• Grafisch kippenvel
  • Uitdagend
  • Mooie soundtrack
  • Soms misschien wat té moeilijk

Kimberly van Overmeeren | maandag 9 Mei 2016, 10:23

Wij nemen een kijkje naar de Definitive Edition van dit pareltje.

Vier jaar lang heeft Moon Studios gewerkt aan deze titel. Tijdens voorgaande E3's en Gamescoms stal hij de show. Afgelopen maart is hij uitgekomen op de Xbox One. Deze game is intussen de hemel in geprezen voor zijn gameplay, soundtrack en verhaal. Winnaar van tal van awards/prijzen. Je ziet het al aan de titel, we hebben het over Ori and the Blind Forest! Nu is deze game beschikbaar als 'Definitive Edition', die extra content zoals onderandere nieuwe muziek en twee nieuwe omgevingen bevat. We nemen een kijkje in Ori's vernieuwde wereld.

Ori and the Blind Forest is een sidescrolling platform game, al vanaf maart beschikbaar voor de Xbox One. Nu is de Definitive Edition beschikbaar voor €19,95. Is hij écht zo goed?

Ja, hij is zó goed. Waarom? Om héél veel verschillende redenen. Dus, we beginnen bij het begin. Je begint de game te spelen met een proloog van het verhaal. Hier moet je af en toe wat lopen, wat springen en dergelijke. Maar de voornaamste functie van de proloog is om je gelijk in het verhaal te krijgen en dat lukt direct! Er is geen twijfel mogelijk dat je gelijk een connectie voelt met Ori na het spelen van de proloog. Deze is misschien maar 10/15 minuten lang maar zo prachtig uitgevoerd, ik had kippenvel op mijn armen en een traantje in mijn oog. Je ziet het begin van het verhaal, waar Ori verloren raakt van zijn Spirit Tree en wordt opgevangen door Naru, die Ori als haar eigen kind opvoed. De proloog verteld het verhaal compleet genoeg dat je gelijk 'hooked' bent aan het verhaal. Je wilt gelijk méér weten. Er is een soort voice over stem die dingen uitlegt aan de speler met een zware stem in een onbekende taal. De tekst wordt dan in Engels vertaald en die verschijnt gewoon in de omgeving terwijl je aan het spelen bent. Je zult van goede huize moeten komen om soms geen traantje weg te hoeven pinken.

Boeiend tot het einde

Je bevindt jezelf gelijk al vanaf de proloog in absoluut prachtige, handgeschilderde (!) omgevingen. Ori is ook zó schattig gemaakt, dat je hem met geen mogelijkheid kan weerstaan. Je begint de reis door het bos om uiteindelijk ervoor te zorgen dat het licht weer terugkeert in het bos zodat je soortgenoten weer terug komen. Na de proloog begin je rustig de controls van de game onder de knie te krijgen. Langzamerhand krijg je iets geavanceerdere abilities zoals een dubbele sprong, dash, zwemmen en dergelijke. De controls zal je ook goed onder de knie moeten hebben, want de game is niet makkelijk. Zelfs als je de 'easy'-mode kiest en je denkt dat je jezelf alleen kan focussen op het verhaal, zal je merken dat het je niet per sé makkelijk wordt gemaakt. Je zult puzzels moeten oplossen, je zult vingerbrekende combo's moeten maken om ergens te raken. Soms kan je met je handen in het haar zitten hierdoor, want je wilt heel graag het verhaal verder spelen. Je raakt namelijk heel gehecht aan Ori en je wilt echt weten hoe dit verhaal eindigt. Maar als je dan weer voorbij een lastig punt bent geraakt, krijg je een enorm gevoel van zelfvoldoening over je waarmee je weer genoeg energie krijgt om de volgende uitdaging aan te gaan. Op je weg naar je doel level je en krijg je steeds nieuwe abilities en die kan je verkrijgen met de zogenaamde skill tree. Het spel zal daardoor niet snel saai worden. Telkens als je een nieuwe ability ontdekt kan je die gelijk toepassen. Ook zal je die nieuwe abilities kunnen gebruiken in plaatsten waar je al geweest bent. Daardoor zijn eerder bezochte gebieden weer interessant, je kan bijvoorbeeld weer verder raken na het leren van double jump.

