Na tien jaar kreeg FFXV eindelijk een release. Is de game nog de moeite waard?

• Het gevechts systeem werkt fantastisch
  • Er is genoeg te doen buiten het verhaal
  • Het broederschapsthema is een leuke toevoeging
  • Het verhaal voelt niet af en bij vlagen rommelig
  • Weinig summons

Final Fantasy XV is een game die heel lang in ontwikkeling is geweest. Ten tijde van Final Fantasy XIII was de game in ontwikkeling onder de naam Final Fantasy Versus XIII voor de Playstation 3. Final Fantasy Versus XIII zou, net als Type-0, onderdeel uitmaken van het Fabula Nova Crystallis universum, een universum waar kristallen de boventoon voeren (Zoals in bijvoorbeeld FFXIII). De game is uiteindelijk onder een andere naam uitgebracht en de Xbox gamers mochten er ook mee aan de slag gaan. Is Final Fantasy XV, of Final Fantasy is zijn geheel, nog relevant in de huidige markt?

Final Fantasy is een grote naam in de gamesindustrie en dit hebben ze mede te danken aan het succes van hun eerdere games. Maar waar de meeste studio’s zich vasthouden aan hun oude formule, is Square-Enix altijd bezig geweest met het vernieuwen van hun franchise. Zo zijn ze van middeleeuwse taferelen (o.a. de eerste Final Fantasy) doorgegaan naar een futuristische setting (Final Fantasy XIII). Voor Final Fantasy XV zijn ze iets dichter bij de huidige tijdslijn gebleven. De setting is te vergelijken met vandaag de dag, denk bijvoorbeeld aan smartphones, maar toch is er ook hier en daar een fantasie-setting te zien. Zo zit de wereld van Eos vol met wezens die zich thuis zouden voelen in menig fantasiefilm. Deze combinatie werkt uitstekend. En voor FFXV hebben ze gekozen voor een open wereld, iets waar de fans al een hele tijd om hadden gevraagd.

Lucis in de problemen

De wereld van Final Fantasy XV zit dus goed in elkaar, maar hoe zit het met het verhaal? Daar speel je immers een Final Fantasy game voor. In FFXV speel jij als Noctis Lucis Caelum, de prins van het koninkrijk Lucis, die samen met drie vrienden, Prompto, Gladiolus en Ignis, onderweg is naar zijn bruiloft. Wat je echter niet weet is dat gedurende zijn afwezigheid de hoofdstad van Lucis, Insomnia, wordt aangevallen door het keizerrijk Niflheim. Het belangrijkste onderdeel van het koninkrijk, het kristal, is gestolen en de prins en zijn verloofde zijn doodverklaard. Dit zorgt er voor dat de bruiloft wordt geannuleerd en dat de vier vrienden op een roadtrip gaan om de wereld te redden. Het klinkt allemaal best interessant en dat had het best kunnen zijn, ware het niet dat het verhaal bij vlagen super vaag is. Zo weet je alleen wat er aan het begin gebeurt in Insomnia als je de film Kingsglaive hebt gezien. De film wordt niet meegeleverd met de standaard en Day One edities van de game, dus dat zorgt voor een verhaal wat niet goed te volgen is. Verder in de game wordt dit helaas niet beter. Je bent afhankelijk van laadschermen, boeken, kranten en radioberichten om een beetje duidelijk te krijgen wat er nu echt gaande is. Dit is jammer, aangezien de game richting het einde toch wat sterker wordt qua verhaal.

De onderlinge relatie tussen de vier reisgenoten is ook niet helemaal duidelijk. Als je wilt weten wie ze zijn en wat zorgt voor de bijzondere relatie, ben je voornamelijk afhankelijk van de anime-serie Final Fantasy XV Brotherhood, welke je gratis kunt bekijken op Youtube. Doe je dat niet, dan zal je niet alle gesprekken begrijpen. Ondanks dat ik genoten heb van de film en de serie is het vreemd dat je externe bronnen nodig hebt om een gedeelte van het verhaal te begrijpen. Regelmatig kreeg ik het gevoel dat het verhaal nog niet af was.

Wereld vol gevaar

Waar het verhaal tekort komt, compenseert de rest van de game. Het grootste gedeelte speelt zich af in de open wereld. Je bent vrij om te gaan en te staan waar je wilt (als je ver genoeg bent in het verhaal dan) en elk stadje of dorpje dat je tegenkomt heeft NPC’s met sidequests. Over het algemeen zijn de sidequests, zoals je ze verwacht van een gemiddelde RPG. Vindt dit, bezorg dat, je kent het wel. Naast de “gewone” sidequests zijn er ook de zogeheten hunts. De hunts, zoals de naam al doet vermoeden, zijn missies waarvoor je op bepaalde wezens moet jagen. Dit zijn niet alleen sterkere varianten van bestaande monsters, maar er zijn ook hunt-exclusive monsters die je het leven zuur proberen te maken. Ondanks dat je continu met hetzelfde bezig bent, verveelt het spelen van sidequests eigenlijk nooit. En dat is een prestatie op zich. Ik heb mezelf regelmatig moeten beloven om verder te gaan met het verhaal na die ene missie, maar dat lukte me niet altijd. En dat is een goede eigenschap van een game.

