Review: The Golf Club

• Fijne besturing
  • Golf zonder poespas
  • Veel golf, weinig game
  • Hoge instapdrempel

Golf is moeilijk een spectaculaire sport te noemen, maar er zijn in de loop der jaren toch genoeg spellen aan gewijd. Tiger Woods en ook het multi-talent Mario hebben de digitale golfclub ter hand genomen, de één met wat meer realisme dan de ander. De makers van the Golf Club, het Canadese HB Studios, nemen de sport zeer serieus en zetten dan ook vol in op realisme. Geen power-meters, geen fonkelende effecten bij een goede afslag en geen progressiesysteem. The Golf Club draait om de essentiële onderdelen van het spel die je op elke hole tegenkomt; een bal, een club en een putje met een vlag er in.

Piet Dijkstra | zaterdag 18 Okt 2014, 12:10

De Ervaring

Het spel kent geen carrièremodus of arcade-settings, het draait om de pure golfervaring, inclusief de steile leercurve. Hoewel de besturing op die van de Tiger Woods games lijkt, is er veel minder ondersteuning voor de speler. Je gebruikt de rechter- (of de linker-) stick om de baan van de golfclub bij een slag na te bootsen, maar er is niets op het scherm dat aangeeft of je het goed doet of niet, behalve de animatie van je virtuele golfer. Na het raken van de bal zie je wel hoe ongeveer het traject van je stick verlopen is, maar daar kan je niks meer aan doen. Het gaat erom een gevoel te ontwikkelen voor de beweging en al doende beter te worden. Net als in het echt. Je moet de baan leren lezen en de animatie van je alter ego interpreteren om een idee te krijgen hoe je de bal zult raken. Deze ervaring gaf mij veel voldoening omdat ik merkte dat ik al spelende beter werd. Het putten is nog een categorie moeilijker, maar ook daar merkte ik vooruitgang.

Deze aanpak heeft als nadeel dat je, net als op de golfbaan, snel gefrustreerd kan raken als het niet lukt of als je de juiste swing niet kan vinden. Gelukkig kun je je Xbox uitzetten en iets anders gaan doen, terwijl je in het echt nog de baan moet afsjokken, met een zware golftas vol clubs en schaamte.

Voldoening

The Golf Club scoort dus goed als het gaat om het leveren van een waarheidsgetrouwe digitale golfervaring, maar als game heeft het helaas weinig om het lijf. Je kunt alleen of met vrienden een rondje golfen op één van de vele originele of door gebruikers gemaakte golfbanen. Dit kun je ook in toernooi- of kampioensschapsvorm doen, waarbij meerdere banen van 9 of 18 holes achter elkaar gespeeld worden. De aanwezigheid van andere spelers of hun ghosts is een leuke prikkel om wat beter je best te doen, maar het spel verandert er niet vreselijk veel door. In verschillende lege, doch redelijk mooi ogende omgevingen werk je de holes af en als het puntje bij paaltje komt (of de bal bij het putje, beter gezegd), gaat het om je eigen score.

Je moet dus heel veel plezier putten (HA!) uit het spelen van het spel zelf en de serieuze toon kan voor sommigen een beetje een afknapper zijn. Je kunt maar beperkt het uiterlijk van je golfer aanpassen en er is geen carrièremodus of level-systeem die een extra laag vormt en als een soort wortel om verder te spelen kan dienen. What you see is what you get en de besturing is goed genoeg, dat er wat te zeggen valt voor de pure ervaring van The Golf Club.

"Je moet dus heel veel plezier putten (HA!) uit het spelen van het spel zelf..."

De course creator is ook wel het vermelden waard. Spelers kunnen zelf een golfbaan ontwerpen met de Greg Norman Course Designer die beschikbaar is in de game. Deze tool laat je met een paar drukken op de knop een hele golfbaan genereren met terrein, dichtheid van bomen en de 'snelheid' van de greens als variabelen. Een eigen golfbaan is dus snel gemaakt, maar je kan ook in minutieus detail je banen ontwerpen, het terrein manipuleren en obstakels zoals bunkers precies op de plek zetten waar je ze wilt hebben. Het is een indrukwekkende feature, maar na een paar pogingen kon ik mijn eigen banen toch niet echt onderscheiden van de vele andere beschikbare banen.

Het is de makers van The Golf Club gelukt een pure, goed spelende golfsimulatie te maken. De besturing vertaalt goed het gevoel van de echte sport en de uitdagende leercurve houdt de kern van de gameplay interessant. Helaas heeft het spel verder weinig te bieden voor iemand die op zoek is naar een spel in de traditie van Tiger Woods of de meer arcade-gerichte titels. De Course Designer is leuk, maar het ontbreken van een carrière- of progressiesysteem voelt toch als een groot gemis. Het relatief hoge prijskaartje draagt er daarnaast aan bij dat het wellicht een te hoge drempel is voor mensen om lid te worden van The Golf Club.