AngerForce Reloaded is een typisch drukke Japanse shoot 'em up met een budgetprijs. Is het te moeilijk, of goed te doen? Lees verder.

• Gebalanceerde moeilijkheidsgraad
  • Speelt erg goed
  • Geleidelijke upgrades
  • Bugs
  • Opslagproblemen

De Chinese uitgever E-Home Entertainment kwam onlangs met het grotendeels geslaagde Alien Cruise en is nu alweer terug met een andere shooter. Dit maal gaat het om een verticale shmup van een andere ontwikkelaar (Screambox Studio). Is ook dit spel de moeite voor de schamele tien euro die ervoor gevraagd wordt?

Minder spectaculaire presentatie

Vergeleken met Alien Cruise maakt AngerForce Reloaded een minder goede eerste indruk. De menu’s vind ik niet zo mooi en de laadschermen (met forse laadtijden) geven je het gevoel dat het spel vast gaat lopen. Ook de brede borders langs het scherm zien er onaantrekkelijk uit. De achtergronden van de levels zijn echter wel redelijk verzorgd en de vier personages en alle tegenstanders zien er zelfs prima uit.

Het verhaal wordt uit de doeken gedaan met enkele mooie plaatjes, met een vertelstem en/of een tekst erbij. Echt bijzonder is het verhaal echter niet. Gelukkig is dat allerminst noodzakelijk bij een shooter. Een sterke soundtrack is dat wel degelijk. De symfonische rock doet het goed, al valt deze in sommige levels iets te veel weg. Voor mijn smaak had de muziek iets prominenter aanwezig mogen zijn.

Heerlijke balans

Nog veel belangrijker is de gameplay. Dit was in Alien Cruise mijn voornaamste kritiekpunt, maar AngerForce speelt gelukkig wel fantastisch. Je kunt het spel lokaal met een ander spelen of zelfstandig aan de slag gaan. Je krijgt een korte tutorial voor je kiezen en kunt daarna kiezen voor de pittige arcademodus of voor de campagne gaan. Het leuke aan de laatst genoemde modus is dat je elke keer na een potje punten krijgt, waarmee je jouw schip kunt opwaarderen. Het spel wordt dus beetje bij beetje haalbaarder. De aanhouder wint. Natuurlijk ook omdat je de levels leert kennen en beter leert spelen.

Screambox Studio heeft daarnaast met zorg de moeilijkheidsgraad laten oplopen. Aanvankelijk is het spel makkelijk en zeer toegankelijk voor beginners. Eindelijk een shmup die niet meteen nieuwkomers wegjaagt. Wanneer je de modus voor beginners van drie levels gehaald hebt kun je door met normaal (5 levels) en expert (7 levels). Zo is er voor ieder wat wils en kun je rustig je vaardigheden trainen. Ik vind wel dat de levels op den duur wat gaan vervelen, omdat dezelfde levels steeds overgeheveld worden en alleen aangevuld worden met een moeilijkere campagne. Ook maakt het voor de levels niet uit welk personage je kiest.

Het gekozen karakter maakt natuurlijk wel uit voor de speciale krachten. Zo schiet iedereen anders en heb je met de bumpers unieke speciale schoten. In AngerForce heb je geen nieuwe wapens, waardoor je ook niet dubbel gestraft kunt worden wanneer je neergeschoten wordt. Ik vind dat zelf vaak fijner dan shooters die je tijdens levels tig upgrades geven. De vrij korte levels zijn interessant en uitdagend genoeg, waardoor opsmuk niet nodig was. Ook de bazen zijn op zichzelf al de moeite waard. Je hebt wel bommen die je kunt gebruiken in een noodsituatie, maar deze spelen geen grote rol.

Helaas kan ik niet alleen maar positief zijn, want ook dit spel is slachtoffer van de buggeritis. Zo crasht het spel soms als ik tussendoor naar het Xbox Dashboard ga en heeft het spel dikwijls mijn unlocks niet bewaard. Het is nogal irritant als je dezelfde dingen opnieuw moet gaan ontgrendelen, waardoor het gevoel van progressie soms wegvalt.

Voor tien euro is AngerForce Reloaded een dikke aanrader. Het is een heerlijk spelende, strakke shooter. De gameplay is voor beginners en voor gevorderden erg geslaagd. De presentatie is niet geweldig, maar krijgt alsnog een dikke voldoende. De ietwat gebrekkige stabiliteit wordt hopelijk nog wel verholpen.