Dorian de la Fosse | vrijdag 11 Aug 2023, 21:15

Lees hier de review van deze langverwachte game!

Review

Rating 6/10
User rating 0/10
  • Leuke wapens
  • Gemaakt voor multiplayer
  • Korte game
  • Niet stabiel op zowel console als pc
  • Grafisch niet overtuigend

Gespeeld op Xbox Series X en PC. Alleen speelbaar op Xbox Series en PC.

Ah, Redfall; de langverwachte game van Arkane Studios is eindelijk uitgekomen. Xboxworld mocht met de game, die overigens ook op Game Pass staat, aan de slag. Er is veel over geschreven en getoond in de aanloop naar de release van de game, maar is alles zo rooskleurig als Microsoft ons wilde doen geloven?

REVIEW

Vreemde lichtpuntjes in de duisternis

Het stadje Redfall wordt geteisterd door vampiers die uit het niets lijken te zijn gekomen. Samen met andere overlevenden proberen de vier hoofdpersonen te ontsnappen op een boot, maar deze ontsnappingspoging wordt direct in de kiem gesmoord door één van de vampiergoden die al het water om de boot heen als een ware Mozes manipuleert. Iedereen komt zo vast te zitten in dit Amerikaanse stadje. Als je dan toch niet kan ontsnappen, dan kan je net zo goed maar terugvechten tegen de nieuwe vampiermeesters. Dit is het verhaal van Redfall in een notendop. Uiteraard is het allemaal niet zo rechttoe rechtaan en veel van het verhaal haal je uit de missies, zijmissies en de documenten die je in heel Redfall kunt vinden, maar veel gecompliceerder dan dit wordt het niet.

In eerste instantie lijkt het gebied waarin de game zich afspeelt erg klein, met een omgeving waar je binnen tien minuten van het ene naar het andere uiterste punt kunt rennen. Later blijkt echter dat deze kaart maar een gedeelte van Redfall beslaat. In het eerste gedeelte krijg je te maken met een vampiergod genaamd The Hollow Man en zijn volgers. Die volgers zijn er in de vorm van vampiers en menselijke sekteleden. Na een reeks aan missies mag je het vuur aan de schenen van de vampiergod leggen. Nadat je hem hebt verslagen krijg je toegang tot de tweede, grotere kaart. Ondanks dat de tweede spelomgeving groter is, is de game verrassend snel uit te spelen. Het is de bedoeling dat je Redfall meerdere keren uitspeelt op diverse moeilijkheidsgraden, maar dit is helaas niet zo aantrekkelijk als het zou kunnen zijn. Hierover later meer. Als je puur de verhaalmissies volgt dan speel je de game uit in zo'n 10 uur. In principe geen problee; er zijn immers meer games die geen honderden uren in beslag nemen, maar de herspeelbaarheid van de game is op dit moment niet zo hoog en daar zijn meerdere redenen voor.

Iedereen is anders, maar toch hetzelfde

Zoals ik al aanhaalde kan je in Redfall kiezen uit vier personages om het stadje mee te doorlopen. Elk personage wordt omschreven om een beetje achtergrondinformatie te krijgen, en ze beschikken allemaal over speciale krachten waarmee ze erg afwisselend zouden moeten spelen. Dit valt in de praktijk wat tegen. Zo heeft Jacob Boyer, een professionele sniper, een speciale raaf die het gebied verkent en kan hij zichzelf tijdelijk onzichtbaar maken om vijanden te ontlopen of te besluipen. Het idee is dat de personages elkaar kunnen complementeren door de variatie aan unieke krachten die ze hebben, maar in de praktijk blijk je de game prima te kunnen doorlopen zonder gebruik te maken van de krachten, omdat deze weinig tot niets toevoegen. De game is namelijk belachelijk makkelijk op de hoogste moeilijkheidsgraad die aan het begin beschikbaar is. Er is echter één personage die wel erg nuttige krachten heeft: Devinder Crousley. Hier kwam ik achter doordat ik de game in multiplayer speelde met een personage genaamd Layla Ellison, een jonge vrouw die het team kan beschermen met een paraplu of veilig kan laten landen met een lift. Ze heeft ook nog een ex-vriendje die een vampier is geworden en nu aan jouw kant vecht als je gebruik maakt van haar ultimate skill. Deze vaardigheden klinken leuk, maar zijn in de praktijk niet zo heel handig. Behalve de vampier, die doet wel leuke schade. Je snapt dus dat ik vooral gebruik maakte van de vele wapens die te vinden zijn in Redfall, maar mijn medespeler deed exact het tegenovergestelde. Want wat blijkt: De krachten die Devinder bezit zijn overdreven sterk. Hij kan bliksemsperen gooien die schade over tijd doen en vijanden ook klemzet elke keer als dat ding af gaat. Zijn ultimate skill plaatst een voorwerp die alle vampiers die in de buurt komen verstenen met UV licht, waarna je ze kapot kunt slaan. Erg handige skills dus.

