Er is een nieuwe en gelicenseerde racegame met vrachtwagens beschikbaar. Lees hier de review!

• Gedetailleerde vrachtwagens
  • Vrachtwagens besturen moet je leren
  • Echte tracks
  • Grafisch verder geen wonder
  • Weinig content
  • Slechte narrator

Als je het hebt over racegames dan zal menig gamer je vertellen over de races die zij hebben gereden in hun mooie bolide of op hun strakke motoren. Sommige gamers zullen het zelfs hebben over boten of vliegtuigen. Maar zelden wordt er gesproken over vrachtwagens. Vreemd, aangezien deze klasse ook al een geruime tijd bestaat.

Via FIA

De reden dat er weinig wordt gesproken over vrachtwagenraces zal meer te maken hebben met de (niet bestaande) populariteit omtrent dat soort type games. De meerderheid van die games zijn arcaderacers en dat is net een beetje anders dan een simulator. Het helpt natuurlijk ook niet dat de meeste van die games ronduit slecht waren, dus het wordt tijd dat er een degelijke game wordt uitgebracht.

Bigben Interactive heeft de officiële licentie van de FIA (Federation Internationale de l'Automobile) en doet een poging om een degelijke game omtrent de European Truck Racing Championship (ETRC) uit te brengen.

Micromanagement in een grote machine

In ETRC neem je zelf plaats in de cabine van twee verschillende klasses (los van merken en modellen). Je hebt de vrachtwagens die in de ETRC racen en dan heb je nog de andere variant die je kennis laat maken met vrachtwagens in de (fictieve) World Series Tour. Het grote verschil zit hem hier voornamelijk in de besturing van de vrachtwagen aangezien alle voertuigen een snelheidslimiet hebben van 160 kilometer per uur.

Ongeacht welke competitie je aanspreekt zijn er eerst een aantal zaken die je moet leren voordat je met de rijdende bunkers het circuit op mag. Je krijgt volledige tekst en uitleg over hoe je moet racen in de game als je de volledige tutorial volgt. Hier kom je al een aantal zaken tegen die je niet in andere racesimulators vindt, zoals bijvoorbeeld het koel houden van je remmen. Als deze te koud zijn dan werken ze niet goed, maar als ze te warm zijn (wat snel gebeurt als je met een zwaargewicht moet afremmen) dan slijten ze sneller en moet je dus een pitstop maken. Verder was ik er niet van op de hoogte dat afremmen en sturen tegelijk geen optie was bij een vrachtwagen. Weer wat geleerd.

The Big League

Als je eindelijk door de (verplichte) tutorial missies heen bent dan kan je verder met de carrière modus. Hierin bepaal je in welke competitie je wilt rijden waarin er alleen verschil zit in een aantal tracks en hoe je vrachtwagen stuurt. Het is dus geen impactvolle beslissing. Buiten het feit dat je alsnog beide competities kunt rijden als je daar zin in zou hebben. Zoals je gewend bent in racegames moet je jezelf eerst bewijzen voordat je een contract aan kunt gaan met een sponsor. Aan het begin heb je dan ook alleen maar de beschikking over zogeheten “weekend contracts” waarin je een vrachtwagen te leen hebt voor een raceweekend. Na dit weekend moet je weer een nieuwe deal sluiten en dit gaat net zolang door totdat je eindelijk een langdurig contract af kunt sluiten. Vanaf dat moment is het ook mogelijk om je vrachtwagen aan te passen, waardoor de game net iets competitiever aanvoelt.