Reizen in stijl

Als je de term sidequest hoort dan gaat dat vaak gepaard met het woord “backtracking”. Ook in FFXV bezoek je regelmatig dezelfde locaties, maar dit doe je wel in stijl. In dit geval staat stijl gelijk aan de Regalia, de auto van de koning van Lucis. Aan het begin wordt je rondgereden door Ignis, maar zodra je iets verder komt in de game mag je ook zelf plaatsnemen achter het stuur. Helaas is het rijden met de Regalia een on-rails ervaring, maar je kan wel luisteren naar soundtracks van diverse Final Fantasy games. De Regalia beschikt echter ook over een quicktravel functie tegen betaling (10 gil), zodat je sneller op je locatie kan zijn.

De Regalia is afhankelijk van de vele wegen die Lucis rijk is om je op je bestemming af te leveren. Of in ieder geval dicht bij je bestemming. Het komt regelmatig voor dat je nog een heel stuk af moet leggen zonder dat je de Regalia kan gebruiken. Hier is ook een oplossing voor gevonden. Vanaf hoofdstuk drie is het mogelijk om chocobo’s te gebruiken, maar je moet natuurlijk wel eerst een missie doen om ze te openen. De chocobo’s zijn bijna overal te gebruiken hoe jij je verplaatst in de wereld is jouw eigen keus. De Regalia is wel sneller, maar die rijdt natuurlijk alleen op de weg.

Combat

Waar Final Fantasy XV in uitblinkt is het gevechtssysteem. Dit keer hebben ze gekozen voor een actie georiënteerd systeem, dus er is ook geen sprake meer van de welbekende arena’s. Alle gevechten gebeuren gewoon op je huidige locatie. Jij bestuurt alleen Noctis in de gevechten, maar je kunt wel bepaalde aspecten van je reisgenoten bepalen. Zo kan Gladiolus Greatswords en Shields gebruiken, Prompto gebruikt Guns en Machinery en Ignis gebruikt Knives en Polearms. Je kunt ook de secundaire wapens vervangen voor magie, zo kan je dus inspelen op alle situaties. Je kan de loadout zelfs aanpassen in een gevecht. Noctis zelf kan elk wapentype gebruiken en natuurlijk ook magie. Je kan vier wapens/spreuken tegelijkertijd toekennen aan Noctis door middel van de vierpuntstoetsen. Je kan ook mid-combo wisselen van wapen om je combo’s langer te maken en dus meer schade toe te brengen. Het vechten zelf gaat soepel en vloeiendt, zoals je het verwacht van actiegames. Square-Enix heeft duidelijk veel tijd besteedt aan het gevechtssysteem, het werkt fantastisch.

Als je wat verder bent in de game dan krijg je ook de mogelijkheid om te summonen. Dit werkt alleen niet zoals je gewend bent van een Final Fantasy game. Je moet namelijk aan bepaald eisen voldoen om één van de Astrals te gebruiken. Leviathan kan bijvoorbeeld alleen opgeroepen worden in de buurt van water als Noctis in gevaar is en zelfs dan heb je niet de garantie dat je kan summonen. Als het dan uiteindelijk lukt dan krijg je wel een adembenemende ervaring die je lang bij zal blijven.

Skills

Ieder lid van je team beschikt over een unieke vaardigheid die je kan helpen bij je avontuur. Zo kan Noctis als enige vissen. De eetbare vissen worden aangegeven met een gele stip en de itemvissen worden aangegeven met een blauwe stip. Dit is een leuke mini-game die je kan spelen ter afwisseling. Gladiolus pakt items op na een gevecht. Dit kunnen potions zijn, maar ook wat sterkere medicijnen, zoals elixirs. Ignis is de enige die kan koken. Als je er voor kiest om in de natuur te slapen dan kan je kiezen wat er wordt gemaakt. Al het voedsel heeft zijn eigen kwaliteiten en voordelen, dus het is handig om het juiste gerecht te eten, voordat je bijvoorbeeld een gevaarlijke hunt-missie gaat doen. Prompto maakt foto’s van de belangrijkste aspecten van de dag. De foto’s krijg je te zien zodra je gaat uitrusten en je kunt ze ook opslaan om ze later te bekijken.

Het thema van Final Fantasy XV is broederschap. Dit merk je in alles. De opmerkingen naar elkaar, de diverse gesprekken die ze voeren, maar bijvoorbeeld ook aan de gevechten. Ondanks dat het verhaal niet helemaal duidelijk is, is het wel duidelijk dat Noctis, Gladiolus, Prompto en Ignis een lange reis tegemoet gaan die hun vriendschap alleen maar sterker maakt.

Final Fantasy XV is een onvergetelijke ervaring. Het verhaal is rommelig, maar dat is eigenlijk het enige echt negatieve aspect. De gevechten zijn goed en zelfs de sidequests vervelen niet en de onderlinge band die de vier vrienden opbouwen is een leuke ervaring. Het had wel iets leuker geweest als de Astrals wat vaker ten tonele zouden treden, maar de zeldzaamheid van hun verschijning maakt het dan ook wel weer speciaal.