Een game in het heldenuniversum van de populaire anime One Punch Man? Lees hier of het een goed idee is.

• Solide vechtsysteem
  • Genoeg aan te passen
  • Hero Arrival is een leuk systeem
  • Grootste deel zijmissies zijn niet interessant
  • Minder geschikt voor mensen die niet bekend zijn met de anime

One Punch Man vertelt het verhaal van Saitama, een held die zo sterk is dat hij al zijn vijanden kan verslaan met één slag (vandaar de naam). Logischerwijs zou je denken dat dat geen goede basis is voor een game, en daarmee zou je deels gelijk hebben. Spike Chunsoft, bekend van onder andere de Danganronpa serie en Jump Force, heeft echter een manier bedacht om dit universum toch aanlokkelijk te maken voor gamers. Xboxworld heeft voor jullie uitgezocht hoe dit heeft uitgepakt.

Een held die sommigen kennen

In One Punch Man: A Hero Nobody Knows (OPM) mag je aan het begin van de game een personage maken welke je gedurende de game onder de knoppen krijgt. De basis van het verhaal is simpel: Jij bent net geslaagd voor het heldenexamen en als verse niveau C-held is het aan jou om de inwoners van jouw fictieve stad te helpen. Dit beperkt zich natuurlijk niet alleen tot gevechten, want er zijn genoeg andere zijmissies om te doen. Het makkelijkste voorbeeld is de zogeheten “fetchquest” waarin je een bepaald voorwerp moet vinden en terug moet brengen. Er zijn aardig wat zijmissies die je uit kunt voeren, maar geen van de missies was echt bijzonder te noemen. Dit kan de ontwikkelaar enigszins vergeven worden aangezien het in de kern een vechtspel is. Het is dan ook tijdens de gevechtsmissies, waar er gelukkig genoeg van zijn, waarin de game uitblinkt. Gedurende jouw tijd als probleemoplosser zal je in heldenrang stijgen, waarna er steeds moeilijkere missies vrijgespeeld worden. Als je de verhaallijn volgt dan kom je er achter dat de game met wat omwegen het originele verhaal volgt, maar dan vanuit een ander perspectief. Hier is dan ook gelijk het grootste punt van kritiek, als je het zo wilt noemen: De game doet bijzonder veel aan fanservice. Met andere woorden: Als je niet bekend bent met One Punch Man, dan zal het lastig worden om het verhaal van de game te volgen. Uiteindelijk zal de game dan ook meer door fans van de manga/animeserie worden gespeeld dan door de gemiddelde casual gamer.

Red de stad!

Zoals ik al zei blinkt de game voornamelijk uit tijdens de gevechten. De formule is inmiddels welbekend dankzij Dragon Ball Xenoverse en Jump Force, maar voor OPM zag de ontwikkelaar toch kans om iets nieuws toe te voegen. De gevechten vinden plaats in 3D-arena’s waarin jij en jouw tegenstander vrij rond kunnen lopen. Je kan combo’s uitvoeren, maar ook je energie gebruiken voor speciale moves. Het is een formule die nog steeds prima werkt. Wat andere bekende elementen zijn natuurlijk de krachten van bekende personages die je kan leren door hun missies uit te voeren. Je kan echter niet elke move gebruiken, zelfs als je ze hebt geleerd. Er is namelijk ook een gevechtsstijlsysteem. Hier kan je de stijl van een bekend personage overnemen, zoals bijvoorbeeld van de cyborg, waarna je de speciale vaardigheden uit kan voeren. Persoonlijk vond ik de Psychic-stijl het leukste. Deze stelt je in staat om je vijanden van een afstand te belagen en de speciale moves zijn verreweg het meest spectaculair.

