• Grafisch prachtig
  • Lange laadtijden
  • Ontoegankelijk
  • MyCareer omslachtig
  • Voelt als een stap terug
  • Microtransactions

Ik speel al sinds het eerste deel op de Dreamcast NBA 2K. Voor mij is dit de beste basketbalsimulatie die je maar kunt vinden en jaar naar jaar maakt de ontwikkelaar Visual Concepts deze hoge verwachtingen weer waar. Toch is nu wel te merken dat de inspiratie met het negentiende deel wat op begint te raken. Is dit deel wel een echte stap vooruit, of eerder een stap terug?

Erg tof is het dat Kobe Bryant en Kevin Garnet co commentaar geven. Dit verrijkt de toch al zeer hoogstaande, realistische presentatie waar FIFA nog een puntje aan kan zuigen. De MyCareer mode is grondig onder handen genomen en lijkt nu op een massive multiplayer game en de MyGM mode laat je nu net als in je carrière een verhaal met tussenfilmpjes volgen met jouw eigen gemaakte coach in de hoofdrol. Ook de MyLeague en MyTeam modes zijn ietwat uitgebreid.

De basis

Al heb je nog nooit een NBA 2K-game gespeeld, dan zul je bijna omver worden geblazen door NBA 2K18. Er zijn ten eerste de hierboven genoemde modi te kiezen, die elk goed kunnen zijn voor honderden uren spelplezier. Het is dus onmogelijk om alles te doen. De presentatie is ook meteen opvallend goed, met prachtig commentaar, inclusief veel van de grootste basketbalsterren en er is een wekelijks gefilmd basketbalprogramma met interviews met NBA-spelers. Ook grafisch is het spel mooier dan ooit, met zeer goed lijkende spelers en prachtige animaties. Voor mij is dit echt een van de mooiste games die beschikbaar is op de Xbox One; en dan te bedenken dat alles op de Xbox One X in 4K-resolutie zal worden weergegeven. De muziek is niet echt mijn ding, maar bevat wel bekende muziek, vooral in het hiphop-genre. Al werd ik dan weer verrast door The Zoo van The Scorpions, dat meer in mijn straatje ligt.

De andere reden dat je als nieuwkomer bijna omver wordt geblazen is minder positief. NBA 2K18 is namelijk een zeer complex en moeilijk spel, ik denk zelfs dit jaar moeilijker dan ooit. Natuurlijk kun je de moeilijkheidsgraad wel verlagen, maar dat maakt het spel ook een stuk minder realistisch en leuk. Het is misschien nog het meest eenvoudig om te beginnen met de MyCareer modus, omdat je daar met slechts één speler hoeft te spelen.

Carrière vol foute types

In MyCareer is duidelijk het leeuwendeel van de tijd gegaan bij het ontwikkelen van dit nieuwe deel. Je begint hierbij met het maken van jouw eigen karakter. Deze kan er met wat moeite zeer goed uit zien, of behoorlijk vreemd als je dat wenst. Ik vind alleen de baarden niet bepaald mooi gelukt. Je start als DJ, die dat ook als bijnaam hanteert, die na lange tijd nog een poging waagt door te breken in de NBA. Je speelt een aantal wedstrijden op straat en wordt meteen gescout. Voordat je het weet, begin je bij de NBA-franchise van jouw keuze. Ten minste, voordat je het weet, het tempo zit er niet bepaald in met deze modus.

Het verhaal draait dus rond DJ, die als rookie onder zijn hoede wordt genomen door een teamgenoot. Je wordt doodgegooid met quasi grappige tussenfilmpjes, waarbij je alleen zo nu en dan enige controle hebt over jouw reacties. Al snel vond ik alle betrokken personages, inclusief mijn eigen DJ erg onsympathiek. Het is zo doorspekt van clichés en raciale stereotypes, dat ik dan echt afhaak. Ook de laadtijden zijn enorm, waardoor het tempo echt te laag wordt.

Dit wordt verder versterkt door de nieuwe open wereld waarin je als speler vrij rond kunt lopen. Je ziet hier tal van andere spelers, die online zijn, rondlopen en kunt samen trainen of deelnemen aan tal van wedtrijdjes. Ook kun je nieuwe kleding kopen of je haar laten knippen en natuurlijk jouw speler beter maken. Dit alles doet je met VC, Virtual Currency, oftewel virtueel geld. Deze kun je in alle modi verdienen en uitgeven, maar is niet per definitie echt virtueel. Je kunt namelijk ook VC kopen met echt geld (tegen hoge tarieven). Dit is erg jammer, want het nu voelt het hele spel aan alsof er constant gebedeld wordt voor extra microtransacties. Onacceptabel bij een product dat voor de volle prijs in de winkel ligt.

Al hoewel het leuk is om met anderen in rond te lopen en te spelen in een open wereld, kost het van A naar B komen veel meer tijd dan nodig. Een menu is simpelweg veel efficiënter. Ook wordt bijna niet uitgelegd wat alle mogelijkheden zijn en waar je wat kan vinden. Ik was lange tijd op zoek hoe ik een gewone NBA-wedstrijd kon starten en mijn speler kon opwaarderen. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Toch weer erg goed

In de andere modi vind ik de aanpassingen niet zo in het oog springend. MyTeam en MyGM blijven in mijn ogen geweldige modi. In MyTeam moet je net als in FIFA Ultimate Team, met behulp van spelers uit pakjes vol kaarten een eigen team maken. Dit keer zijn er meer wedstrijdopties en maakt het meer uit welke spelers je bij elkaar zet. Gewoon wat sterren bij elkaar zetten, is niet meer per definitie een ijzersterk team. In MyGM ben je de manager van een NBA-franchise en moet je naast alle wedstrijden spelen, ook het hele reilen en zeilen van het team onder je hoede nemen. De toevoeging van tussenfilmpjes had hierbij van mij niet gehoeven.

Ook de gameplay zelf is maar marginaal aangepast. Jammer is het dat de manier van informatie weergeven tijdens het spel eerder onoverzichtelijker, dan overzichtelijker is geworden. Ook is het spel ietwat lastiger geworden, waardoor ik het als veteraan toch nog erg lastig kreeg. Misschien is dit een beetje te veel van het goede.

Nu lijkt het wel alsof ik negatief ben over NBA 2K18. Het is waar dat ik dit geen grote stap vooruit vind ten opzichte van NBA 2K17, ik zou zelfs zeggen, eerder een kleine stap achteruit. Maar als je begint met een sublieme serie als dit, dan is een klein stapje achteruit lang geen drama. NBA 2K blijf een prachtige basketbalsimulatie vol mogelijkheden, met een enorme diepgang, prachtige graphics, een toppresentatie en zeer professioneel commentaar.

Ben je een echte NBA diehard en wil je alle nieuwe aanpassingen aan de teams en spelers ook dit jaar weer zien, dan is NBA 2K18 weer een prima aankoop. Misschien dat een deel van jullie de open wereld van MyCareer wel erg aansprekend vindt; dan is dit ook een echt argument om voor dit nieuwe deel te gaan. Verder zou ik zeggen dat je met NBA 2K17 nog prima door kan. De gameplay, graphics en presentatie zijn nog steeds top, maar ook niet noemenswaardig verbeterd ten opzichte van het vorige deel.