The Walking Dead wordt al tijden gecombineerd met allerlei games; er worden dus bruggen gebouwd. Alles komt samen in Bridge Constructor: The Walking Dead op je Xbox!

• Complexe puzzels
  • Meer dan alleen bouwen
  • Erg langzaam
  • Zeer matige presentatie
  • Slechte besturing

De Bridge Constructor-spellen bestaan al sinds 2011 en waren vooral op tablets een succes, maar zijn ook verschenen op allerlei consoles. Er is sinds 2011 gevarieerd op het thema van bruggen bouwen door er steeds een ander sausje overheen te gooien; eerst was er Playground, toen Medieval, dan Stunts, daarna Portal en nu The Walking Dead. In de basis blijft de focus natuurlijk op het bouwen van bruggen met losse elementen om zo figuren van A naar B te krijgen. Voegt The Walking Dead wat toe aan de franchise en maakt het spel inderdaad zo goed gebruik van mogelijkheden van de Xbox Series-consoles?

Geoptimaliseerd is een groot woord

Om maar met de deur in huis te vallen; nee, dit spel haalt niet het beste uit de Xbox Series-consoles. Natuurlijk was dit te verwachten bij een indietitel als deze, maar op deze manier is ‘geoptimaliseerd voor Xbox Series S/X’ een holle frase. Aanvankelijk draaide het spel zelfs zeer slecht, maar dat is met een patch verholpen. De oudere Xbox One X kan het spel al prima in hoge resolutie draaien en dat het spel korte laadtijden heeft is ook niet zo opzienbarend. Het is nog altijd een simpele 2D game met eenvoudige art assets en weinig bijzondere animaties.

Met de licentie van The Walking Dead is naar mijn smaak wat weinig gedaan. De muziek die te horen is past wel bij het thema en klinkt goed, maar het is niet de officiële muziek uit de serie. De tussenstukken en de intro zijn niet geanimeerde en simpel getekende strips. Je herkent de personages wel als je de serie gevolgd hebt, maar om nou te zeggen dat het wat nieuws weet toe voegen, dat niet. Alles oogt goedkoop en het verhaal komt vaak neer op, ‘’hey daar zijn voorraden, maar hoe komen we langs de monsters?’’. Onderweg kom je tijdens de vijf flinke hoofdstukken steeds nieuwe personages tegen en worden er nieuwe elementen aan de gameplay toegevoegd. Er is dus in elk geval meer dan genoeg te doen.

Meer dan alleen bouwen

De kern van Bridge Constructor is natuurlijk het bouwen van bruggen. Je hebt een scenario en moet dan met losse elementen een stabiele constructie zien te bouwen. Je kunt hier verschillende materialen voor gebruiken en moet rekening houden met het logisch verdelen van de krachten. Het is bijvoorbeeld noodzakelijk om draagbalken te gebruiken en handig met driehoeksconstructies te werken. Je kunt in principe zoveel materialen gebruiken als je wilt, maar als je de speciale doelen wilt halen, dan is het noodzakelijk om je tot een bepaald maximum te beperken.

De puzzels beginnen makkelijk, maar er worden steeds moeilijkere scenario’s, telkens met meer beperkingen of juist meer mogelijkheden, geïntroduceerd. Het is dus echt geen kwestie van vlug even wat bouwen en klaar, maar er moet serieus worden nagedacht. Het gaf mij een beetje het gevoel van The Incredible Machine (uit 1993 op PC, Mac en 3DO). Het kan tof zijn om een complex probleem uiteindelijk toch op te lossen. Soms zat ik echter een tijd vast en was ik maar een beetje met willekeurige probeersels bezig. Trial and error is natuurlijk geen geweldige manier om plezier te hebben.

Gelukkig is er meer te doen dan alleen het bouwen van bruggen. Zo zijn er meestal tegenstanders aanwezig in de scenario’s. Je kunt er voor kiezen om deze allemaal om te leggen voor een speciale token, maar je kunt ook gewoon proberen om overal langs te geraken. Afhankelijk van de personages waar je mee speelt heb je speciale vaardigheden. Schiet bijvoorbeeld met een kruisboog, of gooi granaten. Sommige personages kunnen zelfs de doden simpelweg neerslaan. Je kunt op vaste punten commando’s geven aan de poppetjes en ze zodoende acties laten uitvoeren om het scenario, met jouw gebouwde brug(gen), te overleven. De puzzels worden hierdoor soms extra leuk, maar ik vond dat het ook wel eens af kon leiden van de kern van het spel.

Niet ideaal op Xbox

Als je graag deze nieuwe Bridge Constructor zou willen kopen voor een tientje dan zal je daar niet echt een buil aan vallen. Maar ik vraag me af of je dan wel voor de Xbox-versie zou moeten kiezen. De besturing is echt niet handig met een controller en is overduidelijk ontworpen voor touchscreen of eventueel voor een muis. Je zit altijd te klooien met de constructies en bevestigingspunten en het is verre van intuïtief welke knoppen je moet indrukken. Zo druk je RB om het scenario te laten lopen, LB om terug naar het begin te gaan om door te kunnen bouwen en Y om commando’s in te programmeren. Dan moet je daarna weer klooien om de juiste opdrachten op elke locatie in te geven, want je moet die dan aanklikken, iets kiezen, weer teruggaan en dan de D-pad gebruiken en dan weer een tweede opdracht invoeren en ga zo maar door. Ik word al moe als ik het allemaal moet beschrijven.

Er zijn meer dan genoeg puzzels in Bridge Constructor: The Walking Dead beschikbaar om iedere speler serieus lang aan het denken te zetten. Als je hiervan houdt en het niet erg vindt dat het allemaal wel erg langzaam gaat, dan is een tientje voor een spel als dit niet veel. Toch vind ik het geen aanrader op de Xbox, omdat de besturing niet handig voor een controller is. Je kunt beter met dit spel aan de slag op een tablet of op de PC. Het sausje van The Walking Dead voegt voor de gameplay wel wat toe, maar de presentatie is ondermaats.