Dorian de la Fosse | maandag 7 Jul 2025, 22:04
Lees hier de review van deze Elden Ring spin-off!
Gespeeld op Xbox Series X
Het leek er een tijd lang op dat de dlc van Elden Ring, Shadow of the Erdtree, ons laatste avontuur zou zijn in de werelden van de populaire game. En ondanks dat je Elden Ring zo vaak als je wilt opnieuw kunt spelen, zou het natuurlijk ook leuk zijn om een heel nieuw deel te kunnen spelen. Die wens is (een soort van) in vervulling gegaan met Elden Ring: Nightreign, een spin-off die het beste van de soulslike games combineert met battle royale en roguelike elementen. De vraag is dan natuurlijk hoe zo’n grote verandering van gameplay uitpakt voor ontwikkelaar From Software. Xboxworld zocht het voor jullie uit.
Direct aan het begin van Nightreign wordt duidelijk gemaakt dat je te maken hebt met een spin-off van Elden Ring. In deze game worden de Lands Between bedreigt door een kwaadaardige kracht die zichzelf de Nightlord noemt. De komst van de Nightlord zorgt voor verval in de Lands Between. Vele krijgers zijn opgestaan om het tegen deze kracht op te nemen, maar één voor één zijn ze gevallen. Terwijl de nacht steeds meer van de Lands Between opslokt is het aan een handjevol overgebleven strijders om de Nightlord te verslaan en te redden wat er over is gebleven van hun wereld. Het is aan jou en je lotgenoten om op excursies te gaan en af te rekenen met deze ongekend grote dreiging. Maar de vraag die dan al snel rijst is: Ben je goed genoeg om te overleven?
Om de verschillen van Nightreign ten opzichte van Elden Ring duidelijk te maken, en natuurlijk om mensen wegwijs te maken in de game, is er een tutorial die je stap voor stap uitlegt wat je allemaal kan en moet doen tijdens jouw runs door deze vervallen wereld. Hoewel veel van de gameplay elementen hetzelfde zijn gebleven, zijn er ook wat toevoegingen gedaan die passen bij de manier waarop de wereld werkt. Elden Ring: Nightreign is niet zo ontspannen als de hoofdgame, je bent continu aan het rennen en vechten om de steeds kleiner wordende ring voor te blijven en genoeg te levellen om bazen te kunnen verslaan. Onderdeel van deze cyclus is dus het snel reizen door het beschikbare gebied en hier helpt klimmen en klauteren ook bij. Weg is Torrent die jou razendsnel door verschillende gebieden kan slepen. Je moet alles op eigen kracht doen, dus het is goed dat alle personages nu meer kunnen bewegen. Daarnaast zit er ook geen valschade in de game, dus je kunt als een ware waaghals van hoogtes springen en daarna vrolijk doorlopen. Ondanks dat er meer snelheid in de game zit, betekent dit niet dat deze makkelijker te doorlopen is. Je komt nog steeds vijanden en bazen tegen die er geen problemen mee hebben om jouw hoofd van jouw schouders te scheiden, ook met acht man tegelijkertijd. In Nightreign telt dus niet alleen snelheid, je moet ook nog steeds op jouw vaardigheden leunen om een positief einde van jouw run te bereiken.
