Dorian de la Fosse | vrijdag 20 Jun 2025, 14:47
Lees hier de review van deze horror game.
Gespeeld op Xbox Series X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series S/X.
Het valt niet mee om games te ontwikkelen. Dat geldt helemaal als je in je eentje de poging waagt. Toch hebben we in de afgelopen paar jaar veel indie-ontwikkelaars gezien die een poging hebben gedaan een horrorgame te maken, met wisselend succes. Het vorig jaar verschenen Gore Doctor, een game ontwikkeld door één persoon, heeft eindelijk zijn weg van de pc naar de Xbox gevonden en wij hebben een exemplaar ontvangen om te reviewen. Tijd om alle lichten uit te doen en een dekentje te pakken, want het griezelen gaat beginnen.
Bij het opstarten van de game krijg je kort het logo van de ontwikkelaar te zien, Salient Games, waarna je direct in het menu terecht komt. Zodra je op New Game drukt begint het spel direct met jouw personage die vastgebonden ligt op een brancard welke een kamer in wordt gerold door twee gemaskerde mannen. Na een kort dialoog begint de game en ben je vrij om door het ziekenhuis te lopen op zoek naar vrijheid. Het eerste dat opvalt, is dat de game erg donker is. Op de versie die ik speelde – de Series X versie – was er geen mogelijkheid om de helderheid te verhogen. Online heb ik gezien dat sommige versies die optie wel hebben, dus dat is vreemd. Gelukkig is het donker in huis zullen we maar zeggen. Daarnaast beweegt jouw personage enorm houterig. In een survival horror-game vanuit het eerste persoonsperspectief is dit niet ideaal. Verder zitten er nog wat platformelementen in de game, waarbij je vaak op kisten of dozen moet springen om hogerop te kunnen komen of een nieuwe route te vinden, maar doordat je beweegt als een splinter in iemands vinger kost het vaak meerdere pogingen om de sprongen goed te doen. Dit zijn echter momenten die niet vaak voorkomen in de game en waar ik best overheen kan kijken als de rest van de game goed in elkaar steekt. Hoewel de ontwikkelaar goede ideeën heeft, komen ze in Gore Doctor niet tot hun recht. Zo is er weinig invulling voor het verhaal los van documenten die je kunt vinden voor achtergrondinformatie. Hieruit blijkt dat de Gore Doctor zich inlaadt met het occulte en mensen offert voor zijn eigen doeleinden. Denk ik. Het is zelfs na het uitspelen nog steeds niet helemaal duidelijk wat er nu precies aan de hand was.
Gore Doctor brengt jouw al gauw in contact met een aantal wapens die je kunt gebruiken om het karige aantal vijanden in de game te infecteren met een fatale dosis van de dood. De eerste twee wapens vindt je in het tweede level van het spel, respectievelijk een hakbijl en pistool, en je mag ze hier ook gelijk toepassen op de vreemde zombie-achtige figuren die door de sporthal van het centrum lopen. Hier komt weer de houterige besturing om de hoek kijken. Met je bijl hak je in op de vijand om ze van je af te houden en te verslaan. Hier kreeg ik regelmatig het probleem dat als ik te snel achter elkaar sloeg de klap niet goed registreerde op de vijand, waardoor hij mij kon slaan in plaats van dat hij schade opliep. Dit is op te lossen door rustiger te slaan en om de vijand heen te lopen zodat je zelf niet geraakt wordt, dus het is geen groot probleem. Maar het is wel opvallend. Net zoals de algehele lengte van de game. Ik heb online een beetje rondgekeken naar de gemiddelde speelduur die anderen hadden voordat ze de credits bereikten en velen hadden het over ongeveer vier uur. Bij mij rolden de credits voorbij na 75 minuten spelen en zelfs dat voelde al lang aan. Ik zat een geruime tijd vast bij een pianopuzzel, en daarmee bedoel ik een minuut of tien. Dit was de lastigste puzzel naar mijn mening en de andere puzzels waren wel gevarieerd, denk bijvoorbeeld aan tegelpuzzels die je moet draaien of het vinden van kaarsen voor een ritueel, maar ze voegden verder niet heel veel toe. Ik kreeg meer het idee dat de puzzels waren toegevoegd om wat snelheid uit de game te halen en zo de speeltijd te rekken. Verder zaten er ook maar een handjevol vijanden in de game, los van de bazen die je tegenkomt, en ze waren geen van allen een echte uitdaging. Om de game nog wat extra horror mee te geven wordt er gebruik gemaakt van harde geluiden en schaduwfiguren die jumpscares moeten veroorzaken. Dit kan goed worden toegepast om een enge game nog enger te maken, maar Gore Doctor was al niet eng vanaf het begin, dus het deed niks voor de algehele sfeer. En dat vind ik erg jammer, want de ontwikkelaar heeft geprobeerd bekende horrorelementen te combineren tot iets unieks waar ik normaal gesproken zeker voor te porren ben, maar dit is niet de game waarin dit tot zijn recht komt. De soundtrack tijdens de aftiteling is echter wel supergoed.
Gore Doctor probeert veel te zijn, maar een onduidelijk verhaal gecombineerd met fascinerende elementen die niet tot zijn recht komen zorgen ervoor dat de ervaring niet echt positief is. Voeg daar de houterige beweging aan toe en het voelt allemaal meer aan als een vroege tech demo voor Half Life 2 dan een echte game. De korte speelduur werkt in dit geval in het voordeel van de game, maar het is ook een nadeel. Ik hoop dat de ontwikkelaar door gaat met het maken van games, want de ideeën zijn goed en deze game kan gebruikt worden als een mooi opstapje naar iets beters. Maar voor de huidige prijs van 20 euro kan ik deze niet aanraden.