• Geweldige personages
  • Olifanten.
  • Middelmatige A.I.
  • Vergetelijke multiplayer

Peter Paardekooper | woensdag 3 Dec 2014, 13:56

XBW ging langs bij Pagan Min in Kyrat. Of dat beviel? Lees het hier.

Worden er tegenwoordig te veel sequels uitgebracht in plaats van originele, nieuwe games? Aan de ene kant is dat waar: het komt steeds minder vaak voor dat we met z'n allen uitkijken naar een totaal nieuwe game. Uitgevers gaan veel liever voor het veilige vervolg, en Far Cry 4 kan met vlag en wimpel in die categorie geplaatst worden. Maar is dat meteen slecht nieuws?

Gigantische speeltuin

Wanneer je de game opstart word je verwelkomd in Kyrat, een fictief land in de Himalaya’s. In tegenstelling tot in Far Cry 3, dat voornamelijk junglelandschappen kende, kan je hier dus ook op kilometers hoogte in het wereldberoemde gebergte aan de slag. Je speelt als Ajay Gale (waarvan de uitspraak variëert van persoon tot persoon), en je bent teruggekeerd in je geboorteland om de as van je overleden moeder te verstrooien. Je wordt echter al snel gestoord door koning, keizer, dictator en genomineerde voor ‘meest excentrieke gamepersonage van 2014’ Pagan Min. Na een verder onwijs toffe intro die ik verder niet voor je zal spoilen heb je vrij spel tot de gigantische speeltuin die Kyrat heet.

Far Cry 4 is een onbeschaamd vervolg op deel drie, en steekt dat ook niet onder stoelen of banken. Je zal nog steeds Artis-ladingen aan wilde dieren omleggen zodat je hun pels kan gebruiken als holster, portemonnee, rugzak, en noem maar op. Het verkennen van de spelwereld gaat nog steeds via het beklimmen van torens, al zijn het nu vervallen bell towers in plaats van radiotorens. Langzaam maar zeker zal je de controle over Kyrat overnemen door het veroveren van outposts, wat we ook al kenden uit Far Cry 3. Zelfs in de introductie zijn gelijkenissen te vinden: je bent wederom een onschuldige jongeman die middenin een burgeroorlog gegooid wordt, deze keer tussen de “good guys’ The Golden Path en Pagan Min. Maar is dat erg? Totaal niet.

Zag je mij vliegàh?

Far Cry 3 was naar mijn mening de beste game van 2012, en deel vier neemt alles wat tof was aan die game en gooit er een schepje (of twintig) bovenop. Zo sleepten de verhaalmissies mij deze keer een stuk meer mee, door het feit dat er af en toe een keus gemaakt moet worden tussen de twee leiders van The Golden Path: Sabal en Amita. Sabal is traditioneel, houdt vast aan zijn geloof en wil de eeuwenoude tradities van Kyrat weer in ere herstellen. Amita daarintegen is een stuk moderner en wil niets te maken hebben met de rare gewoonten van Sabal. De keuzes die je moet maken zijn nooit heel zwart-wit en iedere kant heeft zijn voor- en nadelen. Goed nadenken is dus gewenst.

“What gun would Jesus use?” - Longinus

Daarnaast leeft Kyrat echt: om elk hoekje en achter bijna elke boom is wel iets te doen en te vinden. Zijn het niet een paar Golden Path-soldaten in gevecht met Pagans mannen, dan zijn het wel een tijger en een beer in een strijd om leven en dood. Je verplaatsen door het land gaat dit keer ook vloeiend, door de toevoeging van een grappling hook waarmee je met gemak de gebergten van Kyrat kan beklimmen. Naast de bekende gliders en het wingsuit (dat nu een stuk vroeger in de game te verkrijgen is) kan het luchtruim nu ook verkend worden met behulp van Buzzers: kleine eenpersoons helikopters. Het gevoel dat ik kreeg toen ik tot de maximale hoogte opsteeg en daarna uit de Buzzer sprong om een paar kilometer af te leggen via het wingsuit is onbeschrijfbaar. Dít is vrijheid.

Bovennatuurlijke tijger

Mocht je nu klaar zijn met de hoofdverhaallijn (waar ik zo’n twintig uur over deed) en je hebt genoeg vrijheid gehad, dan zijn er nog tonnen zijmissies waar je je aan kan wagen. Zo raad ik je zeker aan om de missies van Longinus eens te proberen, al is het alleen maar om zijn belachelijke over-the-top persoonlijkheid. Of je neemt een trekje van Yogi & Reggie’s “Occulus Spliff”, met de hillarische gevolgen van dien. Ooit al eens door het mythische Shangri-La willen wandelen met een bovennatuurlijke tijger aan je zijde? Of een waar fort neer willen halen, rijdend op de rug van een olifant? Hier kan het allemaal.

Het helpt ook dat FC4 er werkelijk fenomenaal uitziet en is uitgewerkt tot in de kleinste details. Neem bijvoorbeeld het gras en de bomen die natuurlijk meebewegen op de wind wanneer je een Buzzer landt, of Ajay die voorover kukelt als je je voertuig iets te hard tegen een boom parkeert. Een DJ die je voortgang in het verhaal live verslaat, op een geweldige manier. “Yo, Imma let you finish but Radio Free Kyrat had the greatest radio station of all time. May Pagan’s light shine upon your fucking asshole.”

Bloedhond

Natuurlijk is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn in Kyrat. Zo zijn de dieren nog steeds te agressief en te sterk: een neushoorn die na twaalf pijlen in z’n kanis mij met nog steeds evenveel kracht neerhaalt? Yeah right. De A.I. van de vijanden in de outposts is ook op z’n zachtst gezegd nogal twijfelachtig te noemen. Schiet er een in zijn hoofd met een sniperrifle en ze hebben niks door, maar o wee als je mist: dan verandert elke guard in een bloedhond weet iedereen binnen de kortste keren waar je zit. Ook vond Ubisoft het nodig om een redelijk vegetelijke multiplayermodus toe te voegen. Het kan aan mij liggen, maar ik ging het liefst zo snel mogelijk weer terug naar de singleplayermodus. Die, moet ik toch nog even vermelden, voor 90% in co-op te spelen is. Chapeau, Ubisoft!

Far Cry 4 is een schaamteloos vervolg van deel 3, maar dat is in geen enkel opzicht een nadeel. Kyrat ziet er prachtig uit, is tot in de kleinste details afgewerkt en tot het randje volgepropt met content. De game balanceert prima tussen serieuze morele keuzes en heerlijke over-the-top humor en personages. Net als zijn voorganger in 2012 is Far Cry 4 een serieuze kandidaat voor mijn Game of the Year, en dat zegt een hoop met al het goeds dat 2014 ons heeft gebracht. Sub-liem.