• Grafisch ziet het spel er geweldig uit
  • Moeilijkheidsgraad
  • Extra's, extra's en nog eens extra's
  • Geluidseffecten
  • Gebrek aan opslagmogelijkheden

Dorian de la Fosse | dinsdag 17 Feb 2015, 19:38

Biohazard in Japan, Resident Evil in de rest van de wereld. Jarenlang stond de serie aan de top van het survival horror genre. Volgens sommigen oude glorie, volgens anderen nostalgie. Met Revelations 2 in het verschiet voor dit najaar, keert Capcom terug naar het begin met Resident Evil HD Remaster, de vernieuwde versie van het eerste deel in de serie.

Resident Evil

Iedereen die Resident Evil heeft gespeeld zal zich de reis door het grote landhuis nog herinneren. Waar je van de ene kamer naar de andere loopt om sleutels en wapens te verzamelen in de hoop dat je niet gegrepen wordt door één van de zombies. Capcom wist een setting te creëren die tot de dag van vandaag nog steeds wordt gezien als het begin van het survival horror genre. Iedereen was het er over eens: Resident Evil was de engste game ooit gemaakt. Is de game, bijna 20 jaar later, nog steeds zo eng en zenuwslopend? Het antwoord op die vraag zal spoedig duidelijk worden.

Kijk een huis!

Voor de gamers die nooit de originele Resident Evil hebben gespeeld, of voor wie zijn gedachten weer wilt verversen, zal ik iets vertellen over het verhaal. Het spel speelt zich af in 1998. Een speciaal team, genaamd S.T.A.R.S., wordt naar het bos gestuurd dat grenst aan Raccoon City om een reeks onopgeloste moorden te onderzoeken. Terwijl ze door het bos lopen worden ze belaagt door een roedel wilde (zombie)honden, wat ze ertoe dwingt om dekking te zoeken in een nabij gelegen landhuis. Dit is waar het spel begint. Aan het begin van het spel krijg je de mogelijkheid om een van de twee protagonisten te kiezen: Chris Redfield en Jill Valentine. Nadat je het landhuis binnen bent gegaan wordt het al snel duidelijk dat er iets niet klopt. Jij, als protagonist, wordt er al vroeg op uit gestuurd om het landhuis te verkennen, want een aantal van jouw teamleden zijn vermist geraakt. Samen met de overige leden (die verschillen per protagonist) ga je op zoek naar de vermiste S.T.A.R.S. leden en probeer je het mysterie rond het landhuis op te lossen.

Remaster

Resident Evil HD Remaster is, zoals de naam aangeeft, een geremasterde versie van een eerdere game. Het originele Resident Evil kwam uit in 1996 op de Sony Playstation. In 2002 besloot Capcom om de oude graphics van de goed ontvangen Playstation game op te poetsen. En dat hebben ze niet gedaan door wat scherpere randjes toe te voegen, nee de hele game werd vanaf de grond opnieuw gemaakt. Dit resulteerde in de eerste remake in de Resident Evil serie. Resident Evil HD Remaster is een remaster van die Gamecube versie uit 2002. En om eerlijk te zijn ziet het er geweldig uit. De lichteffecten zijn één van de verbeterde punten op de lijst van Capcom's klassieker. Alle characters uit de game zijn onder handen genomen en dat is te zien.

Ook de vijanden zien er enger uit dan ooit tevoren. Wat jammer is, is het gebrek aan goede geluidseffecten. Begrijp me niet verkeerd, Capcom heeft een super mooie soundtrack gecreërd voor de remaster, maar na het zien van de graphics vielen de geluidseffecten een beetje tegen. Hier en daar klinkt het geluid een dof en het lijkt alsof de stemmen niet zijn aangepakt. Daar komt ook nog bij dat de monden van de characters niet overeen komen met de stemmen. Dit is aan het begin storend, maar hier heb ik doorheen weten te kijken nadat ik zag wat de game allemaal te bieden had. Er zijn een aantal dingen veranderd die, sinds de remake in 2002, hebben gezorgd voor een nog leukere playthrough. Er is niet alleen een nieuw type zombie toegevoegd, maar ook zijn er gebieden aangepast of toegevoegd. De mensen die alleen het origineel uit 1996 hebben gespeeld staan dus voor een grote verrassing als ze er achter komen dat de sleutels niet meer op dezelfde plek liggen of als er een nieuwe zombie op ze af komt.

