Een verzameling van klassieke games van Blizzard: lees hier de review van Blizzard Arcade Collection!

• Goede interviews
  • Goede games
  • Verschillende versies beschikbaar
  • Slechts drie spellen
  • Geen leuke Achievements

Gespeeld op Xbox Series X.

De meeste grote uitgevers hebben inmiddels al meermaals collecties met klassieke games uitgebracht. Het is voor velen een makkelijke manier om met weinig moeite nog wat geld te verdienen met materiaal dat je al op de plank hebt liggen. Blizzard Entertainment was nog niet aan de beurt geweest, al is dat officieel een deel van Activision-Blizzard en Activision heeft wel al eerder collecties uitgebracht. Blizzard is begonnen als Silicon & Synapse en heeft onder die naam twee van de drie in deze collectie aanwezige games uitgebracht: Lost Vikings en Rock & Roll Racing. Verder zit in deze collectie ook nog Blackthorne. Het zijn allemaal dus spellen uit hun beginjaren (1992-1994). Vreemd genoeg ontbreekt hun eerste titel RPM Racing. Ook de naam, Blizzard Arcade Collection vind ik nogal curieus, omdat geen van deze titels arcadegames zijn.

Een pakket vol liefde

Wat maakt een naam ook uit als de collectie maar goed is. Na de zeer irritante enorme hoeveelheid aan algemene voorwaarden doorgebladerd te hebben merk je meteen dat de presentatie zeer goed is. Mooie menu’s met lekkere rock op de achtergrond en compleet met artwork, box art, sound test en vele interviews. Deze zijn zeer de moeite om te bekijken, met als enige kanttekening dat het materiaal niet compleet is en vooral Europese box art nergens te bekennen is. Ik was ook erg blij om te zien dat er meerdere versies van elk spel beschikbaar zijn. Dan bedoel ik niet de Europese en de Amerikaanse versie, maar bijvoorbeeld de SNES en de Mega Drive-versies. Er is zelfs een ultieme versie van elk spel beschikbaar dat alle sterke punten van versies combineert en zelfs nieuwe dingen toevoegt. Ook was ik erg blij dat de 32X-versie van Blackthorne aanwezig is, een spel dat hier nooit is uitgekomen en waarvan de Amerikaanse versie erg duur is geworden.

De nieuwe toevoeging van echte cd-kwaliteit muziek bij Rock & Roll Racing is vooral erg tof. Natuurlijk waren de rocknummers op de SNES en Mega Drive indrukwekkend, maar het is ook gaaf om te zien hoe men het gedaan zou hebben als destijds de mogelijkheden er waren. De ultieme versie combineert daarnaast de betere graphics van de SNES-versie met de uitgebreidere content van de Mega Drive-versie. Ook is het nu mogelijk om met vier spelers te racen, waar dat vroeger met twee kon.

Bij Lost Vikings is er ook gekozen voor een mix van de sterke kanten van de SNES-versie (kleur en geluid) en de extra levels en de drie speler modus uit de Mega Drive-versie. Ook is het nu mogelijk om op elk gewenst moment op te slaan, in plaats van afhankelijk te zijn van de passwords. Vreemd dat dit bij Rock & Roll Racing niet mogelijk is.

Blackthorne ziet er op de 16-bit consoles heel anders uit dan op de 32-bit consoles, maar je zou er over kunnen discussiëren wat er beter is. Ga je voor een Prince of Persia/Flashback-achtige look met karakters die getekend zijn met behulp van rotoscoping, of voor een pre-rendered look met meer kleur en gedetailleerdere achtergronden? De ultieme versie kiest voor de 16-bit look, maar dan met een kaart als toevoeging, zodat je later in het spel de weg beter kunt vinden. Ik had wel graag gezien dat je de kaart ook kon krijgen bij de 32-bit versies. Opslaan is in Blackthorne nu in elk geval wel gewoon een optie.

Alle conversies zijn prachtig en bevatten zover ik kon zien geen bugs. Het is echt een liefdevol pakket geworden. Toch blijft er nog wel wat te wensen over. Zo zijn de Achievements niet gebalanceerd en totaal niet creatief. Dat vind ik juist bij dit soort collecties een gemiste kans, omdat ze een oud spel juist wat extra flair kunnen geven en je aanzetten tot nieuwe dingen. Ook is het wat raar dat RPM Racing ontbreekt, omdat dat een spel is uit dezelfde periode en het spel meerdere keren in de interviews getoond wordt. Natuurlijk zou het helemaal fantastisch zijn geweest als wat latere spellen van Blizzard ook beschikbaar zouden zijn, maar misschien vraag ik dan te veel van ze, of willen ze deze later nog uitbrengen. Denk bijvoorbeeld aan de eerste delen van Diablo en Warcraft!

Zijn de spellen ook leuk?

Hoe liefdevol een pakket ook is, het staat en valt bij de kwaliteit van de games. Blijven ze overeind of is het oude meuk die alleen nog leuk is voor fans van vroeger? Ik had persoonlijk Lost Vikings en Rock & Roll Racing eerder gespeeld; Blackthorne was mij bekend, maar heb ik nooit eerder kunnen proberen.

Lost Vikings is vooral leuk met zijn drieën. Het is een kruising tussen een puzzelspel als Lemmings, en een platformspel. Je speelt met drie Vikingen die elk eigen vaardigheden hebben. Ze moeten dan slim samen gebruikt worden om door de levels vol puzzels en tegenstanders te komen. Alleen spelen vind ik hier niet zo leuk, omdat je voortdurend tussen de poppetjes aan het wisselen bent en je steeds weer het achtergebleven personage door hetzelfde gebied naar voren moet lopen. De levels zijn niet al te groot om dat niet te vervelend te maken, maar voor mij blijft het een wat lomp spel. Niet slecht, maar ook niet fantastisch.

Rock & Roll Racing is een isometrisch racespel dat wat doet denken aan Micro Machines. Het spel speelt best aardig met wapens en upgrades, en de graphics hebben karakter. Het is de Hard Rock-muziek die het spel bijzonder maakt. Het gaat niet om zomaar wat flauwe deuntjes, maar om bekende hits, zoals Radar Love, Bad tot The Bone en Highway Star. Dat was in 1993 echt iets nieuws. De gameplay wordt echter op den duur wel wat saai, er is simpelweg niet genoeg spektakel is afwisseling. Dat wordt dus de passwords noteren.

Blackthorne is voor mij de beste game uit het pakket. Als je van een spel als Flashback houdt, maar liever nog wat meer actie hebt, dan is dit spel ideaal. Wat behendig gebieden verkennen en je weg zien te vinden, puzzels oplossen, maar vooral ook veel tegenstanders afknallen. Het schieten is geen kwestie van op knoppen rammen, maar van strategisch dekking zoeken en goed timen. Helaas kan dit soms wat snelheid uit het spel wegnemen. Toch vind ik de hele stijl en gevoel van het spel echt heel gaaf en meer dan de moeite waard.

Als geheel is Blizzard Arcade Collection een sterke collectie. De drie games vullen elkaar goed aan en zijn echt verschillende genres. Ze zijn oud, maar niet zo oud dat ze nu voor velen de moeite niet meer waard zouden zijn. Ook is er veel aandacht geweest voor de presentatie en zelfs voor het toevoegen van ultieme versies van de spellen. Het is geen snelle cash-grab, maar een product waar men echt om geeft. Hopelijk komt er nog een vervolg!