Lees hier de review van de nieuwe tactische shooter uit de stal van Ubisoft.

• Mooie omgevingen
  • Lekker uitdagend
  • Wordt snel repetitief
  • Progressie is niet bijster snel
  • Content is meer geschikt als uitbreiding

Gespeeld op Xbox Series S. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

De Rainbow Six serie doet het al jaren goed, maar de populariteit van de serie explodeerde met de release van Rainbow Six Siege. In 2022 neemt Ubisoft ons mee naar de Verenigde Staten in een nieuwe game die gezien mag worden als een spin-off van Siege. Kan Rainbow Six Extraction (R6E) zich staande houden in de schaduw van een monstertitel?

Andere vorm van terrorist

In Rainbow Six Extraction wordt je heel kort meegenomen in het verhaal omtrent de wereld. Een greep uit de bekende operators van Siege zijn verwikkeld in een gevecht tegen monsters genaamd Archaens, die zijn verschenen vanuit de aarde. In een visueel indrukwekkende cutscene krijg je wat informatie over wat er van jouw operators wordt verwacht en kort daarna mag je aan de slag met een tutorial. De tutorial legt kort en bondig uit wat jouw opties zijn in de game en daarna mag je aan de slag met de rest van de game. Of in ieder geval een gedeelte daarvan.

Aan het begin van Extraction heb je namelijk maar de beschikking over één locatie, die vervolgens is opgedeeld in vier verschillende levels. Elk level bestaat dan weer uit drie gebieden die gaandeweg lastiger worden. Nieuwe locaties open je door te stijgen in level en op release zijn er in totaal vier locaties beschikbaar. Het stijgen in level klinkt echter veel makkelijker dan het is en hier zijn meerdere redenen voor, maar daarover later meer. Het lijkt dus alsof er genoeg content is om jou en jouw team van (maximaal) drie lange tijd bezig te houden met de game, maar of dit je lukt is nog maar de vraag.

Keuzes met consequenties

Het is aan te raden om Extraction te spelen met een volledig team. Zodra iedereen zich heeft gemeld mag je een operator kiezen uit acht beschikbare personages. Dit aantal wordt aangevuld door in level te stijgen tot een maximum van zestien op dit moment. Voor spelers van Siege is het een feest van herkenning met oude en nieuwere operators die allen beschikken over hun welbekende speciale vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan Sledge die zijn hamer nu in mag zetten om muren te verbouwen en Archaens te slachten of Pulse met zijn heartbeat sensor. Iedere speler moet een andere operator kiezen, het is niet mogelijk om met hetzelfde personage rond te lopen. Daarna mag je jouw standaard uitrusting kiezen, maar aan het begin zijn er weinig tot geen opties. De meerderheid van de wapens wordt namelijk pas beschikbaar gesteld nadat jouw operator een aantal levels is gestegen. Zoals je wellicht nu wel hebt gemerkt zit er veel verstopt achter uren steken in het spel en dat is niet zozeer een slecht iets. Het zou je namelijk moeten aansporen om de game elke dag aan te slingeren.

