Na lang wachten mochten we eindelijk aan de slag met de nieuwe Borderlands. Lees hier de review.

User rating 8/10
  • Nieuwe werelden vol content
  • Uitgebreide skilltrees voor de nieuwe personages
  • Verhaal heeft meer diepgang dan voorheen
  • Optimalisatie is niet goed, zeker niet voor zwakkere hardware
  • De humor in de game is niet voor iedereen

We hebben zeven jaar moeten wachten op een vervolg op het zeer goed ontvangen Borderlands 2, los van natuurlijk de Pre-Sequel en diverse remasters voor de huidige generatie. Ten tijde van de aankondiging was er veel ophef over het releaseplatform voor de PC, maar gelukkig heeft dit de consolerelease niet beïnvloed. Nu is het tijd voor een nieuwe generatie Vault Hunters op de Xbox One.

Terug op Pandora

Wie bekend is met de Borderlands-serie is natuurlijk ook bekend met de planeet Pandora. Voor vele Vault Hunters start hier de reis naar eeuwige roem en rijkdom. Met deze belofte zijn de vier nieuwe Vault Hunters naar Pandora gekomen. Hier werden ze helaas geconfronteerd met een uniek beeld binnen de Borderlands serie: Alle bandit clans zijn verenigd onder één vlag, de Children of the Vault. Deze grote clan wordt geleidt door Tyreen en Troy Calypso, de Calypso Twins. Deze nieuwe antagonisten hebben grootse plannen met de Vaults in de Borderlands en om dit te bereiken hebben ze een groot leger nodig. Maar dit is niet de enige reden dat ze de bandits hebben verenigd. De Calypso Twins zijn namelijk Sirens en de bandits worden ook gebruikt als voedselbron voor (voornamelijk) Tyreen Calypso om hun krachten sterk te houden. Er staat de Vault Hunters dus genoeg te wachten in dit nieuwste deel van de serie.

Er zijn natuurlijk veel discussies te vinden over de diepgang van de verhalen van de serie. Menig gamer is van mening dat je Borderlands niet speelt voor het verhaal, maar voor de gameplay. De reden dat Borderlands 2 zo goed werd ontvangen, los van de gameplay, is de antagonist Handsome Jack. Het verhaal zelf was, naar mijn mening, niet heel goed, maar werd vooral gedragen door de antagonist. In Borderlands 3 hebben ze duidelijk meer tijd besteedt aan het uitdiepen van het verhaal. Ze gaan bijvoorbeeld meer in op de vraag wie de Eridians nou precies waren of waar de Vaults echt voor dienen. Dit komt de game wel ten goede.

Vier nieuwe opties

Een nieuwe Borderlands betekent ook nieuwe Vault Hunters om mee te spelen. In dit deel krijg je de keuze uit de volgende vier:

FL4K: The Beastmaster
Moze: The Gunner
Amara: The Siren
Zane: The Operative

Elk personage heft weer zijn of haar eigen skilltree, waarin je zelf de keuze krijgt welke kant je opgaat. Ze hebben allemaal drie verschillende trees met skills die allemaal een andere gameplayervaring leveren. Gelukkig is er de kans om te “respeccen” dus je bent vrij om alle skilltrees te proberen, door het te resetten.

FL4K is een Beastmaster, wat betekent dat je een aantal dieren hebt die je ondersteunen tijdens gevechten. Per skilltree krijg je een ander wezen welke ook kan transformeren naarmate je progressie in de skilltree vordert. Zo kunnen ze je reviven als je de juiste skill hebt, maar bijvoorbeeld ook de tegenstander verbranden van afstand. Opties genoeg dus.

Moze heeft de beschikking over een mech suit. Deze mech suit kan diverse upgrades krijgen gebaseerd op de skills die je opent. Wat denk je bijvoorbeeld van een groot schild om je mech heen of een turret voor een bijrijder? Meer chaos is altijd goed.

Amara is de nieuwe (speelbare) Siren in Borderlands 3. Zij beschikt over “phasing” skills en legt vooral de focus op elementen. Amara is erg geschikt voor combat. De meeste skills zijn gefocust op zoveel mogelijk schade doen aan je tegenstanders, maar dit betekent niet dat ze geen buffs meer kan gebruiken. Die zijn er ook nog genoeg.

