Word je ook zo warm van racegames? Dan is er nu Need for Speed Heat op je Xbox One!

• Veel customization
  • Spannende achtervolgingen met politie
  • Grafisch hoogstaand
  • Character modellen zijn matig
  • De nieuwe manier van rijden is minder prettig

Sinds Electronic Arts de ontwikkelaar Ghost heeft aangewezen als de nieuwe ontwikkelaar van Need for Speed hebben we al veel vertrouwde elementen terug gezien in de games. Het is alleen jammer dat Need for Speed en Need for Speed Payback beiden niet volledig konden voldoen aan de verwachtingen van de fans. Met Heat heeft Ghost het over een andere boeg gegooid, dus misschien lukt het ze dit keer wel.

Welkom in Palm City

Need for Speed Heat plaatst je achter het stuur in Palm City, een tropische stad aan de oostkust van de Verenigde Staten. In deze stad worden overdag grote, legale race evenementen georganiseerd, maar in de nacht moeten de evenementen plaats maken voor illegale straatraces. Maar voordat jij je volledig op de races mag storten, moet je eerst de tutorial voltooien. De tutorial wordt gegeven in de vorm van een verhaalmissie, waarin je een personage van een straatrace-crew bestuurt. In de Polestar 1 moet je proberen de race te winnen, maar alles gaat fout als de politie om de hoek komt kijken. Na een bijna-doodervaring met de politie wordt de auto geconfisqueerd en besluit het personage nooit meer mee te doen aan straatraces. Deze eerste missie zet de toon voor de rest van het verhaal van Heat, waarin jij, als nieuwkomer, het op moet nemen tegen de speciale eenheid van de politie van Palm City.

Vrijheid blijheid

Tijdens het spelen krijg je de mogelijkheid om te wisselen tussen dag en nacht. Beide tijden hebben hun voor- en nadelen. Zo kan je overdag geld verdienen in de races, terwijl je ’s nachts racet voor reputatie. Reputatie is nodig om levels te stijgen, zodat je nieuwe races en auto’s verdient. Er zijn echter meerdere manieren om Rep te krijgen: Je kunt er voor racen, diverse collectibles op de kaart verzamelen, daily challenges voltooien, racer challenges voltooien of meedoen aan politieachtervolgingen. Vooral de achtervolgingen, in combinatie met de collectibles, zijn erg lucratief voor het opbouwen van Rep. Overdag zijn er andere racer challenges, maar de collectibles zijn hetzelfde. Als je dus zonder teveel problemen je verzameling wilt voltooien, dan zou je er over na kunnen denken om dit overdag te doen, aangezien je hier (bijna) nooit politie achter je aankrijgt.

Vanaf het begin van de game is de volledige kaart al beschikbaar, dus er staat je (overdag) weinig in de weg om heel Palm City te verkennen. Als je hier voor kiest dan wordt je getrakteerd op een grafisch spektakel. De game ziet er uitzonderlijk goed uit, zeker als je het vergelijkt met de vorige game in de serie. Het enige dat tegenviel waren de personages. Gelukkig heeft Ghost er voor gekozen om ook in dit deel gebruik te maken van CGI, in plaats van acteurs en actrices, maar het had wat beter gemogen. Zeker met de Frostbite engine; los van de personages is de game een genot voor het oog. Overdag heb je het idee dat je in een tropisch paradijs rondrijdt, terwijl je in de avond word omringd door neon en andere vormen van verlichting. Voeg daar de wisselende weersomstandigheden aan toe en het plaatje is compleet.

Dit is mijn auto

Tuning is ook weer van de partij en je hebt nu meer mogelijkheden dan ooit tevoren. Ze hebben het kaartsysteem van de voorganger vervangen voor een rechttoe rechtaan upgradesysteem. Je kiest nu welk onderdeel je wilt upgraden, en als je genoeg rep hebt verdient om onderdelen vrij te spelen kun je deze meteen kopen en toepassen. Dit is een veel beter en overzichtelijker systeem. Daarnaast is er de mogelijkheid om je carosserie aan te passen. Niet elke auto heeft hetzelfde aantal opties, maar voordat je een nieuw voertuig aanschaft krijg je te zien hoeveel aanpassingen je kunt doen op je auto. Als voorbeeld: Een Mazda RX-7 heeft de maximale waarde, dus elk onderdeel van je auto kan aangepast worden terwijl de Ferrari Testarossa een waarde heeft van 2, waardoor je alleen de velgen en het nummerbord aan kunt passen. Naast de nodige aanpassingen aan de auto, zijn er ook nog extra dingen die je toe kunt voegen zoals neon, of een andere toeter. Er is ook weer de mogelijkheid om een eigen stickerset voor je auto te maken of om het werk van anderen te downloaden als je snel door wilt gaan of niet kundig genoeg bent. NFS Heat zit dus vol met aanpassingsmogelijkheden.