Er zijn wel wat speciale vampiers, los van de vampiergoden, die lastiger zijn om te verslaan. Denk bijvoorbeeld aan een Siphon die continu jouw hp steelt, of de Rook, een vampier die erg doet denken aan de tank uit Left 4 Dead. Deze zorgen tijdens de eerste ontmoeting voor een leuke uitdaging, maar daarna weet je hoe je ze moet bestrijden en stellen ze eigenlijk niets meer voor.

Wapens en meer

Redfall lijkt een beetje een identiteitscrisis te hebben. Aan de ene kant zijn er bepaalde looter shooter-elementen, zoals een overdaad aan wapens die je krijgt als beloningen of kunt vinden in de omgeving. Aan de andere kant zijn er RPG-elementen, zoals een erg karige skill tree en personage levels. Daarnaast zou de game een Left 4 Dead-achtige herspeelbaarheid moeten hebben, maar er zijn een aantal zaken die dat in de weg staan. Zo is de staat van de game op zijn best acceptabel te noemen op de Xbox. Ontwikkelaar Arkane had al aangegeven dat de consoleversie zou draaien op 30 FPS, ook op de Series X. Als dat het enige minpuntje was, dan had ik me daar wel overheen kunnen zetten. De realiteit is echter dat de stabiliteit van de game niet om over naar huis te schrijven is. Vijanden verdwijnen in de grond, vampiers zweven om je heen terwijl ze wild uithalen met hun klauwen, maar je niet kunnen raken, voorwerpen zijn niet op te pakken en random disconnect foutmeldingen tijdens multiplayer zorgen er allemaal voor dat het bij een enkele keer uitspelen blijft voor Redfall. Deze problemen zijn in mindere mate ook aanwezig op de PC, maar daar draait de game met een krachtige computer wel op 60 FPS, dus uiteindelijk heb ik de rest van de game daar afgemaakt.

Ik ben dus nog toe niet al te positief over het spel en ik zou door kunnen gaan door bijvoorbeeld te melden dat de game grafisch lijkt op een game uit het Xbox 360-tijdperk, maar er zijn ook positieve dingen te melden. Zo is de zogeheten gunplay erg goed en zijn er ook wat unieke wapens te vinden die het jagen op vampiers leuker maakt. Een voorbeeld is de Stakelauncher: dit wapen vuurt alledaagse scherpe voorwerpen af om super veel schade aan te richten aan vampiers. Er is ook een handzaam UV-wapen, waarmee je vampiers kunt verstenen. Deze werkt echter niet op de menselijke vijanden om logische redenen. De game leent zich vreemd genoeg ook prima voor multiplayer. Als je door de random disconnects heen kan kijken dan. Met vier man vampiernesten uitroeien is erg bevredigend en ook het totaal vernietigen van vampiergoden, die in tegenstelling tot veel elementen van de game wel indrukwekkend zijn gemaakt, is ook een waar genot. Je merkt ook wel dat dit is waar de game voor is bedoeld. Lekker met een groep vrienden vampiers en hun aanhangers een kopje kleiner maken. Qua gameplay doet Redfall ook niet heel veel fout (los van de bugs en glitches), maar het weet de middelmatigheid ook niet te overstijgen.

Conclusie

Het moge duidelijk zijn dat Redfall niet de game is die mensen naar de winkels trekt om een Xbox aan te schaffen. Er zijn veel issues in deze eerste build van de game en de game uitbrengen in 30 FPS op de Xbox Series X kan echt niet. Zeker niet van een gerenommeerde studio. Dat gezegd hebbende valt er wel plezier te beleven met een groep vrienden doordat de gameplay wel solide is. De moeilijkheidsgraad lijkt echter voor saus in de game te zitten, want Redfall is absoluut niet moeilijk. Al met al is het een vermakelijke, doch middelmatige game.

Reacties

Login of registreer om te reageren.