• Veel van dezelfde modes als FIFA
  • Verrassend anders
  • Toegankelijk
  • Kale presentatie
  • Slecht geluid
  • Wordt gauw saai

IJshockey is niet bepaald de meest populaire sport in Nederland. Toch zijn er al sinds jaar en dag ijshockeygames beschikbaar op alle consoles en op de PC. Ik ben zelf geen volger van de sport, maar heb wel eens eerder spellen uit het genre en uit deze serie gespeeld. Beschouw deze recensie dus als een indruk van een casual speler. Is NHL 17 een leuke aankoop voor iemand die zin heeft om eens een andere sport te spelen? Of heb je toch wat meer ervaring nodig met ijshockey om echt plezier te hebben?

EA lijkt te begrijpen dat niet iedereen thuis is in de NHL en begint het spel met een zeer overzichtelijke uitleg. Het spel wordt mooi ingeleid en je krijgt al spelende speeltips. Na even spelen krijg je verscheidene opties voor je kiezen. Wil je het spel snel en onrealistisch hebben of wil je realisme? Wil je het spel makkelijk of moeilijk hebben? Wil je het spel besturen met de sticks of ga je voor traditionele besturing met knoppen? Een leuk detail is dat deze laatste optie NHL ’94 mode genoemd wordt, naar de klassieker op onder andere de Mega Drive. Ik heb daarvan toevalligerwijs nog de SEGA Mega cd-versie liggen.

Verfrissend anders

Het spel is vooral gemaakt om te spelen met de sticks, dus ik raad je aan deze besturing te kiezen. Dat wil niet zeggen dat er geen gewenning nodig is, want de besturing is verrassend anders dan bij andere sportspellen. De knoppen op de controller worden nauwelijks gebruikt: je speelt met de knuppeltjes, de triggers en de bumpers. Het leuke hieraan is dat je vrij veel controle hebt over de beweging van de sticks van de spelers en over de schoten. Het is even wennen, maar het spel helpt je zeer goed op weg, en binnen no time ben je heerlijk aan het schaatsen over het ijs.

In veel ijshockeyspellen uit het verleden was het extreem lastig om te scoren. Dat is echter niet het geval in NHL 17. Goed mikken en slim overspelen heeft echt zin en tactisch goede beslissingen op het ijs maken echt het verschil. Vooral tijdens spannende wedstrijden had ik het erg naar mijn zin met het spel. De sport is intens en snel en dat heeft EA goed vertaald naar een computerspel.

Leuk spel, slechte presentatie? Is dit PES?

Het spel is dus toegankelijk genoeg voor beginners en diepgaand genoeg voor gevorderden, maar helaas valt de presentatie na de sterke introductie tegen. Mijn eerste indruk was zo positief, maar de de rest van het spel is zo kaal en saai gepresenteerd. De menu’s zijn lelijk, maar functioneel, het commentaar is vlak en beperkt en de aankleding van de wedstrijden is zeer minimalistisch. Er zijn geen mooie analyses, geen toffe filmpjes, er is bijna geen sfeer. Dit wordt onderstreept door de slechte audio. De muziek in de menu’s is oké, maar tijdens het spel is het vooral stil. Ik associeer ijshockey met orgelmuziek, maar dat is vrijwel nergens te horen.

Ook grafisch is het spel geen hoogvlieger. De spelers lijken nauwelijks op hun voorbeeld en het stadion en het publiek zien er wat gedateerd uit. Het spel is niet lelijk, maar weet ook geen potten te breken. Het lijkt hierdoor alsof EA een veel lager budget beschikbaar heeft voor NHL 17 dan voor FIFA 17. De hele ervaring voelt wat goedkoop.

Gelukkig geldt dat niet voor de modi. Het spel heeft zo’n beetje alle functies die je in FIFA ook kunt vinden. Zo is er een wereldbeker, kun je een franchise managen, kun je een competitie spelen, kun je NHL Ultimate Team (met verzamelkaarten) spelen, kun je spelen met een eigen speler en kun je natuurlijk allerlei online wedstrijden en competities spelen. De Ultimate Team-modus kon me moeilijk motiveren, omdat ik de meeste spelers toch niet ken. Ben je echter een NHL-volger, dan is dit net als bij FIFA een geweldige mogelijkheid. Bij de wereldbeker viel het mij tegen dat er weinig teams te kiezen zijn. Zo is het Nederlands team afwezig en heb je flauwe teams als Team Europe. Het is voor een beginner misschien beter om gewoon een online of offline competitie te spelen. De Amerikaanse teams zijn immers toch het meest bekend en je hoeft dan niet te dealen met ingewikkelde managementaspecten.

Er is dus genoeg te doen in NHL 17 om lang bezig te blijven. Met de meeste modi kun je prima aan de slag, afhankelijk van jouw eigen voorkeur en ervaring met de sport. Gelukkig word je online ook niet zomaar van de mat gespeeld. Of moet dat het ijs zijn? Het is dikwijls zeer spannend om tegen anderen te spelen, waardoor ik regelmatig op het puntje van mijn stoel zat. Ook leuk is dat je met zes tegen zes spelers kan spelen. Bij AI-teams zijn de verschillen vaak groot. De ene wedstrijd tegen een topper verloor ik dik, waarna ik tegen een slecht team met 20-0 won. Als het niet gelijk op gaat wordt het snel saai.

NHL 17 is een vermakelijk spel voor beginners en voor gevorderden. Het is echter merkbaar dat dit geen serie is die prioriteit krijgt binnen EA, want alles voelt wat leeg en goedkoop aan. Er is een boel te doen en de gameplay is verrassend verfrissend en met vlagen spannend. Toch had ik het meestal na een paar potjes achter elkaar wel gezien. Het is dus geen miskoop voor wie eens wat anders wil, maar je hoeft er ook echt niet voor naar de winkel te rennen (of schaatsen).