Dorian de la Fosse | maandag 24 Aug 2020, 14:13

Na een lange tijd wachten komt er eindelijk een Avengers videogame waar geen Lego in te vinden is!

Gespeeld op Xbox One X

Het is nog even afwachten, maar Marvel’s Avengers komt bijna uit. Om een aantal gamers een voorproefje van de game te geven werd er een closed beta gehouden. Xboxworld deed hier aan mee. Lees hier onze bevindingen.

PREVIEW

Weet wat je doet

De beta opent met een erg indrukwekkende missie, waarin meerdere Avengers proberen de stad te beschermen tegen een groot kwaad. Deze missie was duidelijk bedoeld als tutorial, waar je met een aantal van de helden leert spelen; Thor, Iron Man, The Hulk en Black Widow. Wat de ontwikkelaar goed heeft gedaan is het gevechtssysteem. Bij ieder personage zijn de knoppencombinaties hetzelfde, maar de combo’s die ze maken en hun speciale vaardigheden verschillen sterk van elkaar. Als voorbeeld hiervoor kan Black Widow er voor zorgen dat jouw hele team tijdelijk onzichtbaar wordt, terwijl de acties van Hulk meer op kracht gebaseerd zijn en dus agressievere moves heeft. Dit zie je ook terug in de standaard combo’s waar de een sneller is dan de ander of gebruikt maakt van wapens. Dit verschil in vechtstijlen is belangrijk in dit soort games en ze hebben de spijker op de kop geslagen.

Na de eerste missie wordt je wat verder in de toekomst geplaatst om kennis te maken met een relatief nieuwe superheld: Miss Marvel. Samen met dokter Banner gaat ze op zoek naar Jarvis, de AI van Tony Stark, in de hoop de Avengers te kunnen vinden en de nieuwe dreiging tegen te gaan. De omgeving waar je in geplaatst wordt is alles behalve stedelijk. Het is dit keer een jungle met hier en daar wat faciliteiten opgebouwd door diverse partijen. Deze omgeving oogt wat rustiger, maar ziet er desondanks ook heel goed uit. Op grafisch gebied is er weinig te klagen, los van wat issues met inladen van diverse zaken, zoals het haar van Black Widow.

Hub-systeem

Na het voltooien van deze missie krijg je een voorproefje van wat de game zoal te bieden heeft aan content. Je opent een hub van waaruit je diverse missies in diverse regio’s kan voltooien. Uiteraard was in de beta niet alles beschikbaar, maar ze hebben wel de mogelijkheid gegeven tot multiplayer als je de eerste vier verplichte missies hebt afgerond. Je kiest in de hub het type missie dat je wil doen, zoals bijvoorbeeld een missie met een eindbaas, waarna je in een ander scherm wordt gebracht. Hier kan je maximaal drie vrienden uitnodigen voor je party of de missie ingaan met vreemden door middel van matchmaking. Je moet enigszins nadenken over de samenstelling van het team, want je kunt geen dubbele personages hebben. Dat betekent dus dat het loont om meerdere personages te levellen, omdat je anders in de knoei kan komen als jouw favoriete personage is gekozen en je dus onderlevelt bent.

Voor de eerste multiplayer-missie heb ik gekozen voor de stad, waar je met vier man een basis moet infiltreren om agenten van S.H.I.E.L.D. te redden. De stad en de basis hebben ze heel mooi in beeld gebracht, maar het was tijdens deze missie (en gelukkig alleen deze missie) dat we tegen een vervelend probleem aanliepen. Aan het einde van het level moest je de agenten beschermen tegen golven aan vijanden, maar na één golf liepen de andere vijanden vast achter een invisible wall, waardoor ze niet het veld op kwamen. Zelfs na het opnieuw starten van het checkpoint en daarna zelfs de hele missie konden we de missie niet voltooien. De missie die we daaropvolgend deden werkte gelukkig wel naar behoren en aan het einde werden we getrakteerd op een baasgevecht tegen een enorme mechanische spin. We moesten met man en macht samenwerken om de baas te verslaan en na de laatste ontploffing volgde een gevoel van voldoening. Wat wel een domper op de ervaring was, los van de gebugde missie, is dat het één en ander na verloop van tijd repetitief aan begon te voelen. Het is duidelijk dat Crystal Dynamics veel tijd heeft besteedt aan de verhaalmissies en die zijn geweldig, maar de overige missies verschillen nauwelijks van elkaar, los van de setting. Dit was uiteraard nog maar een beta, dus misschien is dit wat beter in de uiteindelijke game.

Loot en personalisatie

Zoals ik al zei is het mogelijk om jouw helden te levellen. Iedereen beschikt over een aantal skilltrees waarin jij zelf mag kiezen welke vaardigheden jij opent. Zo is iedere held voor iedere speler uniek. Om je personages nog sterker te maken zit de game boordevol loot. De loot is grotendeels gebonden aan je personage en geeft, naast een boost in je stats, soms ook speciale vaardigheden zoals bijvoorbeeld de Pymparticles, waarmee je de tegenstander kunt verkleinen. Om je equipment sterker te maken kan je ook overal materialen vinden die je kunt gebruiken voor upgrades. De ontwikkelaar geeft iedereen de mogelijkheid om zijn/haar favoriete helden eigen te maken. Niet alleen door gebruik van skilltrees, maar ook door verschillende skins beschikbaar te maken. Sommige open je gedurende het verhaal, voor anderen moet je bijvoorbeeld progressie boeken met de Challenge Cards. Zoals verwacht zijn Challenge Cards de Battle Passes van deze game. Iedere held heeft zijn of haar eigen cards en deze levellen door challenges te voltooien. Hiermee open je skins, emotes, thema’s en currency. Gelukkig zit hier geen tijdslimiet aan, dus er is vooralsnog geen spraken van seizoenen waardoor je alles op je gemak kan behalen. Een andere manier om skins, thema’s en dergelijke te openen is door ze te kopen in de roulerende Marketplace voor in-game currency die je aan kunt vullen met echt geld. Hoeveel groot de bedragen zijn is op dit moment nog niet bekend.

Huidige situatie

Tot nu toe ben ik erg onder de indruk van de setpieces die de game aanbiedt. De gebieden zijn gevarieerd en zien er goed uit. Daarnaast zit het met de combat ook goed. Alle helden kunnen gepersonaliseerd worden en er is in theorie genoeg content aanwezig om je lang bezig te houden. Crystal Dynamics zou er wel goed aan doen er voor te zorgen dat de missies minder repetitief zijn en ik hoop dat er een oplossing komt voor missies die niet te voltooien zijn dankzij bugs. Persoonlijk ben ik ook niet kapot van het idee dat je echt geld kunt gebruiken om dingen in-game te kopen, maar de keus om dat te doen is aan een ieder zelf en gelukkig valt er gewoon genoeg te unlocken door te spelen. Ik kijk de release met een positief beeld tegemoet.

Reacties

Login of registreer om te reageren.