Ben je benieuwd naar het nieuwe avontuur van de Avengers? Lees hier de review!

• Unieke speelstijl per personage
  • Goede geluidseffecten en voice acting
  • Veel content...
  • ... maar niet veel variatie
  • Veel bugs die het speelplezier bederven
  • Het upgradesysteem voelt nutteloos aan

De reacties waren voornamelijk negatief toen Square Enix en Crystal Dynamics hun nieuwste project voor het eerst lieten zien. Niet vanwege de gameplay, maar vanwege het uiterlijk van de Avengers. Crystal Dynamics heeft naar de fans geluisterd en de Vergelders (Wrekers in de eerdere series) kregen een nieuwe look. Looks zijn echter maar een klein gedeelte van een game en Xboxworld zocht voor jullie uit of de gehele game een aanschaf waard is.

Avengers, disassemble!

Marvel’s Avengers vertelt het verhaal van een aantal Avengers die te maken krijgen met een aanslag. De aanslag gebeurt ten tijde van Avenger’s Day, een evenement in het leven geroepen om onze helden te eren. Je begint de game als Kamala Khan, een jonge, enthousiaste superheldenfanaat die een eigen stripboek heeft geschreven over haar helden. Samen met haar vader is zij aanwezig op het moment dat de aanslag wordt gepleegd. Een speciaal gas, genaamd Terragen, wordt losgelaten op de stad en dit zorgt voor transformaties in de personen die hierdoor zijn getroffen, waaronder Kamala. Zo worden de Inhumans geboren en de Avengers, die Captain America zijn verloren in de aanval, worden verbannen en verboden. Er wordt een nieuw bedrijf opgericht, A.I.M., die zweert alle Inhumans te vangen en te genezen. Een aantal jaar na de aanval hackt Kamala de bestanden van Iron Man waarop beelden van de camera’s van de Chimera, de helicarrier van de Avengers die werd neergehaald tijdens de aanslag, te zien zijn. Ze ziet dingen die ze niet had moeten zien en wordt als gevolg hiervan opgejaagd door A.I.M., die nu ook weten dat zij een Inhuman is. Ze slaagt erin te ontsnappen en met de nieuwe informatie die ze heeft, zweert ze de Avengers weer bij elkaar te brengen om het op te nemen tegen A.I.M.

Gedurende de game kruip je in de huid van één van de zes beschikbare Avengers: Iron Man, Thor, Black Widow, Hulk, Captain America en Miss Marvel. Ieder personage heeft zijn of haar eigen missies die voltooid moeten worden om progressie te boeken in de verhaallijn. Wat al snel duidelijk werd tijdens het spelen is dat de gehele campagne eigenlijk fungeert als een uitgebreide tutorial, waarin je kennis maakt met alle personages en aspecten van de game. Het gros van de campagne bestaat uit singleplayer-missies. Het levelontwerp voor deze missies is goed. Er is veel variatie in omgevingen en er wordt uitgebreid gesproken door de personages over de huidige situatie, de missie en andere aanverwante zaken. Daarnaast is er vaak sprake van lichte platformelementen en een aantal geheimen die je kunt ontdekken (voornamelijk loot-kisten). Er zijn natuurlijk veel gevechten, maar deze worden op logische momenten toegevoegd, zo voelt het nooit als zinloze opvulling voor een missie. Dit is anders in de paar multiplayer gebaseerde missies in de campagne. Je merkt het gelijk als er gebruik gemaakt kan worden van multiplayer. De omgevingen zijn veel groter in omvang, er is meer te vinden, maar de levels zijn veel minder interessant. Dit zijn vaak locaties die een saaie omgeving hebben, zoals gebergte of sneeuw. Er zijn wel wat zaken die zorgen voor afwisseling, zoals wachtposten van A.I.M., maar de levels worden nooit zo indrukwekkend als de singleplayer missies.

Boeven meppen met je vrienden

Na de singleplayer campaign kom je pas in de “echte” game terecht. Dit is de modus genaamd Avengers Initiative. Hierin krijg je een grote reeks missies voorgeschoteld die je samen met je vrienden (of alleen met AI companions als dat je ding is) kunt spelen. Het aantal missies staat echter niet geheel garant voor een grote variatie aan missies. Het is natuurlijk geen geheim dat de game een brawler is, dus het is veel vechten geblazen. Dit is ook niet zozeer het issue. Eén van de issues is dat de missies veelal hetzelfde zijn. Je start de missie in een open gebied waar je meerdere (korte) zijmissies kunt doen of kistjes kan vinden, waarna je naar een A.I.M. basis of een SHIELD kluis gaat waar je weer een aantal vijanden moet verslaan om de missie te voltooien en loot te verkrijgen. Mede dankzij de gameplay blijft dit een tijdje interessant, maar hoe langer je speelt, hoe onlogischer het wordt. Maar daarover later meer. Ook het leveldesign van deze missies is niet super. Niet verrassend, aangezien je veelal dezelfde omgevingen ziet, met hier en daar een afwijking in het type vijand of de locatie van een kist. Dit is erg jammer, omdat de game zelf er over het algemeen goed uit ziet. Het geluid is ook dik in orde, inclusief de geluidseffecten en voice acting (met stemmen van onder andere Nolan North, Lauray Bailey en Troy Baker). Zo klinken de energieschoten van Iron Man licht blikkerig, gezien zijn pantser is dat niet vreemd, maar juist realistisch en het geluid dat je hoort zodra je Caps schild gooit is prachtig. Explosies klinken overtuigend en je hoort het verschil als je tegen robots of mensen vecht.