Survival of the strongest

Resident Evil HD Remaster is geen makkelijke game. Niet aan het begin tenminste. Kogels en medicijnen (herbs) zijn schaars en het ergste is nog dat je niet continu het spel kunt opslaan. Het spel maakt gebruik van een voorwerp genaamd een ink ribbon. Dit is een voorwerp dat je kunt gebruiken op een typemachine, maar de aantallen zijn beperkt. Door het hele landhuis liggen een aantal van deze ink ribbons verstopt, maar als je te vaak opslaat, dan zul je het grootste gedeelte van het spel opnieuw moeten doen als je dood gaat. En dood zul je gaan. Zoals ik al aangaf zijn ook kogels schaars, dus als je naar verloop van tijd de shotgun vindt, dan moet je zuinig zijn met je kogels. Het spel heeft een heel hoog trial and error gehalte. Je zult vaak hele rondes door het huis lopen, in de hoop eindelijk de sleutel met het helmsymbool te vinden of weer extra granaten voor de granaatwerper. Het helpt ook niet mee dat je maar beperkte ruimte hebt voor items. Jill kan acht items dragen en Chris maar zes.

Het grootste obstakel zijn echter de zombies. Die zijn niet zomaar neer te krijgen, zeker aan het begin niet. Ik heb regelmatig 6 tot 7 schoten moeten lossen om een zombie neer te krijgen, dit is bijna een half magazijn van Jill's handgun. Maar met neerkrijgen ben je er nog niet, want als je de lijken laat liggen heb je, elke keer als je de kamer in loopt, kans dat de zombie opstaat en veranderd in een Crimson Head. Dit is een zombie die veel sneller is dan de andere zombies. Daar komt ook nog bij dat je later in het spel te maken krijgt met een tegenstander die nog angstaanjagender is dan de zombies die door het huis lopen. Gelukkig heeft Capcom de moeite genomen om het spel iets makkelijker te maken door nieuwe besturingsmogelijkheden toe te voegen. Je kunt nog steeds niet lopen en schieten/slaan, maar het lopen is al een stuk prettiger, doordat je in de richting loopt van de thumbstick. Old school gamers hoeven zich geen zorgen te maken, want het originele besturingsschema zit er ook nog in. Het spel kent ook nog twee, licht afwijkende campagnes. Een van Jill en een van Chris. Het grootste verschil zit hem in de moeilijkheidsgraad. Chris is een stuk moeilijker om mee te spelen aangezien hij geen vuurwapens heeft aan het begin. Ook krijgt hij niet de beschikking over de granaatwerper. Naast de twee verschillende campagnes zijn er ook nog diverse eindes welke worden vrijgespeeld door verschillende doelen te voltooien in de game (zowel goed als slecht).

Extra's overal

Deze remaster zit vol met extra's. Je kunt aan het begin kiezen tussen het klassieke kostuum of het kostuum uit RE: Revelations voor beide characters. Ook kun je nog nieuwe kostuums vrijspelen. Er zitten echter nog een aantal geheimen in de game. Als je de game binnen 5 uur uitspeelt dan krijg je, naast een Achievement, ook een wapen met oneindige munitie. Speel je de game binnen 3 uur uit dan krijg je een nog sterker wapen, ook met oneindige munitie. Welke wapens dat zijn zal ik niet vermelden in verband met spoilers, maar naast de verschillende eindes zijn er dus meerdere redenen om de game nog een aantal keer uit te spelen. Dit draagt zeker bij aan de houdbaarheid van de game, maar als je de game voor de derde keer opnieuw speelt, dan zijn alle verrassingen verdwenen. Ook zul je niet meer schrikken van die ene zombie achter de deur die je niet kon zien, omdat je geen controle hebt over de camera. En als je voor de zoveelste keer hoort dat je bijna een Jill pannenkoek was, dan is de lol er ook al vanaf. Is het opnieuw spelen van Resident Evil het dan wel echt waard? Ik vind van wel. Naast de extra's en verschillende eindes hou ik er van om mezelf uit te dagen. Hou je meer van een casual experience en kijk je alle alternatieve eindes op Youtube, dan zou ik niet aanraden om het spel opnieuw te spelen.

Is Resident Evil eng? Ja, dat is hij zeker. Doordat je de camera niet kunt besturen, zul je vaak schrikmomenten ervaren, en dat nu in HD! Is de game perfect? Nee. De game ziet er geweldig uit en zit boordevol extra's om de replay waarde te verhogen, maar hier en daar zijn er wel wat foutjes. De middelmatige geluidseffecten en de monden die niet goed meebewegen zijn foutjes die ze makkelijk weg hadden kunnen werken. Laat dit je er echter niet van weerhouden om de game aan te schaffen. Het is een geweldige reis door een landhuis dat je waarschijnlijk nooit zou kunnen betalen. Wat je wel kunt betalen? Resident Evil HD Remaster. De game is € 19,99, dus neem je angst bij de hand en stap weer binnen bij het engste landhuis uit de gamehistorie.