Lees hier de review van Destiny 2’s grootste uitbreiding.

• Verhaal wordt goed verteld
  • Nieuw upgrade-systeem voor uitrusting
  • Nieuw wapentype
  • Nieuwe spelers zullen wellicht worstelen met de termen
  • De PvP-modi krijgen geen liefde in deze uitbreiding

Gespeeld op Xbox Series S.

Destiny en Destiny 2 hebben bij elkaar al veel uitbreidingen gekregen, maar niet elk van deze toevoegingen pakte even goed uit. Bungie laat zich echter niet uit het veld slaan en presenteert de nieuwste uitbreiding voor hun looter shooter: The Witch Queen. Xboxworld zocht voor jullie uit of deze uitbreiding het spelen waard is.

Lichtpuntjes, heel veel lichtpuntjes

De laatste paar jaar is Bungie hard aan de slag gegaan om de verhalen van Destiny te laten vertellen in de game. Dit was eerder niet zo en vaak was je aangewezen op grimoire cards waar de informatie op stond. Dit leidde vaak tot hersenloos rondrennen in de omgevingen die je kreeg voorgeschoteld. In de Witch Queen-uitbreiding werpt de nieuwe manier van verhaalvertelling eindelijk hun vruchten af. Deze uitbreiding verteld het verhaal van Savathûn, de Hive-koningin. Zij is de zus van Oryx, wie veteranen van de serie al eerder hebben bevochten. De planeet Mars is weer teruggekeerd in het zonnestelsel en het is aan jou om er achter te komen wat het verband is tussen Mars, Savathûn en het licht waar zij over beschikt. Wat mooi is aan deze uitbreiding is dat er daadwerkelijk de tijd wordt genomen om het verhaal uit de doeken te doen en Bungie is er in geslaagd om ook een interessant achtergrondverhaal mee te geven aan de grote vijand van deze nieuwe campagne. Dit verhaal wordt langzaam verteld terwijl je Mars en het nieuw toegevoegde gebied: Savathûn’s Throne World. Als er iets aan te merken valt op het verhaal dan is het dat het voor nieuwkomers aardig verwarrend kan zijn door de overdaad aan Destiny jargon en terminologie. De game biedt gelukkig wel de optie om alles rustig na te lezen.

Veel nieuws onder de zon

Naast een nieuwe campagne zijn er meer zaken toegevoegd die de kwaliteit van de game ten goede komen. Je kunt dankzij de update nu jouw favoriete gear upgraden zodat deze altijd bruikbaar is, ongeacht je niveau (Light). Voor conventionele gear vergt dit simpelweg het absorberen van een sterker wapen, maar Legendary en Exotic voorwerpen vragen meer en soms ook zeldzame materialen. Natuurlijk blijf je overgeleverd aan de goden van RNG (willekeur dus) wat betreft drops, maar als je eindelijk dat toffe voorwerp hebt gekregen kan je deze dus ook blijven gebruiken. Daarnaast is er een volledig nieuw wapentype toegevoegd: de Glaive. Dit is een combinatiewapen waar je aan de ene kant een speer hebt en aan de andere kant een sterk afstandswapen. Dankzij dit wapen heb je nog meer opties om uit te kiezen bij het slachten van je tegenstanders alleen moet je er niet te veel van verwachten in PvP. De Glaive is namelijk vrij traag en dat kost je negen van de tien keer je kop online.

Ook nieuw zijn vijanden die gebruik maken van het licht van de Traveller. In essentie betekent dit dat je zelf getrakteerd zult worden op de krachten die normaal gesproken alleen beschikbaar zijn voor Guardians. Het zorgt ook voor een andere look voor de normaal zo kleurloze Hive. Er zitten zelfs vijanden tussen die een ghost hebben, waardoor ze continu tot leven worden gewekt tot je de ghost vernietigd. Dit alles brengt dus andere tactieken met zich mee en dat houdt de gameplay ook weer fris. Dan is er ook de Legendary-modus van de campagne. Deze voegt daadwerkelijk een degelijke uitdaging toe en vraagt het uiterste van jou en jouw team en zo bereik je langzaam maar zeker de het huidige maximale niveau van 1500 light.

Een beetje plezier met meerdere Guardians

Het grootste minpunt aan The Witch Queen is dat er geen unieke content wordt toegevoegd aan de multiplayer modi, en specifiek de PvP modi. Je moet het dus doen met wat je nu hebt. Wat je wel krijgt, is een nieuwe Raid. Het vergt wat grinden en het uitspelen van de Legendary-campagne om degelijk op niveau te komen, maar dat is allemaal de moeite waard. Destiny 2 biedt nu ook de mogelijkheid aan om bij te houden welke quests je nog moet voltooien om de laatste paar levels te behalen die nodig zijn voor toegang tot de raid. Een welkome toevoeging, al hadden we dat natuurlijk al veel eerder willen zien. De campagne zelf houdt je ongeveer tien uur bezig en dan heb je nog de legendarische variant en daarnaast de Raid waardoor je uitkomt op meer dan twintig uur aan extra speeltijd. Jij en jouw team hebben voorlopig dus nog genoeg te doen.

Destiny 2: The Witch Queen is het beste van Destiny. Het heeft een interessant verhaal, nieuwe wapens, mogelijkheid tot behoud van jouw favoriete voorwerpen, nieuwe vijanden en een nieuwe raid. Dit alles maakt van deze uitbreiding een compleet pakket die je zonder zorgen kunt aanschaffen. Nieuwe spelers zullen wel even moeten wennen aan alle termen die in het rond worden gestrooid en ik had graag wat meer support gezien voor de PvP, maar al met al is het een zeer geslaagde uitbreiding.