Het aanpassen en tunen van je auto is natuurlijk maar één deel van de ervaring. Aangezien het een racegame betreft is dat iets wat je vaak zult doen. Veteranen in de serie zullen hier al hun eerste obstakel vinden. Het gevoel van de auto’s en de besturing ervan is op de schop gegaan voor Heat, wat er voor zorgde dat de eerste paar races erg wennen waren. De auto’s voelen logger aan en het driften is helemaal verandert. Nu moet je tappen op het gaspedaal om je auto zijwaarts door de bocht te loodsen, doe je dit niet dan zal je veelvuldig van de baan schieten. Doe je dit te vaak, dan ga je niet snel genoeg om races te winnen. Aan het begin van de game ligt de moeilijkheidsgraad sowieso hoger dan je gewend bent. Ik moest echt moeite doen om races te winnen. Dit probleem werd vanzelf opgelost door betere onderdelen te ontgrendelen en te kopen, waardoor ik, na ongeveer een kwart van het verhaal gedaan te hebben, met een lichte uitdaging door de races heen reed. Het is dus belangrijk om de balans tussen dag- en nachtraces goed bij te houden. Er is gelukkig wel de mogelijkheid om je tuning-instellingen live aan te passen. Dit kan zelfs tijdens een race, dus als je niet kunt wennen aan de nieuwe manier van besturen dan kan je de instellingen naar hartelust wijzigen.

Palm City is van ons

Het tweede obstakel zit hem in de politieachtervolgingen. Sinds de reboot van de serie hoopten de fans dat de spectaculaire achtervolgingen weer terug zouden keren, maar niets bleek minder waar te zijn. De achtervolgingen sloegen nergens op en hadden nauwelijks toegevoegde waarde. Dit is heel anders in NFS Heat. Sinds lange tijd is de politie weer degelijk van de partij. Op het laagste heatlevel (1), wordt je achtervoldt door de standaard patrouillewagens. In principe zit hier weinig tot geen uitdaging in, maar vanaf niveau 2 komen de wagens met betere performance achter je aan. Zij proberen er alles aan te doen om je te stoppen, denk bijvoorbeeld aan wegblokkades of motor jammers. Wordt je niet uitgeschakeld, dan krijg je vanaf niveau 3 de Corvette patrouille achter je aan en dat brengt genoeg andere problemen met zich mee. Los van het feit dat ze sneller en agressiever zijn, komen er ook nog meer problemen bij kijken. Spikestrips, roadblocks en zelfs helikopters zetten alles op alles om jou te laten stoppen. Wat goed is om te weten is dat de Rhino ook weer terug is. Deze wordt regelmatig ingezet om schade op jouw auto te doen.

Schade op je wagen is je grootste vijand in Heat. Overdag is het vervelend als je veel schade hebt, omdat je auto er niet uit ziet. Dit kan je repareren door een benzinepomp te bezoeken waarna alle schade is hersteld. ’s Nachts is dit een veel groter probleem. Er zit namelijk een limiet aan je reparaties in de nacht. Als je drie keer je auto hebt gerepareerd, ongeacht of de politie achter je aan zit, dan worden de benzinepompen gesloten door de politie. Tijdens achtervolgingen is dit niet de ideale situatie, zeker niet op niveau 5. Gelukkig ben je niet helemaal kansloos. Naast de upgrades van je auto heb je nog twee slots voor voorwerpen die je kunt gebruiken tijdens achtervolgingen of races. Denk aan opblaasbare banden, jammers voor hun jammers, extra nitro boosts of reparaties zonder de noodzaak door een pompstation te rijden. Sommige van deze voorwerpen hebben een cooldown periode en anderen zijn maar eenmalig bruikbaar. Denk dus goed na voordat je iets inzet.

Met Need for Speed Heat is het Ghost gelukt om eindelijk weer een degelijk deel in de franchise neer te zetten. Er zijn spectaculaire politieachtervolgingen, een uitgebreid tuningsysteem en zeeën aan customization. De omgevingen en voertuigen zien er super goed uit, maar er is wel het één en ander aan te merken op de personages in de game. Ook zal de nieuwe manier van racen niet bij iedereen in de smaak vallen, maar gelukkig is er de mogelijkheid om zelf de rijstijl van je auto’s aan te passen. De afwisseling tussen dag en nacht is een leuke toevoeging en zorgt ook voor verschillende uitdagingen. Al met al zit Need for Speed, sinds een lange tijd, weer goed in elkaar.