Hou je van koken, en heb je Overcooked 2 al helemaal uit? Dat is mooi; er is nu DLC voor deze game!

• Aantrekkelijke prijs
  • Veel uitdagender
  • Leuk ontwerp
  • Meer van hetzelfde
  • Niet leuk in je eentje

Overcooked! was een doorslaand success en ook het meer gelikte vervolg verkocht goed. Op Overcooked! 2 was echter wel kritiek van de fans, want het spel was veel minder uitdagend dan het origineel. Kennelijk had Team 17 ervoor gekozen om het coöperatieve kookspel vooral toegankelijk te maken en zodoende beginners niet af te schrikken. Inmiddels zijn er twee uitbreidingen uitgebracht die de veteranen wel uit zullen dagen. Zowel Surf ‘n’ Turf als Campfire Cook Off zijn beschikbaar als onderdeel van de season pass en zijn te koop voor vijf euro per stuk.

Surf 'n' Turf

De eerste uitbreiding is Surf ‘n’ Turf en bevat vijftien nieuwe levels met een strandthema. De ontwerpers hebben weer een aantrekkelijke spelomgeving gemaakt vol met leuke details. Zo heeft de uienkoning een zwembroekje aan en zijn hond Kevin een zonnebril op. Ook heb je te maken met mensen op het strand die met hun polonaise flink in de weg lopen. De muziek klinkt zomers en is een echte oorwurm.

Vanaf het begin van Surf ‘n’ Turf is het echt aan. Je hebt geen tijd om rustig in te komen, want de levels zijn aanmerkelijk moeilijker dan in het basisspel. Het kostte mijn vriendin en ik dan ook wat moeite om weer op gang te komen. Er is in de aanvulset niets gedaan om het spel leuker te maken met slechts één speler, dus dat kun je beter achterwege laten.

Er zijn nieuwe gerechten, die je naast veel van de bestaande gerechten moet serveren. Zo zijn er allerlei fruitdrankjes en gaat de barbecue aan. Bij de barbecue is er een nieuw element, omdat je dan een blaasbalg moet pakken om het vuur op te stoken. Dit maakt het net weer wat lastiger. Ook nieuw zijn de waterpistolen die je soms moet gebruiken om de vaat schoon te spuiten. Dat is een stuk sneller dan afwassen, maar of het hygiënisch is vraag ik me af. Ook zijn er nog wat nieuwe gekke chefs toegevoegd aan het toch al enorme aantal.

Campfire Cook Off

De tweede uitbreiding is Campfire Cook Off en bevat vijftien nieuwe levels met een kampeer/scoutingthema. Het scoutingthema komt ook goed uit de verf met bosachtige omgevingen. Vaak is het wat donkerder en vliegen er vuurvliegjes langs. De oude en nieuw toegevoegde chefs hebben dit keer hun koksmuts ingeruild voor een petje.

Campfire Cook Off is misschien nog wel moeilijker dan Surf ‘n’ Turf door de nieuwe spelelementen. Zo moet je nu natuurlijk vaak op een kampvuur van alles roosteren. Je zult daarvoor eerst houtblokken moet hakken en die op het vuur gooien, waarna je ze aan moet houden met de terugkerende blaasbalg. Hak driehonderd stukken hout in snippers en je bent volgens de leuke Achievement een Tree Hater (Bomenhater). Ook nieuw en minstens zo lastig is de rugzak. Iedere speler heeft in sommige keukens zo’n tas op zijn rug, waaruit de ingrediënten moeten komen. Elke speler heeft ander voedsel in zijn rugtas, waardoor je slim moet samenwerken en tijdens het hectische werk even stil moet staan, omdat alleen de andere speler spullen uit jouw tas kan pakken.

Nieuwe gerechten zijn s’mores, dat zijn een soort crackers met chocolade en marshmallow ertussen, en een volledig Engels ontbijt. Ook zijn er variaties op oude recepten, zoals olijven voor op de pizza.

Je bent door alle uitdaging meer dan lang genoeg bezig voor een uitbreiding met een dergelijk lage vraagprijs. Als je het basisspel hebt uitgespeeld en nog graag verder wil met Overcooked en niet vies bent van een stevige uitdaging, dan zijn dit prima aankopen.

Team 17 heeft goed geluisterd naar de kritiek die er was op Overcooked! 2. Eigenlijk was toen alles beter dan het eerste deel, behalve de uitdaging die grotendeels weg was. Beide uitbreidingen corrigeren dit schoonheidsfoutje. Bij DLC is het natuurlijk ook niet erg als het minder toegankelijk is dan het basisspel, want iedereen heeft dat toch al gespeeld. Het maakt eigenlijk geen fluit uit of je gaat voor Surf ‘n’ Turf of voor Campfire Cook Off, beide zijn leuk, beiden een flinke uitdaging, zijn voldoende lang en voegen slechts kleine, maar leuke nieuwigheidjes toe. Kies dus vooral op basis van welk thema je aanspreekt of koop ze allebei. Er komen op een later tijdstip nog twee andere aanvulsets, dus ook de season pass is geen gekke deal.