• Tientallen uren aan gameplay
  • Meer diepgang in het aanwezige verhaal
  • Veel variatie voor een Musou-game
  • Niet het hele verhaal is speelbaar
  • Er ontbreken wat personages
  • Sky-types

One Piece is een langlopende serie, het is daarom ook geen verassing dat er al meerdere games zijn uitgekomen op de Xbox One. De populairste games in dit universum zijn de Pirate Warriors-games; spellen in het welbekende Musou (Dynasty/Samurai Warriors) genre. Inmiddels zijn we bij de vierde iteratie aangekomen. Xboxworld heeft uitgezocht of de game de moeite waard is.

Avonturen met strohoed!

Om deel 3 van Pirate Warriors volledig uit te spelen had je minimaal 100 uur nodig. De game zat bomvol content. Deel 4 heeft grote schoenen te vullen, maar de game slaagt daar goed in. De game is vanaf het begin al anders qua opzet en dat zorgt ook voor de nodige verfrissing. Zoals je zou verwachten is de game opgedeeld in diverse hoofdstukken, genaamd arcs. In tegenstelling tot eerdere delen in de serie is nu niet elke arc speelbaar. Dit keer is East Blue overgeslagen, dus voor de fans missen er een aantal iconische gevechten, zoals Buggy of Arlong. In plaats daarvan begint de game in Alabasta, waar je het op moet nemen tegen Warlord Crocodile en de Baroque Works. Er zit een voordeel aan het “inkorten” van de campaign. Je krijgt nu per hoofdstuk drie tot zes levels, afhankelijk van hoe ver je bent in het verhaal, in tegenstelling tot één level in deel 3.

Het resultaat hiervan is dat de ontwikkelaar meer verhaal toe heeft kunnen voegen aan de levels, wat ook de speelduur ten goede komt. In totaal was ik ongeveer vijftien uur bezig om het verhaal uit te spelen. De verhalen die zijn overgeslagen worden nu vertelt door middel van cutscenes. Het is leuk in elkaar gezet, maar nieuwkomers in de serie zullen het hele verhaal waarschijnlijk niet goed kunnen volgen. De fans van de serie zullen echter tegen een ander probleem aan lopen bij deze game. Momenteel is de manga aangekomen bij Wano Country, een deel wat ook voorkomt in One Piece: Pirate Warriors 4. Doordat de manga nog in volle gang is, is het einde nog niet bekend. Dit heeft de ontwikkelaar creatief aangepakt: Ze hebben hun eigen einde bedacht. Je kan er natuurlijk van uit gaan dat het “echte” verhaal anders zal lopen, dus je hoeft niet bang te zijn voor spoilers. Maar het is een leuke manier om artistieke vrijheid te tonen.

1 piraat is geen piraat

One Piece: Pirate Warriors 4 zit ook vol met content. Naast de verhaalmodus kan je aan de slag met de free modus. Hierin kan je de levels opnieuw spelen, maar ben je vrij om een personage te kiezen. Daarnaast is er ook nog de Treasure Log-modus, welke gevuld is met nieuwe verhalen. Deze modus is vooral handig als je jouw personages wil upgraden. Al deze modi zijn speelbaar met meerdere mensen, hetzij door split-screen coöp of online multiplayer. Het spel speelt prettig en is heel makkelijk op te pakken. Het is interessant om het verhaal met een medepiraat te spelen, maar de ster van de (multiplayer)show is de Treasure Log-modus. Hier wijkt de gameplay af van de standaard in de serie doordat je bepaalde doelen moet bereiken. Dit voegt een laagje strategie toe aan de eindeloze gevechten en dat zorgt voor genoeg afwisseling.