Van fouten moet je leren

Je kunt aan het begin kiezen hoe lang jij de races wil laten duren. Dit is weergegeven in percentages van 25 tot 100%. Dapper als ik was heb ik gekozen om voor de 100% te gaan. Dit doe ik immers ook in de F1 games. Hier kwam ik alleen het eerste grote struikelblok tegen van de game. Het is cool dat ze zoveel mogelijk proberen te simuleren, zoals pitstoppen en races voor pole position, maar het grote probleem is dat de vrachtwagens maar maximaal 160 km/u kunnen, waardoor simpele races van 12 laps (100%), wat in theorie niet veel is, een erg lange rit vormden. Je bent met gemak twee minuten bezig om een lap te voltooien en dat is er vanuit gaande dat je ook goed rijdt. Want als je de fout in gaat is er geen mogelijkheid meer om dit ongedaan te maken en dat heeft bij mij nog wel eens gezorgd voor frustratie. Wat ook niet helpt is jouw pitcrew die alleen maar dezelfde dingen herhaalt en je meestal te laat waarschuwt voor de situaties waarin je terecht kunt komen. Daarnaast lijkt het alsof er een vrouw erg inspiratieloos achter een microfoon heeft gezeten om dit in te spreken. Het enthousiasme spat er niet echt vanaf. Het is wel cool dat je daadwerkelijk over F1 tracks mag rijden.

Gelukkig is de AI in de game niet foutloos, zoals we eerder hebben gezien in andere racesims. Ook de tegenstander maakt fouten doordat ze een bocht overschatten of niet goed inhalen en ik zou liegen als ik zei dat dat me geen plezier deed. De game heeft alleen een beetje last van Formule 1 taferelen in de vorm van groepvorming in de laatste rondes. Er is bijna altijd één racer voorop met daarachter een grote groep die aan het vechten is voor een tweede of derde plaats met daarachter een kleine groep die hoopt niet op de laatste plaats te komen. In theorie ben je dus alleen in de eerste paar rondes aan het racen tegen de rest en zodra je een aantal rondes eerste bent dan zal dat negen van de tien keer ook je eindpositie zijn, tenzij je uit de bocht vliegt natuurlijk.

Teleurstelling in een cabine

In de game wordt gebruik gemaakt van de namen en pakken van de echte coureurs in de competitie. Dat is natuurlijk een voordeel van een licentiegame, maar tot op de dag van vandaag weet ik nog niet hoe ze eruit zien zonder helm (tenzij je het op internet zou opzoeken). Daarnaast zijn de cutscenes niet goed geanimeerd wat een beetje een lappenpop effect geeft. Wel moet ik eerlijk toegeven dat ze op grafisch niveau aardig zijn. Hetzelfde kan gezegd worden van de vrachtwagens en het oog voor detail in de cabine (als je voor de cockpit view kiest). Het is alleen jammer dat de rest van de game er grafisch iets minder goed van af komt. Het is niet zo erg dat tranen spontaan in je ogen vliegen, maar het doet wel onder voor andere games in dit genre, zoals Project Cars 2 om maar een voorbeeld te geven.

Daarnaast is er naast de carrière modus niet heel veel te doen. In Free Play heb je wel de mogelijkheid om de begrenzer uit te zetten, dus dat is dan een klein voordeel. Maar los daarvan oogt de content (op dit moment) een beetje karig en ik hoop dat ze daar met toekomstige updates nog wat aan gaan doen.

FIA European Truck Racing Championship is een game waarin ik veel uren heb gestopt. Dit kwam puur door de race ervaring, want van de content moet de game het niet hebben. Het voelt geweldig om met een paar ton staal over echte circuits te rijden. Wat wel storend is, los van de slechte narrator, is dat de races lang duren in een vrachtwagen die maar 160 km/u mag. Als je een paar fouten maakt dan is je eerste plaats verdwenen en mag je weer helemaal overnieuw beginnen, wat geen straf hoort te zijn. Dan zijn er ook nog de ondermaatse graphics waar de game mee te kampen heeft. Het oog voor detail van de vrachtwagens zelf is trouwens super, waardoor je ook gelijk ziet waar de meeste tijd in heeft gezeten. Al met al is het zeker een vermakelijke game, maar het is niet de racegame met vrachtwagens waar je op zit te wachten.