Je kunt tussendoor het spel saven en dit doe je door een bolletje 'energy' te gebruiken. Dit is beperkt beschikbaar, waardoor je ook strategisch moet omgaan met je savegames. Ze zijn namelijk ook heel belangrijk! Als je langs een lastig punt bent geraakt lijkt het me een goed idee om toch eerst het spel op te slaan. Je vind ook key stones die niet-verkende stukken van de kaart laten zien zodat je een route kan plannen. Je hebt een ability genaamd 'Spirit Flame' waarmee je vijanden kan vernietigen en deze kan je verder uitwerken met de spirit tree in een zeer krachtig wapen.

De gameplay voelt heel goed doordacht aan. De puzzels reiken van makkelijk tot redelijk lastig. De elementen van de puzzel zijn mooi in de game weggewerkt en de moeilijkheidsgraad bouwt zich toch redelijk gestaag op, maar met hier en daar toch een uitschieter. Je hebt niet veel op je HUD staan waardoor je constant het gevoel hebt dat je helemaal in de wereld van Ori zit, zo kan je maximaal genieten van de prachtige omgevingen die deze game kent. Het wordt ook niet saai aangezien je telkens nieuwe abilities leert en deze ook gelijk kan toepassen in je reis om de Spirit Tree te redden.

Pure magie

Je doel is dus om het bos weer te herstellen van de duisternis. Dit doe je door water, wind en warmte terug te brengen naar het bos. Je zoekt deze elementen op die verspreid liggen in een doolhof van paden van en naar elkaar. Vanaf het begin kom je ook een spirit tegen genaamd Sein, die je helpt door het uitleggen van de gameplay en het verhaal. Sein helpt je ook door het geven van tips terwijl je speelt. Je ontdekt hoe het bos 'blind' is geworden. Je raakt betoverd door de prachtige omgevingen en je hangt aan de tv gekluisterd door het verhaal. De characters hebben ook allemaal een rijke achtergrond. Niemand is helemaal goed, niemand is helemaal slecht. Dat is een mooie les eigenlijk, dat wij allemaal worden beïnvloed door gebeurtenissen en niet altijd controle over alles hebben. Dit maakt het verhaal tastbaar, relateerbaar en echt. Dat is dé kracht van Ori and the Blind Forest.

Extra's van Definitive Edition

De Definitive Edition (DE) heeft een hoop extra's gekregen. Naast het grafisch verbeteren van de game zijn er extra area's toegevoegd: Black Root Burrows en Lost Grove. In deze nieuwe omgevingen komen er ook twee nieuwe skills bij; dash en light burst. Dash gebruik je met de rechter bumper en laat je snel heen er weer bewegen in snelle bursts. Light burst laat je kleine projectilen met de linker button gooien, zo kan je deze laten ontploffen en zo doen ze damage bij vijanden. Moon Studios wilde ook dat je al vroeg in de game in de nieuwe omgevingen kon komen, zodat dat voor een nieuwe, frisse playtrough zou zorgen. Daarnaast hebben ze Easy, Hard, en One-Life aan de moeilijkheidsgraden toegevoegd. Eerdere spelers kunnen zichzelf nog meer uitdagen en nieuwe spelers kunnen iets makkelijker ademhalen.

Ook een belangrijke feature van deze editie is de mogelijkheid tot fast travel. Je komt overal in de game Spirit Wells tegen en via deze kan je tussen alle ontdekte Spirit Wells reizen. Dit maakt het veel fijner en stukken makkelijker om eerder bezochte gebieden opnieuw te bezoeken met eventueel nieuw aangeleerde abilities.

Als je de game speelt, snap je waarom er 4 jaar lang aan is gewerkt. Alles is in zo'n mooi detail uitgewerkt dat het perfect aanvoelt. Van de geluidseffecten, de prachtige omgevingen en de muziek in de game. Bovendien is de soundtrack van de game beschikbaar op vinyl en dat geeft natuurlijk aan hoe speciaal deze is. Het is een prachtige game die heerlijk speelt en die zo'n rijk verhaal heeft dat je die moeilijk kan loslaten. De personages zijn uitgebreid uitgewerkt en hebben een uitgebreid achtergrondverhaal. De Definitive Edition voegt genoeg toe om het spel weer opnieuw op te starten en een nieuwe speelervaring te geven. De game is niet makkelijk, maar laat dat je niet afschrikken. Wat je ervoor terugkrijgt is het dubbel en dwars waard!