Waar de game het helemaal over een andere boeg gooit is het “Hero Arrival”-systeem. Een normaal gevecht is in de meeste gevallen een één-op-één gevecht, maar in het universum van One Punch Man zijn er tegenstanders die zo krachtig zijn dat je ze bijna niet alleen kan verslaan. Op dit moment wordt dit nieuwe systeem geïntroduceerd. Je krijgt voordat het gevecht echt begint te zien welk personage jou komt ondersteunen tijdens dit gevecht. Dit kunnen personages uit de serie zijn, maar bijvoorbeeld ook de personages van andere spelers. Ze zijn echter niet vanaf het begin beschikbaar. In plaats daarvan zie je een kleine animatie met een timer, waarin je kunt zien hoe jouw back-up zijn of haar best doet om zo snel mogelijk op jouw locatie te komen. Als je lang genoeg overleeft dan volgt er een speciale aanval van jouw back-up personage, waarna je ook personages kan wisselen tijdens het gevecht. Dit zorgt voor een leuke twist op vechtsysteem, dat op zichzelf al prima in elkaar zit. Natuurlijk is de grote held Saitama ook beschikbaar, maar het duurt extreem lang voordat hij op jouw locatie is aangekomen. Hij kan de tegenstander echter wel met één klap uitschakelen dus het is het wachten waard. Dit proces kan echter ook versneld worden door bepaalde handelingen te doen, zoals het uitvoeren van een 4-hit of 5-hit combo. Jouw tegenstander kan dit echter ook doen, dus je moet continu alert blijven om te winnen. Niemand vindt het leuk om een nadelig twee tegen één gevecht aan te moeten gaan.

Multiplayer voor de helden

OPM heeft een aantal multiplayer-modi waar je uit kunt kiezen. Uiteraard komt het uiteindelijk neer op teamgevechten tegen een andere speler, maar er is de mogelijkheid om niet jouw eigen personage te gebruiken tijdens deze gevechten. Hierdoor kom je grappige situaties tegen, zoals Saitama die het tegen zichzelf opneemt. Als hij een klap ontvangt dan valt hij niet neer, maar dan verlaat hij het veld met het verhaal dat hij nog iets moet doen. Natuurlijk kan je ook modi spelen waarin je wel gebruik maakt van jouw eigen personage. Persoonlijk vind ik dit de leukste gevechten, omdat je aan andere spelers kan laten zien wat je waard bent. En je kan natuurlijk jouw absurde creatie aan de hele wereld tonen, want de game beschikt over genoeg customization om er voor te zorgen dat iedereen er anders uit ziet. Zo heb ik een gevecht gedaan tegen een personage volledig gehuld in dozen. Niks is te gek en dat kan zorgen voor memorabele gevechten. Er is ook een toernooimodus, waarin je volgens de gebruikelijke formule een reeks gevechten moet winnen om bekroond te worden tot kampioen. Hier zitten ook weer beloningen aan vast, gebaseerd op jouw prestaties.

Jouw stad, jouw held

Je hebt het al voorbij zien komen, customization. Door middel van in-game currency kan je onderdelen of hele kostuums kopen waarmee je jouw personage aan kunt kleden. Uiteraard is niet alles vanaf het begin aanwezig en zal je regelmatig terug naar de winkels moeten om hun nieuwe waren te bekijken. Dit beperkt zich echter niet alleen tot kleding of haarstijlen. Je hebt een eigen kamer die je helemaal naar jouw smaak in kunt richten, als je de juiste spullen hebt. Deze spullen kan je winnen of kopen bij één van de winkels. Er is ook een speciale winkel die alleen hero badges aanneemt als betaling. Deze zijn er in drie kleuren: Groen, blauw en oranje. Hier kan je de bizarste dingen aanschaffen, zoals een paardenkop of een scharen van een krab. Het probleem is alleen dat deze valuta een stuk lastiger is om in grote hoeveelheden te krijgen, dus je moet goed na denken over je uitgeefpatroon.

Als je niet bezig bent met het verhaal of de standaard zijmissies dan kan je persoonlijke missies doen voor de vele personages die het universum rijk is. Als je genoeg van die missies doet dan stijgt hun waardering voor jou, waardoor ze ook zo nu en dan op bezoek komen in jouw appartement. Het is een leuke toevoeging aan een vechtspel, het zorgt voor wat meer diepgang omdat je de personages ook beter leert kennen. Zelfs de personages die je liever niet beter wilt leren kennen. Ik kijk naar jou, Tank Top Tiger!

One Punch Man: A Hero Nobody Knows is een solide fighting game. Er zijn genoeg gevechten om te doen, zijmissies om uit te voeren en daarnaast ook nog een relatief uitgebreide multiplayermodus. Voeg daar veel customization en een goed uitgedacht gevechtssysteem aan toe en dan heb je de fundering voor deze game. Zeker het “Hero Arrival”-systeem is een leuke toevoeging. Het is natuurlijk niet allemaal goed, zo zijn de zijmissies niet erg gevarieerd en is de game niet heel toegankelijk voor mensen die dit universum niet kennen. Mocht je hier wel bekend mee zijn dan wacht je een leuke, onvergetelijke ervaring.