Dorian de la Fosse | maandag 23 Okt 2023, 23:16

Lees hier de review van deze langverwachte mecha-game!

• Veel aanpassingsmogelijkheden
  • Soepele gameplay
  • Prachtig beeld en geluid
  • Belangrijke personages worden alleen getoond als icoontje

Tegenwoordig kennen we From Software van de super uitdagende games waarmee ze een eigen genre hebben gecreëerd (Soulslike), maar deze uiterst succesvolle games beslaan niet hun gehele catalogus aan games. Voor Demon’s Souls vergaarden ze een grote schare fans met hun mecha-games genaamd Armored Core. Na 12 jaar mogen we eindelijk aan de slag met het langverwachte nieuwe deel in de serie.

Mijn Armored Core en ik

In Armored Core VI bestuur je een mechanisch, robotachtig pak. Als piloot van dit pak ben jij het hart van het metershoge gestalte en word je als huurling ingezet op de planeet Rubicon. Direct aan het begin word je voorgesteld aan jouw handler, een contactpersoon die verschillende opdrachten voor jou regelt, genaamd Walter. Gedurende de game neem je verschillende opdrachten aan om verder te komen in het verhaal. Dit verhaal wordt uit de doeken gedaan door gesprekken en data die je kunt vinden in de levels. Zoals het een Armored Core game betaamd zie je geen mensen, of afbeeldingen van mensen, maar alleen icoontjes die aangeven wie aan het praten is. Het is jammer dat er geen menselijker aspect aan de game wordt gegeven, maar het draait allemaal uiteindelijk om jou en jouw AC. Dat gezegd hebbende is het wel zo dat de stemacteurs aardig hun best hebben gedaan om de gezichtsloze personages tot leven te wekken. Van een over de top militair leider die elke vorm van communicatie uit een militair handboek lijkt te hebben gehaald tot aan de stem in jouw hoofd die zo overtuigend spreekt dat het een echt persoon lijkt te zijn.

De keuze is reuze

Verhaal of geen verhaal, je speelt dit soort mecha games maar voor één ding: Het bouwen van jouw eigen AC om de verschillende levels mee uit te spelen. Dit is ook waar de Armored Core serie zich onderscheidt van de Soulsborne games. In plaats van een open wereld (Elden Ring) of grote gebieden waar je vrij rond kunt bewegen, heb je in Armored Core VI levels in de vorm van contracten of missies. In de meeste gevallen duren deze missies maar een paar minuten, waarna je weer terugkeert naar de hangar om je voor te bereiden op de volgende opdracht. In de meeste gevallen zijn de missies van alle facties beschikbaar en is de game vrij rechttoe rechtaan, maar er zijn bepaalde momenten in het verhaal waar je een keuze kunt maken. Hierdoor kan het zo zijn dat je één factie boven de andere verkiest, waardoor een missie verdwijnt. Zo kan je zelf het verhaal een beetje sturen. Er zijn echter ook momenten tijdens missies zelf waarin je een keuze kunt maken. Zo stuurt het Rubicon Liberation Front jou eropuit om een commandant van een andere factie om te leggen. Maar tijdens dat gevecht krijg je de mogelijkheid deze commandant te laten ontsnappen, waardoor je direct een conflict met jouw opdrachtgever krijgt. Dit zorgt ervoor dat je bepaalde missies opnieuw wil gaan spelen, wat een mogelijkheid is, of zelfs door wilt gaan naar New Game+ voor de missies die verdwenen na het maken van een keuze.

Uiteraard beperkt de keuze zich niet alleen tot de missies die je speelt. Sterker nog, de kracht van deze game is het aanpassen van jouw eigen Armored Core. Om dit te kunnen doen heb je uiteraard nieuwe onderdelen nodig en deze zijn verkrijgbaar in de winkel, waar je steeds meer onderdelen vrijspeelt naarmate jouw progressie in het verhaal vordert, via speciale trainingsmissies of zelfs door ze in bepaalde levels te vinden. Nadat je een handvol onderdelen hebt verzameld is het tijd om te gaan sleutelen. In de basis zijn er vier typen benen die zorgen voor diverse soorten gameplay. Zo zijn de standaard benen die je hebt gemaakt voor balans, waardoor je enigszins zware wapens kunt gebruiken en wat snelheid hebt. Er zijn ook benen waarbij de scharnieren (op de plek van de knieën) omgedraaid zitten. Deze zijn gemaakt voor snelle bewegingen en het maken van hoge sprongen zonder dat dit energie kost. Logischerwijs zijn deze meer geschikt voor snelle gameplay. Dan zijn er nog rupsbanden, waarbij de nadruk meer ligt op rond de tegenstander rijden en zware wapens gebruiken. Hierbij fungeer je als het ware als een tank. En dan zijn er nog de meerpotige benen. Deze zorgen er ook voor dat je zwaardere wapens kunt gebruiken, maar ze maken je wel trager. De grote verkooptruc voor deze benen is echter dat je kunt blijven zweven als een soort bewapende helikopter zonder propellers. De benen zijn de fundering voor het type AC dat je wil maken, maar gecombineerd met alle andere onderdelen die te verkrijgen zijn leidt dit tot honderden verschillende AC’s, wat er voor zorgt dat je veel van jouw tijd door zult brengen in de hangar om de perfecte unit in elkaar te zetten. Als jouw perfecte unit volledig is gebouwd, dan kan je deze ook nog voorzien van diverse kleuren en stickers. Je kan alles individueel kleuren, of alles tegelijk. Zodra je klaar bent kan je de AC opslaan als blauwdruk, zodat je makkelijk kunt wisselen tussen jouw verschillende, gewapende kunstwerken.

