Terugblik

Peter Paardekooper | Saturday 20 Sep 2014, 17:33

XBW blikt terug naar de wat minder bekende games van de vorige generatie.

Next-gen is in middels current-gen en dat is een mooi moment om terug te blikken op de toppers van de vorige generatie. Welke last-gen parels heb jij waarschijnlijk gemist? Ik zet ze voor je op een rijtje. Omdat er voor de Xbox 360 meer dan 1000 games beschikbaar zijn, is de kans groot dat je meer dan eens gedwongen werd een keuze te maken uit die AAA-game die iedereen ging kopen of dat vage spel van die Oost-Europese ontwikkelaar. En juist die vage games kunnen ook leuk zijn! Hier volgt dan ook (in volgorde van release) een lijst van 15 games die naar mijn mening niet de aandacht en status gekregen hebben die ze verdienden. Deze week de eerste 8. 

Weet je er zelf ook nog eentje? Laat het weten in de comments!

#15. Condemned | 2 december 2005

Condemned was één van de launchgames van de 360, samen met onder andere Kameo, GUN, en Call of Duty 2 (!). Ook al speelde ik de game pas vier jaar later, de game is me altijd bijgebleven door de grauwe en beklemmende sfeer. Doordat Condemned zich meer focuste op melee-combat dan op gunplay moest je altijd dichtbij je vijanden zien te komen, en aangezien die 90% van de tijd bestonden uit geflipte psychopaten was dat nooit een fijn idee. Dit gecombineerd met het feit dat je wapens na een paar klappen kapot waren zorgde ervoor dat je altijd op het puntje van je stoel zat. En laat ik maar niet over de mannequin-scène uit deel twee beginnen...

 

#14. Kameo: Elements of Power | 2 december 2005

Ook een launchgame. Kameo kwam na een lang ontwikkelproces eindelijk uit op de Xbox 360, na oorspronkelijk aangekondigd te zijn voor de GameCube en daarna doorgeschoven te worden naar de Xbox. Het uiteindelijke product was een heerlijke kleurrijke platformer waarin je met hoofdpersonage Kameo op avontuur ging om 10 Elemental Warriors te bevrijden. Op deze manier kon Kameo in steeds meer Warriors transformeren, die allemaal hun eigen moves en krachten hadden. De gameplay bleef hierdoor constant fris en interessant. Dit gegeven, samen met het heerlijke sfeertje dat door de hele game hing maakt Kameo een van de leukste platformers die ik tot nu toe gespeeld heb. Ik zou een vervolg op de Xbox One dan ook met open armen verwelkomen, ook al weet ik diep van binnen dat die kans erg klein is.

 

#13. Prey | 14 juli 2006

Prey was min of meer mijn kennismaking met het First Person Shooter genre. In de game speelde je als Tommy, een [s]Indiaan[/s] Native American wiens woonplaats plotseling werd overvallen door aliëns. De game viel op door twee aspecten: allereerst werd hier geëxperimenteerd met portals, twee jaar voordat Portal het immens populair maakte. Je kon jezelf hierdoor ook (per ongeluk) neerschieten. Anderzijds waren er de Gravity Paths, die het mogelijk maakten op de muren en het plafond te lopen. Als ik terugdenk aan shootouts die plaatsvonden in enorme ruimtes vol met deze paden, en vijanden die er ook gretig gebruik van maakten word ik nog steeds misselijk. Het was awesome!

#12. N3: Ninety Nine Nights | 1 september 2006

N3 was een Japanse hack & slash zoals alleen Japanners ze kunnen maken. Hoofdpersonages met gigantische voorgevels, een middeleeuwse fantasysetting ondersteund door een soundtrack van echte klassieke composities en veldslagen met honderden enemies tegelijk. Wat ik echter zo leuk vond aan N3 was het feit dat je met zeven personages speelde, die allemaal grotendeels hetzelfde verhaal volgden. Zo probeerde je met warrior Imphyy het koninkrijk van de orcs over te nemen, maar moest je daarnaast met Orc Prince Dwingvatt haar proberen te stoppen. Zo speelde je in dezelfde veldslag, maar steeds aan een andere kant. Daarnaast waren de “Orb-Spark attacks”, moves die in één keer honderden vijanden tegelijk wegvaagden, spectaculair om te zien en uit te voeren.

#11. Clive Barker's Jericho | 26 oktober 2007

Jericho leek van een afstand een simplele FPS, maar de game intrigeerde me door het verhaal dat erdoorheen gewoven zat. Geen wonder, aangezien het grootste gedeelte uit het brein van Clive Barker afkomstig was, een wereldberoemde horrorschrijver onder andere verantwoordelijk voor Hellraiser en Candyman. In de game speelde je met een team van zeven special agents, die elk hun eigen motivatie voor de missie en specialiteit hadden. Dit team ging op weg om de Firstborn, een wezen dat God gecreeërd had voordat hij de mensheid schepte, te stoppen om de Aarde over te nemen. Zo stond je tegenover de meest zieke wezens die ik tot dan toe in een game was tegengekomen, die je op nog ziekere manieren om kon leggen.

#10. The Simpsons Game | 2 november 2007

Deze game is me bijgebleven door de leuke speelse gameplay en de typische Simpsons-humor. Het welbekende gezin komt erachter dat ze gevangen zijn in hun eigen videogame, en gaat op avontuur om hun 8-bit gelijkenissen te redden van hun schepper Matt Groening. The Simpsons Game brak constant de vierde muur (door onder andere “Are you still there?” naar de speler te roepen als je een tijdje niks deed), en nam veel populaire videogame(franchise)s op de hak. Onder andere Grand Theft Auto (Grand Theft Scratchy), Mario, Medal of Honor (Medal of Homer) en Pokemon werden geparodieerd. Het spel liet zien hoe je een goede game over een cartoon maakt, een kunstje dat South Park: The Stick of Truth pas zes jaar later als eerstvolgende voor elkaar kreeg.