Gameplay van de Avengers

Als er iets is wat de ontwikkelaar echt goed heeft gedaan, naast het geluid, dan is het de gameplay. Ieder personage beschikt over dezelfde basisvaardigheden, zoals ontwijken, meleecombo’s en ranged vaardigheden, maar ze spelen allemaal anders. Als je de Hulk speelt dan merk je dat je aanzienlijk trager bent dan bijvoorbeeld Black Widow, maar al jouw aanvallen voelen krachtiger aan. Hij is dan ook de spreekwoordelijke Tank van het team. Iron Man beschikt over een grote variatie aan afstandsaanvallen en Thor kan Mjolnir gebruiken om vijanden vast te zetten tegen de muur of grond, terwijl hij de bliksem op ze los laat. Er is dus genoeg om uit te kiezen en dit wordt alleen maar beter door de beschikbaarheid van de diverse skilltrees. Ieder personage heeft zijn eigen levels (50) en powerlevels (150). Je personages levellen door ervaring te verdienen en hun powerlevel is gebaseerd op hun uitrusting. Iedere Avenger kan vier verschillende uitrustingsonderdelen krijgen, los van de artifacts die ze kunnen equippen. Dit is waar de schoen begint te wringen. De uitrusting is puur nummertjes en effecten schuiven, aangezien ze niks veranderen aan het uiterlijk van jouw personage. Daar zijn immers de skins voor. Je kunt elk onderdeel los upgraden door materialen die je in het veld vindt te gebruiken, maar dit is nooit nodig, aangezien de maps vol liggen met kistjes die je elke sessie betere gear oplevert. Upgraden heeft dus geen toegevoegde waarde. Ondanks de stijgende nummertjes heb je echter nooit het gevoel dat het echt helpt en dat is jammer. Verder is de variatie aan vijanden ook niet heel groot. A.I.M. is in de game de grootste tegenstander, dus je bent voornamelijk bezig met het afslachten van hun robots en soldaten, met zo nu en dan wat afwisseling van een andere groep met, jawel, robots en soldaten. Ondanks dat de gameplay erg fraai in elkaar zit is het gebrek aan degelijke vijanden ook een reden om de game niet lang te spelen na de Assemble Campaign.

Modieuze Avengers

Het kan je natuurlijk ook niet zijn ontgaan dat in elke store, zij het Steam, Xbox Marketplace of de Playstation Store, er pakketten te koop zijn die je voorzien van in-game currency. De prijzen hiervoor zijn hoog, maar het is niet noodzakelijk om ze te kopen. Je kunt deze currency namelijk ook verdienen door de game te spelen. Er zijn meerdere challenges en personage gebonden content passen die jou kunnen voorzien van deze (discutabel) gewilde valuta. Het voordeel aan de challenges en passen is dat ze in elke modus met elkaar verbonden zijn. Als je dus een X aantal vijanden moet verslaan dan mag dat in elke modus zijn. Los van de currency open je met de passen nog meer dingen voor de personages, zoals faceplates, skins en emotes. Alleen de speciale skins en dergelijke zijn te koop in de in-game store. Afhankelijk van de rarity neemt de prijs voor een artikel toe. Het is echter allemaal volledig cosmetisch en dus niet verplicht om de game uit te spelen.

Als je bovenstaande ervaart als een negatief punt, maak dan je borst maar nat, want er is nog meer. Ervaar je dit als een positief of een “meh” punt, dan heb ik nog wat negatief nieuws voor je. Op het moment van schrijven is de game namelijk allerminst stabiel. Begrijp me niet verkeerd, ik heb de game gewoon kunnen spelen en diverse missies kunnen doen, maar er zijn een aantal punten die er voor hebben gezorgd dat het niet altijd een prettige ervaring was. Zo heb ik af en toe te maken gehad met het wegvallen van het geluid in een missie. Dat is voornamelijk irritant, maar niet zo zeer brekend voor een game. Helaas heb ik ook vervelendere bugs meegemaakt. Wat dacht je van vijanden die vast blijven zitten buiten de map zodat je de missie niet kunt voltooien? Er is een optie om de laatste checkpoint te laden, maar guess what? Hij verscheen nog steeds niet, waardoor je de missie opnieuw moet doen. Wat ook vervelend is, is dat de game vrij regelmatig vast blijft hangen. Nou kan je dit enigszins oplossen door de game op performance mode te zetten (bedankt Google), maar mensen met een normale Xbox One kunnen dit niet. Het vervelende is dat een missie ruim een half uur tot drie kwartier kan duren als je de tijd neemt om alles te verzamelen en als je dat helemaal opnieuw moet doen dan worden rondvliegende controllers gegarandeerd. Daarnaast zijn er wat issues met inladen, waardoor Black Widow een tijdje kaal was of de omgeving er niet uit zag. Erg slordig.

Marvel’s Avengers is een game die mij achterlaat met gemixte gevoelens. Aan de ene kant heb je coole superhelden die ieder uniek spelen en door prachtige en repetitieve levels heen banjeren terwijl ze met geweldige combo’s korte metten maken met de (karige variatie aan) vijanden. En aan de andere kant heb je een product dat een multiplayer ervaring moet worden/zijn, maar hier niet goed in weet te slagen vanwege de vele bugs, glitches en gebrek aan variatie. Persoonlijk heb ik wel genoten van de game, maar het is op dit moment erg moeilijk om hem aan te bevelen. Zeker voor de prijs van zestig Euro voor de standaard versie. Er is al een kleine roadmap beschikbaar voor de toekomst, dus op gebied van content zal het wel goed komen, maar als ze de bugs niet fixen kan het nog een hele klus zijn om mensen aan de game gekluisterd te houden.