Uiteraard kan je in dit deel ook weer personages ontgrendelen die gebruikt kunnen worden in andere modi, zoals de free modus. Je ontgrendeld de personages niet alleen door bepaalde levels te voltooien, maar ook door bepaalde levels te doorlopen met de maximale score van S. Helaas zijn er wel een aantal personages onderweg gesneuveld. Door de beslissing om een aantal arcs weg te laten zal je personages uit die arcs dus ook niet onder de knoppen krijgen. Ze komen wel terug in cutscenes. Maar het zou geen Pirate Warriors game zijn als er geen nieuwe personages toegevoegd zouden worden, denk bijvoorbeeld aan de Germa Commanders. Het is ook al bekend gemaakt dat er DLC onderweg is, dus wie weet keren er wat oude bekenden terug.

Grafisch piratenaspect

Het lijkt er op dat Bandai Namco heeft geleerd van hun uitstapje naar “echte” graphics voor hun manga en anime-franchises. Persoonlijk was ik er niet echt op tegen, maar ik moet zeggen dat One Piece: Pirate Warriors 4 er geweldig uitziet in zijn anime-stijl. Dat gevoel is alleen op te wekken met dit soort graphics. De ontwikkelaar had ook veel oog voor detail. Zo ziet het instorten van gebouwen er indrukwekkend uit en ik moet zeggen dat de game geen enkele vorm van vertraging toonde tijdens het spelen. Ik kan niet zeggen of dit door de Xbox One X komt, waar ik op speel, maar volgens andere bronnen op het internet lijkt het ook op de “gewone” variant van de consoles dik in orde te zijn. Petje af.

Piratengameplay

Zoals eerder vermeld is One Piece: Pirate Warriors 4 een game in het musou-genre. Voor onbekenden van het genre: Dat is een actie gebaseerd speltype waarin je het in je eentje (of in multiplayer) opneemt tegen honderden, meestal zwakkere vijanden. Deze games hebben een standaard formule als het aankomt op de besturing. Je hebt een standard attack en een heavy attack. Als je deze combineert kan je allerlei verschillende aanvallen uitvoeren en enorme combo’s maken. Daarnaast zijn er een aantal speciale aanvallen die enorme schade aanrichten, maar deze hebben een cooldown waardoor je ze niet kunt spammen. Al dit slaan en schoppen brengt je uiteindelijk naar diverse boss battles, welke goed zijn gebalanceerd. Iedere baas vereist een andere strategie en je kunt niet continu schade aanrichten, dus je moet goed op de tegenstander letten en de aanvallen timen. Hierdoor moet je razendsnel van speelstijl wisselen en dat draagt weer bij aan de afwisseling.

Ondanks dat de knoppencombinaties voor ieder personage hetzelfde zijn is het Omega Force toch gelukt om er voor te zorgen dat ieder personage anders speelt. Dat gevoel kreeg ik in ieder geval. Er zijn snelle personages, sterke personages, snipers en ga zo maar door. Sky-types wijken wellicht het meeste af van de basisbesturing. Persoonlijk vond ik deze niet heel goed spelen, maar dat had er meer mee te maken dat je niet echt goed gebruik kan maken van hun unieke speelstijl. Ze kunnen door de lucht zweven, maar je kunt de hoogte niet regelen en de besturing is heel vreemd. Een gemiste kans. Ieder personage heeft ook weer zijn eigen upgrade-map, waardoor je weer uren zoet bent als je iedereen maximaal wil upgraden.

One Piece: Pirate Warriors 4 is weer een geslaagd project uit de stal van Omega Force. De game zit bomvol content en alles is te spelen in multiplayer. Ze hebben wel afscheid genomen van een aantal hoofdstukken en personages, maar dit zorgt aan de andere kant weer voor wat extra diepgang in de rest van het verhaal. Ook voor deze game is het duidelijk dat het voornamelijk fanservice is; nieuwe gamers in de serie zullen wat moeite hebben met het volgen van het verhaal. Naast de content is de gameplay voor het grootste gedeelte ook dik in orde. Het is heerlijk om honderden vijanden om je oren te zien vliegen en daarna vol in de ankers te moeten omdat de volgende baas al op je staat te wachten. Al met al is dit een One Piece game zoals de fans het graag zien. Ik kijk al uit naar de DLC.