#9. Prince of Persia 2008 | 4 december 2008

Totaal brekend met de bekende Prince of Persia-trilogie die vooraf ging aan PoP 2008, kwam Ubisoft in 2008 met een reboot van de franchise. De game heette simpelweg Prince of Persia, en zag er door zijn cell-shaded graphics prachtig uit. Samen met partner Elika ging de Prince op weg om het land te bevrijden van Het zwarte goedje Corruption, in de tijd dat dit type verhaal nog niet compleet cliché genoemd kon worden. Een veelgenoemd kretiekpunt van de game was dat je niet ‘dood’ kon gaan, elke keer als je een platform miste of al je health kwijt was werd je gered door Elika. Ik ervaarde dit echter totaal niet als nadeel, aangezien ik me zo meer kon focussen op de prachtige omgevingen. Al waren die 1000 orbs die je moest verzamelen nou weer niet zo nodig geweest...

#8. Eat Lead: The Return of Matt Hazard | 6 maart 2009

Nog een game die zichzelf en de complete gameindustrie totaal niet serieus nam. Matt Hazard is zogenaamd een videogame-veteraan met 25 jaar ervaring als gamepersonage, die uiteindelijk zijn carrière als actieheld te grabbel gooit door zijn naam aan kindvriendelijke games uit te lenen. Bijna elk bekend en minder bekend videogameclichè moet er aan geloven in Matt Hazard. Zo heeft hij een hekel aan het lange wachten in liften omdat het toch maar “een gecamoufleerd laadscherm is”, komt hij vijanden tegen die alleen in tekstbalkjes praten, zijn Captain Carpenter en Master Chef personages, en begint de game met Matt die de tutorial keihard negeert omdat hij “wel weet hoe een third person shooter werkt”. Ik heb op bepaalde momenten krom gelegen van het lachen.

Dit waren nog maar de eerste acht games van de in totaal vijftien games die we voor jullie op een rijtje hebben gezet. Volgende week meer! In totaal zijn er meer dan 1000 games beschikbaar voor de Xbox 360 en wie heeft die nou allemaal gespeeld? Ik zelf in ieder geval niet.

Jij zal ongetwijfeld andere pareltjes hebben gespeeld die ik weer gemist heb, of misschien ben je het helemaal niet eens met deze lijst. Hoe dan ook, laat het weten in de comments beneden, ik ben zeer benieuwd waar jullie mee komen! En tot volgende week!

Reacties

Daz 7 years, 9 months geleden

Ik hoop dat The Darkness in deze lijst komt! Condemned en Prey vond ik ook erg ondergewaardeerd.

HeadNinja 7 years, 9 months geleden

Vet artikel! Leuk om alles weer eens terug te zien, en te kijken hoe snel de tijd eigenlijk ook gegaan is. Vooral Kameo vond ik erg vet, en ben het dan ook zeker eens dat een goed vervolg op de One heel mooi zou zijn. :D

DulleNL 7 years, 9 months geleden

Kameo en PoP2008. Heb je gelijk 2 van mijn favoriete X360 games genoemd! ... Eigenlijk zijn veel van mijn favo games overlooked, dus ik ben benieuwd of die in de volgende editie voor zullen komen :+

xboxlol 7 years, 9 months geleden

Haha, Eat lead. Wat heb ik me kapot gelachen om die budgetbak-titel. Scary movie onder de video games.

Nooit geweten dat Condemned en Prey ondergewaardeerde games waren? De deden het toch best wel redelijk op de release?

Fiasco 7 years, 9 months geleden

Simpsons Game was echt awesome.

Matrix 7 years, 9 months geleden

Prey is echt een early-release game: Je speelt het omdat er nog niet veel game beschikbaar zijn, maar eigenlijk is het ruk.
Zo!

Hup, hup, Viva Pinata in de lijst!

Matrix 7 years, 9 months geleden

Prey is echt een early-release game: Je speelt het omdat er nog niet veel game beschikbaar zijn, maar eigenlijk is het ruk.
Zo!

Hup, hup, Viva Pinata in de lijst!

xboxz 7 years, 9 months geleden

Leuk dat Eat Lead erbij staat. Ooit voor €2,- uit de budgetbakken gevist en was echt een super leuk spel, vooral die droge monologen en leuke enemies, zoals 2D enemies.

Excess-Denied 7 years, 9 months geleden

Ik heb mij met de 360 ook erg vermaakt met de Overlord series, zelf vond ik dat ook ondergesneeuwde titels hoewel hij er ook was voor de pc heb ik mij op de 360 uitermate vermaakt met zowel deel 1 als 2.

Ypuh 7 years, 9 months geleden

Zo vond ik bijvoorbeeld Star Ocean: The last hope, Infinite Undiscovery, Ninja Gaiden 2 en Castle Crashers een aantal van de leukste games die ik heb gespeeld op de 360. Ben eigenlijk helemaal geen groot fan van jRPG's, maar Infinite Undiscovery is toch wel met afstand mijn favoriete 360 game (naast Halo 3 en Borderlands).

Reckuuza 7 years, 9 months geleden

Baas in eigen bos (Open Season) en Amped 3 waren echt fucking awesome.

Jingga 7 years, 9 months geleden

Ik heb dus nooit van Eat Lead gehoord :o

Daz 7 years, 9 months geleden

Eat Lead was tof!

Daz 7 years, 9 months geleden

Eat Lead was tof!

RbzNL 7 years, 9 months geleden

The Darkness fo sho!

Login of registreer om te reageren.