Dorian de la Fosse | dinsdag 15 Okt 2019, 9:31

Benieuwd hoe de “anime Dark Souls” ons is bevallen? Lees hier de review.

Review

Rating 8/10
User rating 0/10
  • Uitgebreide character creator
  • Veel verschillende en snel te wisselen speelstijlen
  • Uitgebreide multiplayer voor dit genre
  • De game is niet heel uitdagend
  • Er zitten wat foutjes in de afwerking
  • Laadschermen duren ontzettend lang

Gespeeld op Xbox One X

Bandai Namco heeft na het uitgeven van de Dark Souls serie nu een eigen “Souls-like” game gemaakt in de vorm van Code Vein.

REVIEW

Vervallen wereld

Code Vein speelt zich af in Vein, een wereld die erg op onze wereld lijkt, maar die in verval is geraakt door een gebeurtenis genaamd The Great Collapse. The Great Collapse duidt op het neerdalen van zogeheten “horrors” om de mensheid uit te roeien. Om dit tegen te gaan heeft de mensheid een nieuw biologisch wapen gecreëerd genaamd Revenant. Een Revenant is een overleden persoon die tot leven is gewekt door een BOR parasiet in het hart te plaatsen, waarna de persoon wordt gereanimeerd. Door de bijzondere compositie van de parasiet wordt de drager beschermt op het moment dat er een fatale wond wordt toegebracht. De drager gaat dan op in deeltjes om vervolgens op een veilige locatie weer samengesteld te worden. Dat klinkt handig, maar er hangt een groot nadeel aan het dragen van de parasiet: Je kan alleen nog maar overleven op bloed.

Jij stapt de wereld van Vein binnen na de dood van de Frenzied Queen, een Revenant met een BOR parasiet die het bloeddorstige probleem van alle Revenants op zou lossen. Zij was gemaakt om de Revenants sterker te maken tegen de horrors, maar het werkte averechts. Zij raakte “frenzied” waarna de Revenants nog een vijand erbij hadden. Op het moment dat jij wakker wordt is de wereld omringd door rode mist die Revenants en de Lost - Revenants die een razernij hebben ondergaan -  binnen de lijnen houden. Al gauw blijkt dat jij een bijzondere gave hebt welke je in staat stelt om het miasma, mist die de Lost maken, kan opruimen, waardoor Revenants zonder masker kunnen leven.

Bouw je Revenant

Wat heel interessant is aan Code Vein is de uitgebreide character creator. Er zijn maar weinig games die zo veel opties hebben. Het is dan ook niet gek dat het internet vol staat met bekende figuren uit anime series. Je kan (bijna) alle personages uit welke serie dan ook namaken in de game. Vreemd genoeg zijn er dan wel een aantal zaken die niet te doen zijn in de creator, zoals het aanpassen van de hoogte van je personage (wordt toegevoegd in de oktober update, aldus Bandai Namco) of het degelijk implementeren van twee haarkleuren. Met veel pijn en moeite is het me gelukt om Neo na te maken uit de serie Rwby. Het vervelende is alleen dat beide helften van het haar separaat van elkaar bewegen, dat zorgt voor wat vreemde beelden tijdens het spelen, maar zelf stoor ik me er niet heel veel aan.

Vampiers met vrienden

In de game zal je veel leed moeten ondergaan tijdens de gevechten die tegenkomt. Om dit enigszins te verzachten is er een mogelijkheid om een vaste partner mee te nemen in het veld. Deze partners hebben ieder hun eigen speciale vaardigheden en kunnen het je een stuk makkelijker maken. Daar zit ook een nadeel aan, want het maakt de hele game aanzienlijk makkelijker, zeker tijdens boss fights. Dit zit hem vooral in het feit dat jouw partner de baas kan afleiden, zodat jij serieuze schade kunt doen. Toegegeven de bazen zijn nog steeds iets lastiger dan de gemiddelde bazen in andere games, maar Code Vein werd nooit echt moeilijk, op één gevecht na. Gelukkig is er ook de mogelijkheid om er alleen op uit te gaan. Maar zelfs alleen is de game minder uitdagend dan je wellicht zou verwachten van een game in dit genre. Alleen in het laatste gebied van de game had ik wat moeite met de "gewone" vijanden. Als doorgewinterde Dark Souls speler zal dit misschien niet heel interessant voor je zijn, maar het biedt wel perspectief voor nieuwe spelers in het genre.