Horizontaal en verticaal

Naast het bouwen staat de gameplay centraal in Armored Core VI. Zoals eerder vermeld bestaat de structuur van de game uit missies die je één voor één moet voltooien. Deze missies duren normaal gesproken maar een aantal minuten, maar zitten bomvol met uitdagende gevechten… vanaf ongeveer de helft van de game. De eerste missie is uitdagend, omdat je deze moet voltooien met de standaard Armored Core, maar zodra je de mogelijkheid krijgt deze aan te passen merk je een verschil in de levels die daarop volgen. De eerste paar levels fungeren als het ware als een soort tutorial en zijn, los van missie 1, vrij makkelijk door te komen als je een beetje vaardig bent en de mechanieken van de game onder de knie hebt. De game speelt zich namelijk ook af op het verticale gedeelte, dus met regelmatig springen en boosten bereik je plekken waar vijanden verborgen zijn, jij zelf kunt schuilen of zelfs geheime voorwerpen vinden. Daarnaast speelt afstand ook een belangrijke rol in de game. Zo zullen bepaalde wapens, zoals zwaarden en shotguns, veel effectiever zijn van dichtbij dan een sluipschuttersgeweer, maar je komt wel makkelijk in de problemen als jouw tegenstander zich specialiseert in gevechten van dichtbij. Tactiek helpt je om ver te komen in de game, maar ik ben blij dat From Software de mogelijkheid heeft geboden om jouw AC aan te passen nadat je bent verslagen. Zo kan je altijd anticiperen als een gebied te moeilijk lijkt voor jouw huidige bouw. Dit is vooral nodig tijdens baasgevechten, want het kan er heel heftig aan toe gaan. Waar de standaard vijanden vaak weinig weerstand bieden tegen jouw machtige wapens en vaardigheden, zal je regelmatig dreigen met jouw controller te gooien bij het vechten tegen bazen. Het blijft een From Software game.

Gelukkig is het vechten zelf niet zo houterig als de Armored Cores je doen geloven. De besturing is erg losjes en vloeiend, wat de gameplay ten goede komt. Met een simpele druk op de knop wissel je van lopen naar boosten en door de camerastick in te drukken kun je de camera focussen op de tegenstander, wat er voor zorgt dat je ze makkelijk in de gaten kunt houden en er om- of overheen kunt bewegen. De wapens zijn toegekend aan de triggers en bumpers van de controller. Los van munitie en cooldown timers is er geen limiet aan hoe je de wapens gebruikt. Dit kan gecalculeerd één voor één of allemaal tegelijk voor maximale chaos. De gameplay heeft een serieuze upgrade gekregen ten opzichte van de eerdere delen, alhoewel ik daar wel bij moet zeggen dat het laatste deel uitkwam op een handheld console. Naast het verhaal is er ook een arena-modus waarin je het opneemt tegen AC’s die je in het verhaal tegenkomt. Hier krijg je niet alleen geld voor, maar ook de mogelijkheid om deze AC’s te bouwen door het gebruik van een blauwdruk.

Beeld en geluid

De besturing is niet de enige significante upgrade in vergelijking met de oudere delen. Er is natuurlijk weer de standaard keuze tussen een graphics- of performance mode, en ik kan de performance mode sterk aanbevelen. Dit is een game die het beste tot zijn recht komt met zoveel mogelijk frames. Maar zelfs dan ziet Armored Core VI er geweldig uit. Rubicon heeft verschillende gebieden die stuk voor stuk prachtig zijn gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan een industrieel gebied, waar de grote corporaties het voor het zeggen hadden en sneeuwgebieden op een ander continent, waar de natuur wat meer wordt getoond. Daarnaast is de muziek weer fenomenaal en zijn de geluidseffecten dik in orde. Er wordt goed onderscheid gemaakt tussen de geluiden van de diverse wapens en zelfs de gebieden die je betreedt. Daarnaast ben ik geen bugs tegengekomen en lijkt Armored Core VI een goed in elkaar gezette game.

Met Armored Core VI laat From Software nogmaals zien van meerdere markten thuis te zijn. De aanpassingsmogelijkheden zijn bijna eindeloos en de gameplay is fenomenaal. Daarnaast is de game stabiel en eindeloos herspeelbaar door de New Game+ modus. Als ik dan toch een minpunt moet aanhalen dan zou ik zeggen dat het leuk had geweest de personages een gezicht te geven in plaats van alleen een logo. Ondanks het sterke acteerwerk zorgt dit toch voor wat afstand tussen de spelers en personages. Maar dit is gewoon zeuren om het zeuren, want Armored Core VI is een geweldige game.