• Speelt vloeiend
  • Geeft veel voldoening om het volgende level te halen
  • Het verhaal stelt niet veel voor
  • Richten is niet altijd zo precies

Kimberly van Overmeeren | maandag 28 Mrt 2016, 12:00

Arcade space shooter is een klassiek genre dat helemaal terug is. Hyper Void is hier het ultieme voorbeeld van!

Hyper Void doet mij denken aan een klassiek tijdperk. Tot mijn grote spijt zijn sommige games nou eenmaal van voor mijn tijd. De klassiekers als Pacman, Frogger en Space Invaders. Nooit zal ik weten hoe het voelde om uren aan een stuk voor zo'n arcade machine te staan. Om mezelf te focussen zodat ik het level overleef, alleen maar om de allerhoogste score te kunnen krijgen. Zo was gamen vroeger, je beet je vast in een level tot je de highscore had.

Nu is er Hyper Void. Gemaakt door een studio die bestaat uit de broers Homam en Wessam Bahnassi genaamd In|Framez Technology. Wat mij betreft is Hyper Void een moderne, kleurige en ietwat uitgebreide versie van Space Invaders, Gradius en Nemesis gecombineerd. Het is niet voor niks dat deze klassieke games dienden als inspiratie voor Hyper Void. De soundtrack klinkt als 8-bit game-geluid van vroeger. Dus, wat is Hyper Void nou precies?

Wormholes

Hyper Void is een 3rd person arcade space shooter, en het bevindt zich in – hoe cool is dat – wormgaten! De controls van de game zijn vrij simpel en beperken zich enkel tot het afschieten van drie wapens en het bewegen van links naar rechts met optie om te 'dashen' naar beide richtingen. Hierdoor zal je misschien denken dat het spel simpel is, maar het tegengestelde is waar.

De eerste twee á drie levels zijn een soort tutorial. Maar daarna wordt het serieus. Het is niet een laid-back space-shooter, waar je 'best wel eens tegen die bom mag vliegen'. Nee, je moet je goed concentreren want de soorten bommen die je tegenkomt zijn allemaal verschillend. Dit maakt de game meer tot een puzzel. Sommige clusters van onontplofte clusterbommen gaan één richting uit, anderen denderen alle kanten op. Nog een soort bom heeft een luikje, deze bom gaan enkel stuk als je hem raakt met het luikje open. Op het einde van een level kom je ook vijandelijke schepen tegen, die je in een spannende tweestrijd hoort te vernietigen. Ook hier komt weer degelijk strategie om de hoek kijken. Het is meestal een combinatie van bommen die je tegenkomt en dat terwijl de vijand zelf ook nog vernietigd moet worden. Dat maakt het zeker een uitdaging. Te vaak zijn games voor het gros van de tijd niet echt moeilijk, pas op het einde word je dan getest. Hyper Void test je constant en gelijk vanaf het begin.

Soms is de simpele besturing een beetje jammer, want ik heb het gevoel dat ik niet echt aan het richten ben omdat er niet altijd lijnen lopen waarlangs ik kan richten. Afgezien daarvan is de game technisch zeer goed in orde. Het ziet er geweldig uit en de soundtrack past mooi bij de game. Als je eenmaal die 'Power Surge' hebt geraakt en je schip zo automatisch alle wapens tegelijk afschiet, voel je jezelf een echte bad-ass. Het spel is bovendien ook nog eens enorm verslavend. De vlotte laadtijden helpen je weer op weg om weer lekker op te gaan in de game.