Zoals eerder aangegeven kent Elden Ring: NIghtreign dus een krimpende cirkel, een systeem wat je wellicht kent uit de gemiddelde battle royale games. Ook hier geldt dat als je buiten de ring valt dat je schade oploopt tot je weer in het speelbare gebied bent of bezwijkt. Je neemt het in deze game echter niet op tegen andere spelers, maar tegen de wereld zelf. Op diverse locaties op de kaart zijn punten te vinden waar je geheimen kunt ontdekken en bazen kunt bevechten. Om dit te doen begin je elke sessie met een door jou gekozen personage in één van de vele beschikbare klassen, in de game Nightfarers genoemd. De standaard Nightfarer is de Wylder, een personage die goed is voor starters en meerdere rollen kan vervullen. Hij heeft een gemiddelde snelheid en aanvalskracht en begint altijd met een Wylder’s Greatsword en Wylder’s Shield. Zijn speciale vaardigheid is een grijphaak en zijn ultieme vaardigheid is een krachtige explosie genaamd Onslaught Stake. Naast de Wylder zijn er nog een aantal andere klassen die welbekende rollen vervullen, zoals de Guardian die de rol van een tank vervuld of de Recluse die de magiër van het gezelschap is. Iedereen heeft zijn eigen uitrusting en vaardigheden, waardoor je gevarieerde party’s kunt maken. Je kunt er met zijn drieën ook voor kiezen om allemaal dezelfde klasse te nemen, er is niets wat je tegenhoudt. Tijdens het selectieproces tenminste. Na het bevestigen van de keuzes worden jij en jouw teamgenoten naar het strijdtoneel gevlogen door adelaren. Eenmaal aangekomen op de grond begint de race tegen de klok. Elke sessie bestaat namelijk uit drie in-game dagen en de eerste twee dagen duren ongeveer veertien minuten per stuk. In deze dagen race je over het terrein om zoveel mogelijk vijanden te doden, bazen te verslaan, uitrusting te verzamelen en runes uit te geven bij de sporadische handelaar of om te stijgen in level. Dit alles terwijl de ring steeds kleiner wordt totdat er een enkel gebied overblijft waarin de baas van de dag verschijnt. Het maakt niet uit of je op de eerste dag het maximale level van 15 hebt bereikt of dat je nog steeds blijft hangen op level 1, de baas verschijnt hoe dan ook. Na het verslaan van de baas begint de tweede dag waarop de ring weer langzaam kleiner wordt. Het bijzondere aan de tweede dag is dat er nog sterkere bazen op de kaart verschijnen. Deze testen jouw team op elk vlak, maar hun beloningen zijn het vaker wel dan niet waard. Denk bijvoorbeeld aan het vergaren van legendarische wapens of talismans, om maar niks te zeggen over de enorme hoeveelheid runes die je krijgt. Weet je uiteindelijk de grote baas van de tweede dag te verslaan, dan volgt de laatste dag. Deze vindt niet plaats op de kaart, maar in het domein van de Nightlord. Dit is het moment waar je naar toe hebt gewerkt. Het is nu tussen jou en de Nightlord in een gevecht om de dood. Win je? Dan kan je zomaar nieuwe dingen ontgrendelen in de Roundtable Hold, de zogeheten spelershub van de game. Verlies je? Dan is jouw sessie over en wordt je beloond met murk, de nieuwe valuta, en een aantal relieken waarmee je bonussen kunt toevoegen aan jouw personage. Wat de uitslag ook wordt, bij de volgende sessie begin je weer opnieuw met de basis uitrusting en level 1.
De enige permanente zaken die je mee kunt nemen zijn zogeheten chalices. Deze versierde bekers kan je vullen met de eerder genoemde relieken. Op die manier zorg je er bijvoorbeeld voor dat je aan het begin van elke sessie begint met vuurbommen of een nieuwe vaardigheid voor je wapen. De multiplayer werkt op zich prettig, zeker als je er vanuit gaat dat dit het eerste echte multiplayer project is van From Software, mijn enige punt van ergernis is echter dat je verplicht bent om of in je eentje te starten of met drie spelers. Er is (nog) geen optie voor twee spelers.
Zoals we inmiddels gewend zijn van From Software zijn ook de omgevingen van Elden Ring: Nightreign om door een ringetje te halen. De grafische stijl is gelijk aan Elden Ring en je zou dit kunnen bestempelen als niet de mooiste in de game wereld, maar deze is wel met liefde gemaakt. En dat zie je. Elden Ring: Nightreign speelt zich af in een bekende wereld, maar toch weten ze er een eigen smoel aan te geven. Zo kan je bekend lijkende locaties tegenkomen, zoals mijnen en kerken, maar het voelt nooit als meer van hetzelfde. Het geluid is ook weer van een topniveau. Net zoals in de hoofdgame maakt menig vijand weer angstaanjagende geluiden. Bazen kijken weer zoals vanouds op je neer en het omgevingsgeluid is meer dan prima. Er zijn zelfs wat knipogen naar eerdere games van From Software, maar deze verrassingen zal ik niet voor jullie verpesten.
Met Elden Ring: Nightreign laat From Software nogmaals zien dat ze staan voor kwaliteit. De combinatie van battle royale en roguelike elementen doen wonderen in de wereld van Elden Ring. Ook deze game is bij vlagen lastig en bruut, maar ook mooi met alles wat de omgevingen en vijanden te bieden hebben. Het enige minpunt vanuit mij is dat de game maar op twee manieren gespeeld kan worden: Alleen of met drie man. Dit hoeft voor jou natuurlijk geen probleem te zijn, maar wel iets om rekening mee te houden. Al met al is ook de spin-off van een razend populaire game met vlag en wimpel geslaagd.