Geïnteresseerd in een Fishing-RPG game? Lees hier de review van Moonglow Bay.

• Leuke gameplay
  • Diepgaand verhaal
  • De game is instabiel
  • Een aantal elementen voegen weinig toe
  • De stijl moet je liggen

Gespeeld op Xbox Series S. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

Vissen is een veelvoorkomende minigame binnen het RPG-genre. Het zorgt altijd voor de nodige afwisseling binnen de games en wordt vaak ook leuk in beeld gebracht. Bunnyhug heeft met Moonglow Bay geprobeerd om de populaire minigame meer diepgang te geven. Is dit ze gelukt?

Vissen voor het leven

In Moonglow Bay krijg je de keuze uit vier personages, welke je vervolgens kunt voorzien van een pronoun (he/him, she/her, they/them). Daarnaast kies je uit de overige personages jouw partner voor het leven. Samen met jouw partner verhuis je naar een dorpje in Canada om jouw vissersdroom na te jagen, maar de dorpsbewoners blijken bij aankomst nogal bijgelovig te zijn op het gebied van vissen en de zee. Na een ontmoeting met het vermeende monster besluit jouw partner voortaan alleen het water op te gaan om te vissen en de buit te koken voor de verkoop. Na een korte introductie maakt de game een tijdsprong, waardoor er drie jaar voorbij strijkt. Jouw partner is spoorloos verdwenen en je zit zelf in zak en as. Jouw dochter komt langs om je weer op de been te helpen en hierdoor wordt je geïntroduceerd aan het tweede grote aspect van de game: koken.

Uitbreiding van de omgeving

Het dorp waarin de game zich afspeelt is in verval geraakt. Toeristen durfden niet meer langs te komen uit angst voor de monsters, en langzaam maar zeker is het geld opgeraakt. Het is aan jou om het dorp weer nieuw leven in te blazen en de manier waarop je dit doet is door geld te verdienen met het voedsel dat je kookt. Al vroeg in de game kan je een vitrine kopen waar mensen hun voedsel uit kunnen halen, denk hierbij bijvoorbeeld aan vistaco’s. Met het geld dat je verdient kan je investeren in gebouwen en zelfs een aquarium om gevangen vissen tentoon te stellen. Hoe mooier het dorp wordt, hoe meer je verdient met de verkoop van jouw goederen.

Moonglow Bay heeft wat elementen uit populaire games als Animal Crossing en Stardew Valley overgenomen. Zo kan je met de dorpsbewoners praten om meer informatie te krijgen over speciale vissen of monsters die je aan de haak kunt slaan, maar je kunt ze ook vragen wat hun favoriete gerecht is zodat je dit voor ze kunt koken. Door dit te doen wordt jouw band met het personage hechter en verdien je een stempel in jouw boekje. De stempel is een leuk aandenken, maar het heeft voor de rest van de game geen enkel invloed en dat is jammer. Ik had hier wat meer diepgang verwacht. Helaas zijn er meer onderdelen van de game die leuk zijn bedacht maar niet veel toevoegen.

Vissen om te leven of leven om te koken

Een ander onderdeel wat meer invloed had mogen hebben op de game is slapen. In principe krijg je de keus om te vissen in de ochtend, middag of avond en door te slapen spoel je de tijd vooruit zodat je aan de slag kunt. Dit is echter niet verplicht en het is mogelijk om dagen achter elkaar door te gaan zonder echte consequenties. Dit is op zich niet slecht, maar het slapen is dus alleen handig voor tijdskips. Ongeacht de tijd die je kiest, draait het in Moonglow Bay voor een groot gedeelte om het vissen. De standaard visactie is rechttoe rechtaan en biedt afhankelijk van de vis een simpele, maar leuke ervaring. De grote uitdaging zit in deze game echter in het vissen naar monsters. Deze ontvouwen zich als ware eindbaasgevechten en worden alleen beschikbaar gesteld als je progressie boekt in de hoofdverhaallijn. Deze gevechten bieden een leuke afwisseling, maar helaas is het nog niet allemaal stabiel. Bugs zijn meer de regel dan een uitzondering en als het herladen van jouw save het probleem nog niet oplost dan snap je dat dat voor frustratie kan zorgen.

Het andere belangrijke onderdeel van de game is koken. Je kunt diverse recepten verdienen waarmee jouw aanbod aan voedsel groter wordt. Er is zelfs een takenbord in het dorp die aangeeft welke gerechten in waarde zijn gedaald of gestegen, wat een leuke toevoeging is. Het koken zelf is relatief simpel: Je voert een reeks acties uit in de vorm van quick-time-events, waarna je vier porties van een gerecht hebt gemaakt. Daarna kan je de gerechten in de vitrine leggen, waarna de dorpsbewoners hun gerechten kunnen afhalen. Ondanks de simpelheid van het koken, werd het nooit vervelend. Dat je grote hoeveelheden tegelijk kookt, heeft hier waarschijnlijk mee te maken en dat is een goede toevoeging.

Spelen in stijl?

Moonglow Bay is een sfeervolle game als je hier tijd in wilt steken, maar dan moet je wel weten tegen de stijl kunnen. De game is gemaakt in de zogeheten Voxel-stijl en om eerlijk te zijn ben ik hier geen fan van. Het zal zijn charme hebben, maar persoonlijk vind ik de game er niet aantrekkelijk uit zien. De vissen en het voedsel zijn mooi getekend als afbeelding in jouw boek maar als je ze dan in de game zelf ziet, lijkt het alsof je een B-merk variant van de vis hebt gevangen. De muziek is echter wel goed en ontspannend waardoor jouw visavonturen comfortabel zijn. Het verhaal dat wordt verteld is bij vlagen een emotionele ervaring en er is duidelijk tijd in gestoken, dus als je door de stijl heen kunt kijken (of het mooi vindt) dan heb je wel een unieke ervaring.

Moonglow Bay is een sfeervolle vis-RPG die een verrassend diepgaand verhaal verteld. De gameplay is simpel, maar verveelt niet en de baasgevechten zijn een leuke toevoeging. De mechanieken van de game zelf hebben echter niet zoveel diepgang en dat is jammer. Of de Voxel-stijl van de game mooi is, is natuurlijk altijd een punt van discussie, maar zelf vond ik dit niet mooi, met als gevolg dat het vaak lastig was terug te keren naar de game. De instabiliteit van de algehele game helpt echter ook niet, maar ik heb er vertrouwen in dat deze snel worden opgelost. Als dit het geval is dan wordt Moonglow Bay een game die ik aan andere mensen aan kan raden.