• Platformen
  • Alles in de game verloopt traag
  • Verveling slaat snel toe
  • Framedrops

Dorian de la Fosse | zondag 9 Jul 2017, 11:56

Tequila Works belooft met RiME een mysterieuze game vol verkenning neer te zetten. Xboxworld zocht voor je uit of dat ook daadwerklijk gelukt is.

Je wordt wakker op het strand. Het eerste dat je doet, is wat zeewater uitspugen en om je heen kijken. De omgeving is je niet bekend, dus wat doe je dan? Op avontuur gaan natuurlijk! Dit is het begin van RiME, een game waarin je het verhaal zelf moet ontdekken.

Wakker worden en gaan

Het is vanaf het begin niet duidelijk waar je nou precies naartoe moet of wat je nou precies moet doen. Het enige wat je weet is dat je het eiland wil verkennen. Dit gevoel wordt alleen maar meer aangewakkerd als je de omgevingen ziet, want Tequila Works heeft echt werk gemaakt van de grafische stijl. De game ziet er erg indrukwekkend uit. Maar zodra je klaar bent met genieten van de omgeving wordt het toch eens tijd om wat te gaan doen. In RiME krijg je de controle over een jong kind, een jongetje, gehuld in witte kledij met een rode cape. Aan het begin van de game ben je aan jezelf overgelaten. In principe ben je vrij om te gaan en staan waar je wil, maar al gauw wordt duidelijk dat er meer van je wordt verwacht.

Puzzelen en platformen

Gedurende je avontuur op het eiland kom je veel puzzels tegen. Sommige zijn vrij origineel, anderen niet echtl. Zo moet je bijvoorbeeld door een vizier kijken om twee delen van een poort samen te voegen onder de juiste hoek. Als dit je lukt (wat ik wel verwacht, het is niet heel moeilijk), dan gaat de poort open en kun je doorgaan. Het nadeel van deze puzzels is dat ze de eerste keer leuk zijn, maar wanneer je ze moet herhalen, wat in RiME gebeurt, dan heb je het al gauw gehad. Tussen de puzzels door is er nog genoeg te platformen. Zo moet je onder andere vervallen ruïnes trotseren of torens beklimmen. Het zorgt voor een leuke afwisseling tussen de puzzels door, maar meer dan dit doe je helaas niet.

Mooie stijl, matig uitgewerkt

Waar RiME niet in uitblinkt is de uitwerking van het verhaal. Aan het begin heb je natuurlijk geen idee wat er aan de hand is en juist dat mysterieuze element zet aan tot het doorspelen. Op den duur bevriend je een vosje welke je vergezelt op je avontuur. Er is op bepaalde locaties ook een figuur met een kap die je begluurt vanaf locaties die net niet te bereiken zijn. En dan is er natuurlijk nog het mysterieuze eiland waar je je op bevindt. Al met al genoeg materiaal om een degelijk verhaal te fabriceren, maar het gaat allemaal te langzaam. Het verhaal wordt pas interessant vanaf het tweede hoofdstuk, maar de kans is aanwezig dat je de game dan al zat bent. Framedrops zijn namelijk niet het enige probleem. Alle interacties in de wereld gaan relatief traag. Van het verslepen van objecten tot het jongetje zelf. Dit heeft voor de nodige frustraties gezorgd. De besturing is helaas ook niet heel vloeiend, het voelt regelmatig een beetje klungelig aan.

Als de verveling nog niet is toegeslagen als je het tweede deel van de game bereikt, dan zul je zien dat de game een verandering doorgaat. Het wordt als het ware een beetje duister en griezelig. Het grootste gedeelte van het verhaal ontvouwt zich ook in dit gedeelte van de game. Maar waar je in het eerste hoofdstuk nog vrijuit het eiland kon verkennen is het in het tweede gedeelte grotendeels lineair. Hierdoor nodigt de game wat minder uit om op onderzoek uit te gaan, ondanks dat er genoeg te vinden is aan collectibles. Denk hierbij voornamelijk aan dierenbeeldjes en puzzelstukjes. Je wordt echter min of meer gedwongen om niet van het pad af te wijken, anders kom je in de problemen. Het hoe en waarom kom je vanzelf wel achter. Dit maakt het minder leuk om op onderzoek uit te gaan. Besluit je dit toch te doen dan kom je er al gauw achter dat je toch niet zo vrij bent als je aanvankelijk dacht. Het klopt dat je het eiland kunt verkennen, maar niet alles is toegankelijk. Zo kan je bijvoorbeeld alleen richels met een gladde kant beklimmen.

Tequila Works heeft met RiME een enigszins indrukwekkende game afgeleverd. Dit zit hem voornamelijk in de grafische stijl, de puzzels en het verhaal. Er zijn alleen te veel irritatiepunten die er voor kunnen zorgen dat mensen het opgeven voordat ze het einde hebben bereikt. Met de framedrops kun je nog enigszins leven, maar als de gehele interactie van de game zo traag is en de besturing werkt ook niet optimaal, dan kan de verveling toeslaan. Dat lijkt me niet de bedoeling.