• Veel te doen
  • Overcharge systeem zorgt voor diepgang tijdens gevechten
  • Grinden is wel noodzakelijk naarmate je verder komt
  • Helaas niet volledig ingesproken

Dorian de la Fosse | zaterdag 25 Nov 2017, 10:53

Battle Chasers: Nightwar is een game die inspiratie heeft opgedaan vanuit de old school JRPG’s uit de jaren 90. Lees hier of dit goed uitpakt.

De meeste gamers zijn wel bekend met de oude Japanse Role Playing games, zoals de eerste delen in de Final Fantasy serie. Battle Chasers: Nightwar gebruikt veel elementen uit dit soort games, maar geeft er toch een eigen twist aan.

Nightwar

In Battle Chasers: Nightwar strand je met een (gedeelte) van je party op een eiland genaamd Vale. Je bent aangevallen door bandieten terwijl je in je luchtschip zat. De eerste uren in de game zul je kwijt zijn aan het verzamelen van je party members die verspreid zijn over het eiland. Daarna begint de game pas echt.

Zoals verwacht beschikt Battle Chasers: Nightwar over een grote wereldmap waar je de meeste tijd door zult brengen. Er is echter geen sprake van random encounters. In plaats daarvan zie je icoontjes van monsters op de kaart en kun je er, in de meeste gevallen, voor kiezen om een andere weg in te slaan, zodat je het gevecht niet aan hoeft te gaan. In de game zijn er ook een aantal dungeons en speciale locaties die je vrij kunt doorzoeken. Hier zullen de vijanden verschijnen als sprites die daadwerkelijk rondlopen. Het zal dus weinig voorkomen dat je onverwacht in een gevecht terecht komt.

Gestileerd

De gehele game is gemaakt in een soort schilderachtige stijl. Dit ziet er erg goed uit. De characters zelf lijken rechtstreeks uit Japanse anime te komen, wat een compliment is gezien het type game. De soundtrack is prima in orde en de voice-acting is van een ongekend hoog niveau voor een Indie-JRPG. Wat ik daar wel jammer aan vind, is dat de game niet volledig ingesproken is. Dit betekent dus ook dat er situaties zijn met veel tekst. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook als je een kort verhaaltje krijgt, nadat je er voor hebt gekozen om een nacht te verblijven in de herberg in Harm’s Way. Op zich jammer, maar voor de veteranen zal het niet heel storend zijn.

Er is uiteraard ook sprake van een levellingssysteem. Dit werkt zoals bekend en er zijn ook perk points te verdienen. De equipment die je tot je beschikking hebt is te upgraden en er zijn zelfs legendarische wapens te vinden voor al je characters. Tel daar een aantal character-quests bij op en je hebt een game die boordevol content zit.

Combat

De gevechten in Battle Chasers: Nightwar zijn, zoals verwacht, turn-based, maar de ontwikkelaar heeft een systeem toegevoegd die de gevechten meer diepgang geven. Dit is het overcharge systeem. Elke character beschikt over HP en mana, maar naast de mana balk is er ook een kleinere balk voor je overcharge punten. Overcharge kun je zien als “gratis” te gebruiken mana. Dit bouw je op door bepaalde skills te gebruiken. Los van het extra mana verhaal, zijn er ook skills die overcharge gebruiken om bijvoorbeeld meer schade te doen. Hoe en wanneer je overcharge gebruikt, zorgt voor extra diepgang in de gevechten en houdt het allemaal fris.

Eén aspect waar je helaas niet onderuit komt is het grinden. Aan het begin is de game relatief makkelijk, maar hoe verder je komt hoe lastiger de game wordt. Om het verschil in level te verkleinen zou je dus veel exp moeten verdienen. Gelukkig biedt de game genoeg mogelijkheden om dit te doen door bijvoorbeeld quests en optionele baasgevechten aan te bieden.

Enter the dungeon

Zoals aangegeven beschikt de game ook over een aantal dungeons. Deze dungeons kan je spelen op “normal” of “heroic”. Ik moet zeggen dat “heroic” uitdagend was, maar niet al te lastig. “Normal” heb ik één keer geprobeerd, maar daar liep ik te gemakkelijk doorheen, aangezien iedereen op niveau was. Als je een dungeon hebt uitgespeeld dan open je de “legendary” moeilijkheidsgraad. Op “legendary” is de loot aanzienlijk beter, maar als je dood gaat dan reset de dungeon zich. Tactiek is hier dus een belangrijk punt.

Battle Chasers: NIghtwar heeft met zijn schilderachtige stijl en zeeën aan mogelijkheden gezorgd voor een aangename verassing. Er is genoeg te doen en te vinden voor de ongeveer veertig uur die de game duurt. De voice-acting is goed, maar niet overal aanwezig en grinden is helaas nog geen aspect uit het verleden. Dit mag de pret echter niet drukken. Ik kijk nu al uit naar het volgende deel in dit universum.