Je kunt ook gebruik maken van multiplayer, wat inhoudt dat je een distress signal verstuurt waar andere spelers op kunnen reageren. De spelers blijven in de sessie tot je een baas hebt verslagen of één van de spelers dood gaat. Zo kan je elkaar dus ook door hele gebieden helpen. Er zitten wel consequenties aan het inzetten van een andere speler. Zo kunnen de mistles (denk bonfires) alleen geactiveerd worden als checkpoint, maar je kan niet rusten. De speler die je komt helpen maakt zelf geen progressie in het gebied en zijn herstelmogelijkheden worden gehalveerd. Als je het voor elkaar krijgt om een baas te verslaan dan worden beide spelers beloond met een Mark of Honor. Met deze voorwerpen kan je nieuwe titels, gifts en andere dingen vrij spelen. Om het maximale level te bereiken, level 30, heb je maar liefst 400 Marks of Honor nodig, dus het houdt je bezig. En; het is ook een achievement, dus je hebt iets om naar uit te kijken.

Bloedcodes voor al je behoeftes

Naast het forse aantal wapens zijn er meerdere dingen die je Revenant sterker kunnen maken. Elke Revenant beschikt over een Blood Veil. Dit is een kledingstuk welke is aangepast, zodat een Revenant Drain Attacks kan uitvoeren. Deze zijn er in verschillende vormen en elke Blood Veil is weer goed voor andere situaties. De meest interessante toepassingen zijn misschien wel de Blood Codes. Blood Codes zijn de nieuwe bloedtypes die Revenants krijgen zodra ze geen mens meer zijn. Jij bent natuurlijk speciaal en kan meerdere Blood Codes in je bezit hebben. Elke Blood Code heeft weer zijn eigen skillset, waarmee jij on the fly kunt wisselen tussen verschillende speelstijlen. Dit betekent dat je dus niet na hoeft te denken bij het levellen; je standaard stats - zoals HP en damage types - verbeteren elke keer dat je een level omhoog gaat. De Blood Codes bepalen, samen met je Blood Veils, welke stats een boost krijgen zodra je dit gebruikt. Dit kan je te allen tijden wisselen, dus je kunt zorgeloos levellen.

Slechte zaken van Veil

Zoals verwacht is Code Vein natuurlijk ook niet perfect. Het grootste punt wat mij opviel was het gebrek aan bewegende monden buiten de cutscenes om. In alle cutscenes loopt dit prima, maar zodra je mensen aanspreekt in de game zelf praten lijken ze op telepathische wijze met je te spreken. Ook zijn er wat foutjes in de details, zoals haren die door je kleding heen komen of licht boven de vloer zweven in plaats van er op staan. Daarnaast heeft de game zo nu en dan last van vertragingen op de Xbox One X, maar dit is aanzienlijk meer op de normale Xbox One. Vertragingen halen je op kritieke momenten uit een game, maar het vreemde is dat de vertragingen zich (bij mij) alleen voordeden in lege gebieden. Op zich best vreemd. Het volgende punt is dat als je te snel door een gebied heen gaat, je soms moet wachten op een muur van mist om naar het volgende gebied te gaan. Het gebeurd niet heel vaak, maar het kan storend zijn. Dit alles is niet super storend als je er niet op let, maar dat is anders voor de laadtijden. De laadtijden duren gemiddeld zo'n 30 seconden en dat is veel te lang naar mijn mening.

Conclusie

Code Vein doet genoeg om op eigen benen te kunnen staan. Zo is er een zeer uitgebreide character creator en zijn er genoeg blood codes, wapens en blood veils om je eigen stijl te ontwikkelen. De game is helaas alleen bij vlagen echt uitdagend, maar dat haalt niet weg dat Vein een geweldige wereld is om te verkennen. Multiplayer is een leuke toevoeging, zeker omdat je hele gebieden met twee man kan ontdekken, maar let wel op je healing. Er zijn wat negatieve aspecten, zoals monden die niet meebewegen tijdens gesprekken, maar dat zijn zaken die de pret niet mogen drukken. Je moet alleen wel geduld hebben met de laadschermen die regelmatig voorbij komen. Al met al zit de game goed in elkaar.

Reacties

Login of registreer om te reageren.