• Nieuwe maps
  • Dedicated multiplayer servers
  • Belabberde A.I.
  • Zelfde schoonheidsfoutjes als het origineel

Peter Paardekooper | maandag 24 Aug 2015, 9:00

XBW keek voor je of de remake van de eerste Gears of War zijn bronmateriaal eer aandoet.

Gears of War, welke Xbox-gamer kent het niet? De franchise is, samen met Halo en Forza, één van de vlagschepen voor het merk Xbox. De eerste Halo-game verscheen al vroeg voor de originele Xbox, op Gears of War moesten we wachten tot de Xbox 360 al een jaartje in de winkel lag. En die game is nu, 9 jaar later, volledig opgepoetst en aangepast voor de huidige generatie. Of dat gelukt is? Let’s see!

Hedendaagse game

Het eerste dat je op zal vallen als je de Campaign opstart is dat de game onherkenbaar is vergeleken met het origineel. Net als met Halo 2 uit de Master Chief Collection oogt Gears of War qua graphics gewoon als een hedendaagse game, en nog een best mooie ook. Aan geen enkel aspect is te zien dat dit een game van bijna een decennium oud betreft. Wat gameplay betreft: die is (voor zover ik kon merken) nog steeds even vloeiend en heerlijk als in het origineel. Een aantal dingetjes zijn echter wel aangepast. Zo is het nu mogelijk enemies te spotten, een functie die oorspronkelijk pas in Gears of War 3 beschikbaar was. Ook unlock je nu pagina’s uit de Gears-comics voor het verzamelen van COG-tags, en ontgrendel je concept art door door de Campaign te spelen. Niet wereldschokkend, wel leuke bonussen.

Alle geliefde elementen die je kent uit Gears zijn weer van de partij. De memorabele quotes, het gevoel dat je wapens echt impact hebben (*pop*), het bekende powerchord wanneer je een golf aan Locust afgemaakt hebt, en ga zo maar door. Een deel van de mysterie is wel verdwenen als je deel 2 en 3 al gespeeld hebt. Delta Squad die verbaasd opkijkt bij het zien van een Lambert Wretch heeft nu toch wat minder impact, nadat je in Gears 3 een Lambent Brumak naar gene zijde hebt geholpen. Toch is de sfeer nog overduidelijk aanwezig. De wandeling door het stranded-kamp, de Imulsion Mines, en natuurlijk het gevecht met Raam op de trein; het zijn allemaal momenten die negen jaar geleden baanbrekend waren en vandaag de dag nog steeds imponeren.

“Like two assholes on their first date”

Kokosnoot

Toch is niet alles goud wat er blinkt. Eén van de grootste missers die ik merkte in de Campaign was de belabberde A.I. Dit is toch wel de grootste teleurstelling van de game, ik kan me niet herinneren dat het zo dramatisch was in het origineel. Locust die recht in je kogels op je af komen rennen, squadmates die tegen muurtjes aanlopen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. De game is in Co-op overduidelijk makkelijker, aangezien je in je eentje constant bezig bent met Dominic redden die als een kamikazepiloot op alles afrent. Ik heb het zowel in singleplayer op Normal als in co-op op Insane uitgeprobeerd en in beide modes gedragen de NPC’s zich alsof ze uit een game uit 1998 komen. Slechte AI maken is één ding, maar hoe je goede AI verkloot is een andere prestatie. Of ik ben simpelweg vergeten dat deze problemen ook al in het origineel aanwezig waren... Nee, allies die zich gedragen als een kokosnoot kan je hedendaags gewoon niet meer mee aankomen. Ook zijn er hier en daar nog wat rare bugs en glitches aanwezig die ik exact herkende uit de oorspronkelijke Gears of War. Rare teleportaties, character pop-ins, textures die laat laden... De game is dus (nog steeds) niet zonder schoonheidsfoutjes.

Goed, zover het azijnpissen, terug naar de aanpassingen. Ik heb de Campaign (ook) half in co-op uitgespeeld, en dat is nog steeds net zo leuk als negen jaar geleden. Het betreft hier natuurlijk een remake van Gears 1, dus helaas wel terug naar de twee player co-op. Deze is echter wel in splitscreen te spelen, een modus die tegenwoordig vrij zeldzaam begint te worden. Alles online is ook maar zo-zo, er gaat toch niks boven met een maat op de bank Locust-hoofden van hun rompen knallen. POP!

Eindbaas

Ook erg welkom is de extra content die in de Campaign gepropt is. Het betreft hier 90 minuten aan extra chapters die vooralsnog alleen speelbaar waren in de PC-versie van Gears of War, en nu dus voor het eerst ooit te spelen zijn op de Xbox. Ik had deze content nog nooit gespeeld, en zonder te veel te verklappen zal ik toch wel zeggen dat er een joekel van een eindbaasgevecht bij is gekomen. Bazencontent!

De achievements hebben ook een nieuw likje verf gekregen. Zo zijn de co-op achievements nu zo aangepast dat de speler die als Marcus speelt ze ook krijgt; zo hoeven jij en je vriend de campaign niet twee keer uit te spelen om beiden de co-op achievements te krijgen (“Speel co-op”, in plaats van “speel als Dominic”). Ook is er iets meer focus op de singleplayer, en zijn de “kill 100 enemies met Wapen X”-chievs ook verdwenen. Natuurlijk is “Seriously...” wel weer van de partij, dus je kan je lol op online.

“When is the last time the wind said “hostiles!” to you?”

Multiplayer

Ik hoor sommigen van jullie al denken: “Ja ja ja, campaign dit, A.I. dat, what about the multiplayer?!” Wat dat betreft moet ik je helaas teleurstellen. Ik speelde een vroege versie van de game, dus het was online nog zo dood als een pier. Wat ik wel kan doen is vertellen dat er straks te spelen is op dedicated servers, dus de tijden van hostvoordeel zijn definitief achter ons (Can I get an AMEN?!). Ook zijn zowel de DLC- als de PC-exclusive maps aanwezig, wat het totaal op een zeer nette 19 speelbare maps brengt. Verder loopt de multiplayer op 60 fps en zijn er drie nieuwe modes te spelen die niet in de originele Gears of War zaten: Team Deathmatch, King of the Hill (GoW 3 style), en een gloednieuwe mode met de nietsverhullende naam “2 vs 2 Gnasher Shotgun”. Wat dat inhoudt mag je zelf verzinnen.

Mocht je na het uitspelen van de Campaign en het domineren van de online modus nog niet genoeg Gears of War gehad hebben, dan heeft The Coalition nog een zeer aangename verassing voor je. Wanneer je namelijk de Ultimate Edition aanschaft (zowel on disc als digitaal), dan kan je gratis en voor niks Gears of War 2, 3, en Judgment via backwards compatibility van Xbox Live downloaden. Dit zijn dan natuurlijk de originele versies zonder aanpassingen, maar zelfs in oorspronkelijke vorm staan deze games nog als een huis.

Behalve Judgment dan. Maar daar hebben we het niet over.

Gears of War: Ultimate Edition doet zijn naam eer aan. Dit is, zelfs met de verschrikkelijke A.I., de beste versie van Gears of War die je kan spelen. De campaign is nog steeds een heerlijke achtbaanrit om doorheen te spelen en zit vol met alle oude én nieuwe hoogtepunten. De multiplayer heb ik nog niet kunnen spelen maar met het einde van hostvoordeel en een berg nieuwe maps moet dat wel goedkomen. Gears is weer terug!