Zodra je een potje begint krijg je drie willekeurige opdrachten voor je kiezen, verspreid over de drie gebieden die je kunt doorlopen. Het eerste gebied is altijd het makkelijkst en het laatste gebied is altijd het moeilijkst, maar om de game dynamisch te houden zijn niet alleen de opdrachten willekeurig, maar ook het gedeelte waarin je spawned. Zo voelt elke sessie fris aan. De opdrachten variëren van het verzamelen van informatie over Archaens tot aan het vernietigen van nesten. De afwisseling is leuk en dwingt je ook vaak tot het aanpassen van je strategie. Zo mag je jouw doelwit dus absoluut niet doden als je informatie dient te verzamelen, terwijl je in het tweede gebied weer al je magazijnen leeg moet blazen terwijl je een punt verdedigt. Wat je opdracht ook is, weet wel dat de game absoluut niet makkelijk is. Zolang je niet bent opgemerkt kan je rondsluipen en doden zoveel je wilt, maar zodra je wordt opgemerkt, wat soms gebeurt door een opdracht, dan moet je vechten voor je leven. Je wordt regelmatig overspoeld door de Archaens, die in meerdere vormen verschijnen, waardoor je dus ook veel schade oploopt. Als je de golf aan vijanden overleeft kan je kiezen om door te gaan met het level of om te extracten van een vooraf bepaald punt in het level. Als je kiest voor het laatste dan wordt de hoogte van je ervaringspunten bepaald en gaat het niveau van jouw operator en het algemene level iets omhoog. Hoe meer opdrachten je voltooit, hoe meer ervaring je krijgt. Gebeurt het echter dat elke operator wordt verslagen dan faal je niet alleen je missie, maar dan word deze ook niet beschikbaar gesteld als je weer uit operators mag kiezen. Er zijn twee manieren om een operator terug te krijgen: Je redt hem uit het level of je wacht tot deze zelf terugkeert. Het redden uit een level is de beste keuze, dan wordt één van jouw drie opdrachten vervangen door het redden van de operator. Mislukt dit of kies je er voor dit niet te doen, dan keert deze vanzelf terug, maar je verliest wel een deel van jouw opgebouwde ervaringspunten. Aangezien je er hier al veel van nodig hebt om een level te stijgen is dit dus zeker niet aan te raden.

Concessies

Mijn tijd met Rainbow Six Extraction is op te delen in twee segmenten. Het eerste segment, dus de eerste uren die ik met mijn team in de game heb gestoken, waren leuk en enerverend. We waren vol lof over de game en de mate van uitdaging die aan te passen is naar smaak. Het tweede segment betreft de laatste paar uren die hebben geleid naar de review van de game. Op dit moment zitten er tientallen uren in de game en ik kan zeggen dat de verveling uiteindelijk toeslaat. Er zijn aardig wat locaties om te ontdekken, maar dit heeft weinig tot geen invloed op de opdrachten. Deze zijn willekeurig, maar het kost je een sessie of tien om ze allemaal al een keer te hebben gespeeld. De omgevingen zijn mooi gemaakt en de geluidseffecten zijn goed, maar het gaat je uiteindelijk tegenstaan, want je hebt alles al tig keer gezien en gehoord. Repetitie slaat erg hard toe en dat maakt het moeilijker om de game te blijven spelen. Natuurlijk is het een nieuw product en er zullen ongetwijfeld veel zaken worden toegevoegd, maar op dit moment is het een game die niet hetzelfde niveau aan speelbaarheid haalt als Rainbow Six Siege. Het geeft me meer het gevoel dat Extraction beter had geweest als een uitbreiding in plaats van een product voor de volle retail-prijs. Er is uiteraard ook een in-game shop aanwezig waar je voornamelijk cosmetics kunt kopen voor echt geld. Niks nieuws onder de zon en het draagt niks bij aan de game, dus alleen voor de mensen die echt die ene skin willen hebben is een aanschaf te rechtvaardigen, als je het zo wilt noemen. Maar het punt dat me het meeste tegen stond was de mate van progressie: dit ging niet bijster snel en als je dan punten verliest doordat je een operator niet hebt gered kan dit voor wat wrijving zorgen.

Rainbow Six Extraction is een vreemde eend in de bijt. Aan de ene kant biedt de game je veel content aan en dat is goed, maar aan de andere kant krijg je al snel door dat die hoeveelheid content eigenlijk erg repetitief is. Op het audiovisuele vlak is de game dik in orde, gebieden zien er prima uit en de geluidseffecten zijn van hoog niveau. Op het vlak van gameplay valt er in eerste instantie weinig aan te merken, maar ook dat kan de game uiteindelijk niet redden van de mate aan herhaling. Is de game iets voor jou? Dat hangt ervan af. Als je veel Siege hebt gespeeld dan zou ik Extraction zeker aanbevelen, al is het alleen maar om de gameplay van die game af te wisselen met deze. Ben je geheel nieuw in de serie dan is Extraction zeker niet de game die je vast zal houden. Het geluk wil dat Extraction beschikbaar is op Game Pass en ik zou zeker aanraden om de game te checken als je om een leuke multiplayer-game verlegen zit. Maar ik kan de game niet aanbevelen voor de retailprijs van zestig Euro (voor de standaard editie).