Zane is een operative, wat in dit geval betekent dat hij erg goed is in het uitschakelen van tegenstanders op een stille manier. Zijn skilltrees zijn heel gevarieerd. Het gaat van critical hit schade en precisie tot het creëren van een dubbelganger die je tegenstander aanvalt. Juist omdat hij zo gevarieerd is, was het iets moeilijker om een definitieve speelstijl te kiezen voor Zane. Uiteindelijk is dit wel gelukt door te kiezen voor de dubbelganger.

Gameplay in nieuwe werelden

Borderlands 3 brengt je weer een aantal werelden die je kunt bezoeken. Deze zijn qua omgevingen heel verschillend en bieden je ook andere vijanden per planeet. En bandits. Heel veel bandits. Ik ga niet te veel spoilen over de nieuwe werelden, maar geen enkele wereld is hetzelfde en dat is goed. Van een futuristische metropool tot aan een moeras, deel 3 heeft het allemaal. De voertuigen zijn ook weer terug en deze kunnen geüpgraded worden door voertuigen te stelen of Crew Challenges te voltooien. Crew Challenges beperken zich niet alleen tot de voertuigen. Zo moet je Claptrap-onderdelen verzamelen om een nieuwe vriend te bouwen voor Generaal Claptrap of moet je weer op zeldzame monsters jagen voor Sir Hammerlock. Kortom er is genoeg te doen.

De gameplay zelf zit prima in elkaar. Alle aanvallen en handelingen in drukbezette gebieden gaan prima en vloeiend, echter is dit het geval op de Xbox One X. Een medespeler heeft de game op de (eerste lichting) Xbox One en daar is het een ander verhaal. In dezelfde gebieden stotterde de game regelmatig en had hij zelfs last een bevroren scherm (maar twee keer gebeurd). Dit zorgde er voor dat ik er regelmatig alleen voor stond in grote gevechten en je weet hoe Borderlands werkt: Hoe meer spelers, hoe meer vijanden. Om hier een stokje voor te steken hebben we besloten om de game te spelen in split screen. Dit ging over het algemeen prima, totdat iemand het menu opende. Dit zorgde voor veel vertraging en in een enkel geval voor het uitvallen van de game. Optimalisatie is dus nog iets waaraan gewerkt moet worden. Ook na de meest recente update bleven deze problemen bestaan.

Content in Borderlands

Bovenstaande is het grootste mankement van de game. Los daarvan is er gelukkig wel genoeg te doen in deze game. Sidequests zijn weer van de partij en er zijn Crew Challenges die je lang bezig zullen houden als je de game volledig wilt uitspelen. Daarnaast krijg je extra opties, nadat je het verhaal hebt uitgespeeld. Je kunt bijvoorbeeld het spelniveau drastisch verhogen voor een grotere uitdaging, waar betere beloningen tegenover staan. Je kunt ook de progressie van je vrienden bijhouden en je krijgt een pop-up als ze een challenge hebben voltooid. Dit kan je gelukkig ook uit zetten. Daarnaast is er natuurlijk de humor in de game. Dit is niet voor iedereen weggelegd, aangezien het als “puberaal” kan worden bestempeld. Vooral de interactie tussen de Calypso Twins is meestal van het niveau toilethumor, wat ik zelf wel kan waarderen. Als je je ergert aan dit soort grappen dan zal je tegen veel ergernissen aanlopen in de game. Het is natuurlijk niet allemaal grappen en grollen; er is genoeg serieus schietwerk te verrichten, dus als dat je ding is dan zit je wel goed.

Borderlands 3 voegt diepgang toe aan het Borderlands-universum. De nieuwe antagonisten beantwoorden veel vragen over de lore van de serie en dat is goed. Er is weer genoeg om uit te kiezen als je kijkt naar de klassen die beschikbaar zijn. Daarnaast zit de game ook bomvol content en zijn er nieuwe werelden om te ontdekken. Je merkt wel dat de game nog niet volledig is geoptimaliseerd, vooral op de minder krachtige hardware en dat zou wel eens een dealbreaker kunnen zijn voor menig gamer. Dat is een gemiste kans en ik hoop dat ze dat snel oplossen.