Dorian de la Fosse | donderdag 16 Jul 2015, 20:00

Terug van weg geweest.

COLUMN

Al sinds de eerste Halo game, Halo: Combat Evolved, is er de mogelijkheid om Custom Games te spelen. Custom  Games zijn multiplayer modi waar jij zelf de regels bepaalt. Zo kun je de tijd van een ronde aanpassen, maar ook het aantal punten dat gehaald moet worden. Door de jaren heen is de Custom Games modus aanzienlijk veranderd. Dit is mede te danken aan Halo 3.

Halo 3

Sinds Halo 3 is Custom  Games een wel besproken modus geworden. Dit is waarschijnlijk ontstaan door het ongenoegen dat gecreëerd werd door het oorspronkelijke Halo 3 ranking systeem. Wat er nieuw was aan de Halo 3 Custom Games, was de mogelijkheid om zelf voorwerpen te verwijderen en plaatsen, barrières te plaatsen en zelfs (re)spawn locaties toe te wijzen in de modus Forge. Dit heeft de creatieve gamers onder ons aangespoord om hun eigen varianten te creëren van bestaande maps. Ze kwamen er echter al snel achter dat ze niet zo vrij waren als ze dachten. Om de balans op de map te behouden, kreeg je per map een budget mee. Dit budget werd voor alle voorwerpen gebruikt, van voertuigen tot aan wapens. Is je budget op? Dan kun je pas verder bouwen als je een voorwerp verkoopt. Ondanks deze beperking, was het een aantal gamers toch gelukt om leuke maps in elkaar te zetten. Ze zetten ook hun eigen gametypes in elkaar, die uiteraard perfect aansloten op de maps.

Bigger is better

Toen Bungie door kreeg dat er steeds meer mensen Custom Games gingen spelen, zijn ze de Halo gamers tegemoet gekomen. Door middel van map packs hebben ze maps toegevoegd die groter waren dan ooit tevoren. Daar kwam ook nog bij dat het budget dat je meekreeg op die maps aanzienlijk hoger was dan op de eerdere maps. Dit heeft er voor gezorgd dat er duizenden verschillende maps werden gemaakt, waardoor er constant nieuwe, frisse content bij kwam.

Daarna verscheen Halo: Reach en is het hele ranking systeem op de schop genomen. Doordat het ranken een stuk makkelijker was, speelden meer gamers de online multiplayer. Forge en Custom Games werden nog wel gebruikt, maar het was niet zoals in Halo 3. Dat was zonde aangezien de mogelijkheden uitgebreider waren en de maps ook makkelijker in elkaar te zetten waren. In 2012 werd Halo 4 uitgebracht door 343 Industries. Ook hier werd de focus gelegd op de online multiplayer. De groep die zich aan Forge waagde werd steeds kleiner en ik hoorde steeds minder berichten over Custom Games. Het leek erop dat de meerderheid geen behoefte meer had aan Custom Games. Dat veranderde toen Halo: The Master Chief Collection uitkwam voor de Xbox One.

Halo: The Master Chief Collection

Iedereen herinnert zich de dramatische lancering van The Master Chief Collection nog wel. De campaigns waren prima te spelen, maar zodra je de multiplayer in ging was het een en al kommer en kwel. Nu, tientallen patches en updates later, draait de multiplayer relatief stabiel. Steeds meer gamers keren terug naar de wereld van Halo. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de MCC ook een hele tijd links heb laten liggen, na het voltooien van de campaigns. Toen ik besloot mijn schijfje weer eens een keer op te starten stond mij een grote verrassing te wachten. Ik kreeg namelijk uitnodigingen om met mijn (digitale) vrienden Custom Games te spelen, een term die ik sinds 2011 niet vaak meer heb gehoord. Razend enthousiast heb ik de uitnodigingen geaccepteerd om te kijken wat mij te wachten stond. Ik heb geen spijt gehad van mijn beslissing om de MCC nog een keer aan te slingeren. Al mijn favoriete (custom) gametypes en maps waren van de partij. Het was weer “ouderwets” lachen, gieren, brullen en schelden, heel veel schelden.

Custom Games Everywhere

Zoals ik eerder al had gezegd, kent Custom Games veel verschillende soorten maps en gametypes. We kunnen ze natuurlijk niet allemaal behandelen, maar om jullie een idee te geven van wat je allemaal kunt verwachten, zal ik een aantal maps, met de bijbehorende gametypes bespreken.

Modus: Tokyo Drift, Map: Tokyo Drift

Tokyo Drift is een zelfgemaakte gametype op een zelfgemaakte Halo 2: Anniversary map. Aangezien het een race is hoef ik niet uit te leggen wat de bedoeling is. Het leuke aan Tokyo Drift is de Civilian Warthog die je op de map kunt gebruiken.

Modus: King,

Map: Musical Chairs

King is een King of the Hill gebaseerde gametype. Ook hier is Halo 2: Anniversary het toneel. Bij King is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk op een pilaar gaat staan, want na een paar seconden verdwijnt de vloer. Een soort van stoelendans dus. Het spel gaat door tot er nog twee pilaren over zijn en dan is het dus knokken om de laatste plaatsen.

Modus: Garbage Man,

Map: Garbage Disposal

Infection is met flinke voorsprong mijn favoriete gametype voor Custom Games. De maps en gametypes gemaakt door de community zijn enorm divers. Een mooi voorbeeld hiervan is Garbage Man. De zombie staat boven, als een ware vuilnisman, voorwerpen op de jump pads te gooien door middel van zijn Gravity Hammer en de andere spelers die beneden staan moeten alle voorwerpen ontwijken. De zombie wint als hij iedereen heeft gedood en de mensen winnen als de tijd om is.

Variatie ten top

Ik zou hier natuurlijk de hele lijst van gametypes en maps kunnen toevoegen, maar dat haalt een groot deel van het plezier weg. Ik zou zeggen: probeer het zelf. De MCC is niet meer afhankelijk van andermans Fileshare. In plaats daarvan heb je nu een zoekfunctie. De zoekfunctie is beperkt tot gamertags, dus als je iemand kent met leuke maps en gametypes, dan kun je ze zo vinden.

Ben je zelf een creatieve gamer? Dan kun je natuurlijk bijdragen aan Custom Games. Op het internet zijn diverse tutorials te vinden, voor het geval je er echt niet uitkomt.

Hebben jullie nog favoriete maps of gametypes die gespeeld? Deel het met ons en met elkaar hieronder!

Reacties

Login of registreer om te reageren.