesprekken die de bewoners of de guards voeren. "It stinks here!"

"It stinks here!"

Toch voelt de game totaal niet next gen aan. En dat komt eigenlijk precies door dezelfde reden als die ik beschreef in mijn Assassin's Creed review voor de Xbox One. De game kwam ook op de oude consoles uit en daardoor moet er rekening worden gehouden met die oudere hardware. Textures zijn op de Xbox One wel wat scherper en er zullen vast een paar extra filters zijn toegevoegd. Maar dat is niet genoeg om de game echt 'next gen' aan te laten voelen.

Ondanks dat de game redelijk veel op zijn 360 broertje lijkt heeft de Xbox One versie last van wat kleine framedrops. De game loopt af en toe niet helemaal vloeiend. Ook bevat de game erg veel punten waar je een laadscherm gepresenteerd krijgt. Elke keer als je een checkpoint laadt of naar een ander gedeelte van de stad gaat moet je zo'n tien seconden wachten. En dat haalt je gewoon uit de game.

Een presentatie met contrast

Toch levert Thief een prima presentatie af. Naast de visuals zijn ook de animaties en de voice-overs van de karakters over het algemeen goed. Toch zit er af en toe een contrast in de kwaliteit van de presentatie. Soms stort er bijvoorbeeld iets in waardoor je een kabaal hoort en dan plots houdt het geluid op terwijl de blokken nog vallen. Muziek die begint in spannende momenten stopt plots en stemmen verdwijnen af en toe in het niks als je twee meter naar voren loopt.

Dit soort kleine dingen zie je vaker in games. Maar in een game waar de sfeer, de beleving en de spanning voorop moeten staan is het gewoon zonde als je af en toe compleet uit die beleving wordt geduwd.

Helaas lijkt het alsof deze game slachtoffer is geworden van iets wat we vaker zien tegenwoordig. De game krijgt de naam 'Thief' maar de belangrijkste elementen zijn niet zo sterk uitgewerkt als dat zou moeten en de kleine foutjes breken de ervaring af. Is deze game dus een echte comeback voor de serie? Nee. Is het een goede game waar je je prima mee kan vermaken als je echt van stealth houdt? Zeker! Maar als je nieuw bent in het stealth genre raad ik je aan eerst Dishonored te spelen.

• Leuk spel met dingen die goed zijn
  • Interessante punten
  • Dingen die erg