• Een fikse workout
  • Wel erg vermoeiend
  • Weinig afwisseling
  • Matige muziek

Casper Egas | woensdag 9 Mrt 2016, 7:30

A wild Kinect game appears! It's... not so effective? Lees hier de review.

Kinect, dat een integraal onderdeel zou zijn van de Xbox One, totdat het dat ineens niet meer was, krijgt tegenwoordig bijna geen aandacht meer. Er komen nauwelijks spellen meer voor uit en als ze al verschijnen, zoals Just Dance 2016, dan komen ze stilletjes op de markt. Nog zo’n stille release is Beatsplosion for Kinect, een spel waar je als een ware karateka, glazen pilaren en kristallen kapot moet rammen.

Ik ben geen Kinecthater, al vond ik de eerste Kinect op de Xbox 360 te matig werken om veel plezier op te leveren. De huidige Kinect werkt veel beter, en het is doodzonde dat er geen Nederlandse spraakherkenning is, want dat werkt in het Engels ook als een trein. Het idee om Kinect door de strot van mensen te duwen heeft averechts gewerkt. Het is wat mij betreft beter als het een eigen niche van games heeft. Soms ben ik in de stemming voor dansen, vechten en springen, maar vaak ook niet. Geef me dus zelf de keuze.

Gamen of fitness?

Beatsplosion is een spel waarin je op muziek moet springen, bukken, opzij leunen en natuurlijk moet slaan. Elk level bestaat uit een parkoers dat vanzelf aan je voorbij gaat. In fases moet je met goede timing obstakels ontwijken en kristallen kapotslaan. Aanvankelijk gaat dit op een rustig tempo, maar al snel wordt het tempo opgevoerd. Je kunt kiezen voor een makkelijke modus, al geeft het spel al snel aan dat je beter kan overschakelen naar de expertmodus.

Alle niveaus zijn genoemd naar de banden bij karate en tellen zes levels, elk met vergelijkbare obstakels en een iets anders muziekje. Daarna herhaalt de muziek, maar wordt de snelheid en moeilijkheidsgraad opgevoerd. Maak je borst maar nat als je de hogere niveaus van Beatsplosion wil gaan halen!

Het is niet dat je snel afgaat; je krijgt dan gewoon een lagere score. Het is vooral de inspanning die het spel lastig maakt. Ik ben niet zo’n sporter, dus ik was al snel aan het eind van mijn Latijn. Je moet namelijk in hoog tempo flink hard in de lucht slaan, en daarnaast nog springen en bukken. Het geeft een gaaf gevoel als het lukt om de pilaren in duizend stukjes te meppen en precies op de beat te blijven.

Gelukkig helpt Kinect je een handje mee en werkt het zeker niet tegen. De bewegingen worden goed geregistreerd. Dit doet mij verlangen naar wat complexere spellen met Kinect, want dat is Beatsplosion zeker niet. Het spel valt namelijk al snel in herhaling en is in feite niets meer dan wat meppen op muziek. Als die muziek dan nog heel tof zou zijn, dan zou het spel langer leuk blijven. Het gaat echter om vrij monotone elektronische muziek, die tussen levels nauwelijks verschilt en vaak wordt herhaald. Hoe leuk zou het zijn als je op jouw eigen muziek kon spelen!?

Grafisch is het spel daarnaast ook erg simpel. Schreeuwerig en lelijk kleurgebruik en leeg aandoende levels. Het spel heeft daardoor weinig persoonlijkheid. Voor 13 euro is het een functioneel spel met genoeg speelduur, maar het pakket voelt toch wat karig aan. Ik kreeg nooit een grote lach op mijn gezicht.

Beatsplosion for Kinect laat zien hoe goed Kinect kan werken. Het spel is een leuke manier om op een speelse wijze een workout uit te voeren. Het is echter niet leuk genoeg om langer dan af en toe een halfuurtje te spelen. Je moet er bovendien wel zin in hebben om jezelf in het zweet te werken. Heb je door deze recensie zin gekregen om Kinect weer eens te gaan gebruiken, of mag dat ding van jou voorgoed worden opgeborgen? Laat het weten met een reactie.