• Een op actie gebaseerd gevechtssysteem
  • Graphics
  • Weinig informatie over de mythologie

Dorian de la Fosse | maandag 13 Apr 2015, 19:48

Sinds oktober 2011 kon Japan al aan de slag met de originele versie van Final Fantasy Type-0. In Nederland kunnen we, bijna vier jaar later, ook genieten van deze game, maar dan in HD.

Final Fantasy

Final Fantasy Type-0 HD speelt zich af in een land genaamd Orience. In Orience zijn er vier verschillende staten (zogeheten Crystal States), ieder met een kristal die de hele staat voorziet van bijzondere krachten. De vier staten hebben hun vlag gebaseerd op de krachten van hun kristallen. Je hebt The Vermillion Bird Crystal, deze geeft de inwoners van Rubrum de beschikking over magie, The White Tiger Crystal, deze voorziet het Militesi Empire van techniek en wapens. Dan is er nog The Azure Dragon Crystal, welke de kracht van de draken bezit en wordt gebruikt door het koninkrijk genaamd Concordia en als laatste The Black Tortoise Crystal, die de inwoners van Lorican de kracht geeft van bescherming. Iedere staat heeft ook een academie, wat ze in het spel een Peristylium noemen.

Op een dag valt het Militesi Empire de andere staten binnen in een poging om de andere kristallen te bemachtigen. Het spel begint zodra ze de staat Rubrum bereiken. Het is aan “Class Zero”, een geheim project van de Akademia Peristylium in Rubrum, om daar een stokje voor te steken en de soldaten van de White Tiger Crystal terug te sturen naar waar ze vandaan komen.

Fabula Nova Crystalis

Type-0 is van origine een handheldgame. In 2005 werd het spel aangekondigd als onderdeel van de Fabula Nova Crystalis, een reeks Final Fantasy games die allemaal gebruik maken van de zelfde mythologie, net zoals Final Fantasy XIII en Final Fantasy Versus XIII (nu FFXV). De game zag echter nooit het licht in Europa enAmerika en na een naamswijziging (van Final Fantasy Agito XIII naar Type-0), werd de game eindelijk gereleased, maar alleen in Japan. Het is daarom ook geen verassing dat deze HD-remake op grafisch gebied nogal te wensen overlaat. Square Enix heeft de game laten porten naar de current gen consoles, maar er is geen enkel punt geweest waarop ik dacht dat ze dit niet op de last-gen uitgebracht konden hebben. De omgevingen zijn vrij standaard, alles wat op afstand is wordt in 2D weergegeven, de NPC's zien er uit alsof ze uit een game van de eerste Xbox komen en ga zo maar door. Een ander puntje is het gebrek aan informatie. Je krijgt een aantal cutscenes waarin termen worden gebruikt die je bekend voorkomen als je FF XIII hebt gespeeld, zoals l'Cie en Focus, maar als je niet thuis bent in Fabula Nova Crystalis, dan kan het zijn dat de meeste termen erg verwarrend overkomen. Je kunt wel wat informatie verkrijgen uit het Crystarium, dit is de bibliotheek van de Akademia Peristylium die gedurende de game wordt aangevuld, maar iets meer informatie had, zeker voor de nieuwkomers, een stuk beter geweest.

Class Zero

Wat ze wel goed hebben gedaan is de gameplay. Jij bestuurt alle 14(!) leden van Class Zero. Op twee personen na is iedereen vernoemd naar kaarten, dus van Ace naar King. Sommigen hebben een naam in een andere taal, zoals Cinque en Sice. Elk lid speelt totaal anders. Zo heb je Ace met magische speelkaarten, die geschikt is voor snelle gevechten, maar daar tegenover staat Jack, met een katana, die erg log beweegt maar heel goed kan counteren. In iedere missie krijg je de mogelijkheid om met drie personen een missie uit te voeren. In de missies kun je, met een simpele druk op de knop, wisselen tussen de drie characters. Zo kun je zelf je persoonlijke team samenstellen. Het is alleen niet aan te raden om elke keer hetzelfde team mee te nemen. Iedereen levelt individueel, dus als je een standaard team gebruikt, dan zal de rest nooit beter worden. Dit kan voor veel problemen zorgen als een van je teamleden het loodje legt. Als er iemand sterft dan kun je, als je de D-pad omhoog drukt, je verloren teamlid vervangen voor een ander. Het is knap lullig als je met een level een character moet vechten tegen level zestig tegenstanders.

