Review: Minecraft Story Mode The Order of the Stone

• Goedkoop
  • Herkenbaar voor de fans
  • Goed uitgewerkte personages
  • Komt laat op gang
  • Relatief korte speelduur
  • Weinig vrijheid

Minecraft is van zichzelf een spel waar je héél veel verhalen kan beleven, maar die moet je wel zelf creëren. Toen Telltale Games aankondigde dat ze in samenwerking met Mojang werkten aan een Minecraft: Story Mode game was ik als fervent Minecraft speler enthousiast. Tegelijkertijd vroeg ik mijzelf af hoe ze dit gingen aanpakken. Ik heb de eerste episode gespeeld, en vertel je in deze review of het aan mijn verwachtingen voldeed.

Jeffrey Koopman | maandag 19 Okt 2015, 13:00

Stroef uit de startblokken

Minecraft: Story Mode is opgedeeld in totaal vijf verschillende episodes die elk een aparte releasedatum hebben. In de eerste episode ben je opzoek naar “The Order of the Stone” , en aan jou de eer om samen met je team de wereld te redden van de ondergang.

Voordat je begint mag je een personage selecteren. Dit kan een man of vrouw zijn genaamd Jesse. Als je die gekozen hebt kan het echte avontuur gaan beginnen. In de eerste dialoog kom je meteen al voor keuzes te staan die misschien wel bepalend zijn voor de verdere verloop van de game. Ik merkte alleen dat het voor mij snel langdradig werd, en niet meer mijn volledige aandacht had. Met een paar grapjes hier en daar wordt getracht het verhaal leuk te houden, maar mijn conclusie blijft dat de eerste episode wat moeilijk op gang komt.

Later in het spel krijg je meer vrijheid. Uiteraard nog steeds binnen de kaders die Telltale games bepaald heeft voor je, maar het wordt interactiever. Gebaseerd op je keuzes wordt het verhaal voor je bepaald, en er komen wat combat elementen naar voren. Hoe verder je in de episode terecht komt, hoe meer het verhaal op zijn plaats valt, maar tegelijkertijd merk je dat je nog maar een schijn weet van een veel groter mysterie.

Feest van herkenning

Voor mensen die Minecraft spelen of hebben gespeeld zijn er een hoop herkenningspunten. Uiteraard is de omgeving helemaal in Minecraft stijl. De menu’s en muziek is een kopie van het origineel, en er zit zelfs een versimpelde versie van het crafting systeem in verwerkt.

Ook voor mensen die nog nooit Minecraft hebben gespeeld kan deze game leuk zijn. Het verhaal wordt naar verloop van tijd steeds boeiender. Je wilt meer te weten komen over de personages, het verhaal en over The Order of the Stone. Dat het dan in Minecraft stijl is uitgewerkt is slechts een bijzaak. Na de cliffhanger op het einde zit je nog vol met vragen, maar daarvoor zullen we moeten wachten tot de volgende episode.

De eerste episode van de Minecraft Story Mode kwam wat moeilijk op gang. Later in de game krijg je meer keuzes, maar de vrijheid had zeker met de naam “Minecraft” in de titel wat meer mogen zijn.  De expressiviteit van de personages is erg goed uitgewerkt, en ook de stemacteurs hebben goed hun werk gedaan. Elke personage heeft zijn eigen karakter en achtergrondverhaal waar je gedurende de game steeds meer over te weten komt. Ik had in de dialogen wel gehoopt op wat meer humor, naar mijn mening is dit een stijl die zich daar prima voor leent.

Uiteindelijk is het een game geworden die voor een heel breed publiek aantrekkelijk kan zijn. Als Minecraft fan moet je alleen niet verwachten dat dit een vervanger zal zijn. Het is echt een titel op zichzelf die je een kleine twee uur aan speeltijd bied.