Om terug te komen op de gameplay, dat is werkelijk fantastisch. In tegenstelling tot andere FF-games komt het hier voornamelijk neer op actie. Elk van de vier toetsen staat voor een actie, welke verschilt en aan te passen is per persoon. Zo kun je op X een magische spreuk zetten en op A een speciale aanval. Het verschil in speelstijlen en vaardigheden zorgt er voor dat de game altijd interessant blijft.

"Om terug te komen op de gameplay, die is werkelijk fantastisch."

We want your blood

Type-0 maakt, zoals eerder aangegeven, weinig gebruik van grafische hoogstandjes. Met als gevolg dat de cutscenes er niet uit zien als FF cutscenes en dat sommige momenten door de narrator worden verteld terwijl je alleen maar een plaatje op je beeldbuis ziet. Square Enix heeft wel geprobeerd om nieuwe elementen toe te voegen aan de game. Dat is ze zeker gelukt. Het eerste dat duidelijk wordt als je de cutscenes bekijkt, is dat de stijl van Type-0 veel grimmiger is dan die van de gemiddelde Final Fantasy game. Type-0 is de eerste FF-game waar bloed rijkelijk vloeit. Nu was er in eerdere delen af en toe wel wat bloed te zien, maar in Type-0 zijn ze helemaal los gegaan. Zo vind je bij bijna elk slagveld wel een hele poel bloed en af en toe een aantal lijken. Dit zorgt er voor dat het allemaal iets realistischer overkomt en ik ben van mening dat ze dit in hun andere games ook toe mogen voegen. Naast het bloed en de unieke gameplay hebben ze wel een ander element weer terug gebracht. De zogeheten “Overworld” gevuld met random encounters. Aan het begin voelt het een beetje ouderwets aan, maar het went al snel. Ook zijn de sidequests prominent aanwezig, dus kun je tussen missies door andere mensen helpen om zelf weer iets beter te worden. Ook kun je aan de slag met het broeden van Chocobo's. Zo kun je een geheel eigen ras van Chocobo's creëren door wilde Chocobo's met je eigen Chocobo's te laten paren. Je kunt ook een kijkje nemen bij de Arena, waar je de combat skills van iedereen kunt trainen om zo zelf te leren hoe je met alle characters moet spelen.

It's all in the upgrades

Naast het levelen kun je Class Zero upgraden door middel van wapens, equipment, magic en skills. Skills kun je upgraden door te levelen. Zodra je levelt zijn er een aantal punten die je uit kunt geven aan je skills. Magic moet op een andere manier upgraden. Je moet hiervoor naar een kamer genaamd Altocrystarium. In het Altocrystarium kun je Phantoma uitgeven om je magie sterker te maken. Phantoma krijg je door vijanden te verslaan. Wapens en equipment kun je kopen of verkrijgen door sidequests te voltooien.

Met Final Fantasy Type-0 HD heeft Square Enix geprobeerd om een nieuwe weg in te slaan. Maar aangezien het een port betreft van een handheldgame uit 2011, kost het wat moeite om dat te zien. De graphics zijn niet om over naar huis te schrijven en nieuwkomers in het universum van Fabula Nova Crystalis zullen het moeilijk krijgen met het begrijpen van het verhaal. Als je de moeite neemt om langs die punten te kijken dan staat je een hele mooie ervaring te wachten. De gameplay is goed en je hebt heel veel personages om mee te spelen. Er zijn veel sidequests beschikbaar, dus als je niet van plan bent om de hele tijd oorlog te voeren tegen het Militesi Empire, dan heb je nog genoeg andere dingen te doen. Je kunt ook altijd nog met Chocobo's knuffelen.